۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۴۴۶۱۵۲
وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور:

دولت انزوای بین المللی ایران را از میان برد

طیب نیا با بیان این که سیاست های نادرست، ایران اسلامی را در روابط خارجی دچار انزوا کرد، گفت: با تشکیل اجماع علیه ایران و تشدید تحریم ها، دشمن به دنبال قرار دادن ایران در وضعیت نفت در برابر غذا بود، اما با تدابیر هوشمندانه رهبر معظم انقلاب نقشه های شوم دشمنان خنثی شد.
طیب نیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تبریز با بیان این که هفته دولت فرصتی مناسب برای ارایه عملکرد دولت است، گفت: دولت زمانی سکان مدیریت کشور را به دست گرفت که ایران اسلامی درگیر جنگ بزرگ اقتصادی با آمریکا و هم‌پیمانانش بود.

وی با بیان این که دشمن تلاش داشت با تحریم اقتصادی حق ایران را در انرژی هسته ای پایمال کند، افزود: با محدود شدن صادارت نفتی کشور و در آمدهای ناشی از آن این درآمدها در آغاز کار دولت یازدهم از 120 میلیارد دلار به 64 میلیارد دلار کاهش یافت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به مضیقه دولت در پرداخت های کارمندان دولت، حقوق های آنها و یارانه ها، افزود: درآمدهای ارزی دولت در سال 94 به 33 میلیارد دلار کاهش یافت به همین جهت دولت به جهت مضیقه در پرداخت ها در سال 91 اختصاص بودجه به پروژه‌های عمرانی را 47 درصد کاهش داد.

وی با بیان این که به دلیل کاهش درآمدهای نفتی و تحریم های بانکی، ناچار بودیم درآمدها را به ارزهای نامعتبر و خرید کالاها تبدیل کنیم، خاطرنشان کرد: برای تأمین ذخایر کالاهای اساسی با مشکلات و هزینه های فراوانی مواجه بودیم.

طیب نیا افزود: تحریم ها، سیاست های نادرست عامل رکود در کشور شد که با تورم بالای 40 درصد منجر به کاهش قدرت خرید مردم شد، همچنین اینکه نرخ ارز در سال 91 نسبت به سال پیشین، با افزایش شدید از یک هزار تومان به بیش از 3 هزار تومان افزایش یافت.

وی با بیان این که سیاست های نادرست ایران اسلامی را در روابط خارجی دچار انزوا کرده بود، ادامه داد: با تشکیل اجماع علیه ایران و تشدید تحریم ها، دشمن به دنبال قرار دادن ایران در وضعیت نفت در برابر غذا بود، اما با تدابیر هوشمندانه رهبر معظم انقلاب و رأی شما به دکتر روحانی در سال 92، نقشه های شوم دشمنان خنثی شد.

وزیر اقتصاد وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی را در دوره ای 80 درصد عنوان کرد و ابراز داشت: این وابستگی در حال حاضر به 31 درصد کاهش یافته است، امروز نفت را به هرجا و به هر مقدار و با درآمد ارزهای معتبر صادر می کنیم، صادرات نفتی به بیش از دو میلیون بشکه در روز رسید.

وی با بیان این که در روابط خارجی دولت اجماع علیه ایران را به مسابقه‌ای برای ایجاد رابطه با ایران اسلامی مبدل کرد، افزود: در دولت یازدهم شاهد بودیم که هیات های خارجی برای گسترش روابط با ایران به کشور عزیزمان سفر می کردند، دولت در این دوران توانست با حفظ حقوق هسته ای، تشدید تحریم ها را علیه ایران متوقف کند.

طیب نیا با اشاره به صیانت از حقوق هسته ای کشور و حفظ احترام بین المللی در حقوق هسته ای، ادامه داد: دولت با اقدامات خود توانست تحریم های هسته ای را لغو، احترام بین المللی ایران را احیا و با پایان دادن به رکود و تورم رشد مثبت اقتصادی را به کشور بازگرداند.

وی با بیان این که تورم 40 درصدی سال 92 امروز تک رقمی شده است، گفت: هدف دولت در سال 95 رشد 5 درصدی اقتصادی است و در 4 ماهه اول سال جاری مازاد تراز تجاری غیرنفتی کشورمان به دو میلیارد و پانصد میلیون دلار رسیده ‌و ما شاهد ثبات کم‌نظیری در بازار هستیم.

وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به افزایش تولید محصولات کشاورزی، گفت: این تولیدات از 97 میلیون تن در سال 92، به 112 میلیون تن در سال 94 افزایش یافت، همچنین خرید تضمینی گندم با رشد 69 درصدی به 8.1 میلیون تن در سال 94 رسید ‌که با خرید 11 میلیون تن گندم در سال جاری، پس از 12 سال به خودکفایی گندم دست یافتیم.

طیب نیا با اشاره به آمار اقدامات انجام یافته در دولت یازدهم، گازرسانی به 6200 روستا و 60 شهر، افزایش مشترکان اینترنت پرسرعت به 34 میلیون مشترک، آبرسانی به 2 هزار روستا و 312 هزار خانوار به صورت کامل و افزایش تعداد مشترکین برق به 33 میلیون نفر را از اقدامات انجام شده در دولت یازدهم دانست./854/پ202/ج

ارسال نظرات