۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۳
کد خبر: ۴۴۶۴۸۸

درسنامه فقه الحدیث منتشر شد

کتاب درسنامه فقه الحدیث از سوی سازمان چاپ و نشر دارالحدیث چاپ و روانه بازار شد.
درسنامه فقه الحدیث

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب درسنامه فقه الحدیث نوشته عبدالهادی مسعودی در سال 1395 از سوی سازمان چاپ و نشر مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث چاپ و روانه بازار نشر شد.

 

در بخشی از پیشگفتار این کتاب می خوانیم: فهم و درک مقصود گویندگان پاک نهاد آن، در کنار درک و عمل به قرآن کریم، نیاز همیشگی زندگی دینی و رهجویی به مسیر سعادت بشر بوده است. تلاش های علمی عالمان دینی برای نیل به معرفت حقیقی و دستیابی به پیام های قران و حدیث نیز در همین راستا به ثمر نشسته است.

 

فهم حدیث مانند تفسیر قرآن، قرنها در حوزه های دینی سابقه داشته و هر چند بر خواندن مکرر و مستمر متون روایی تکیه دارد، اما هیچ گاه تهی از روش هایی برای قاعده‌مند کردن این تلاش نبوده است. کوشش به انجام رسیده در کتاب حاضر، گام کوچکی در یافتن این روش ها و استخراج آنها از دل شرح ها، حاشیه ها و تعلیقه های کوچک و بزرگ عالمان دینی است.

 

این کتاب در سه بخش با عناوینی همچون «کلیات»، «سیر فهم حدیث» و «موانع فهم حدیث» گرداوری شده است که بخش اول شامل مباحثی از قبیل مباحث مقدماتی و پیشینه فقه الحدیث می شود.

 

بخش دوم این کتاب نیز دربردارنده مطالبی همچون «سیر اجمالی و پیش نیازهای فهم»، «فهم مفردات»، «فهم ترکیبات»، «گردآوری قرینه ها»، «اسباب ورود حدیث»، «تشکیل خانواده حدیث»، «احادیث معارض» و «بهره گیری از دستاوردهای بشری» است و در بخش سوم نیز مباحثی از قبیل «موانع فهم متن» و لموانع فهم مقصود» به چشم می خورد.

 

در قسمتی از کتاب با عنوان مباحث مقدماتی آمده است: حدیث پژوهان از دیرباز، اصطلاح فقه الحدیث را برای فهم حدیث به کار برده اند. فقه الحدیث ترکیبی از معنای لغوی فقه و معنای اصطلاحی حدیث است.

 

فقه در لغت  به معنای فهم عمیق و دقیق است و حدیث در اصطلاح، به سخن، رفتار و تقریر معصوم و یا حکایت این امور گفته می شود و منظور از ترکیب این دو، فهم درست و ژرف از گفتار و کردار معصومان است. به سخن دیگر فقه الحدیث به احادیث فقهی اختصاص ندارد و معنای اصطلاحی فقه در اینجا مقصود نیست. فقیهان معاصر شیعه و بسیاری از عالمان اهل سنت این ترکیب را به کار برده اند.

 

کتاب درسنامه فقه الحدیث نوشته عبدالهادی مسعودی در سال 1395 با شمارگان 500 نسخه و به قیمت 11000 تومان از سوی سازمان چاپ و نشر مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در 255 صفحه منتشر شده است./907/پ202/ق

ارسال نظرات