۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۴۴۴۶۲۸
در حرم حضرت معصومه مطرح شد؛

نامه 3 نهج‌البلاغه شاخصه برخورد دولتمردان با حقوق‌‌‌بگیران نجومی

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که حضرت علی‌‌(ع) در نامه‌ سوم نهج‌البلاغه، قاضی شریح را به سبب خرید خانه گران مورد شماتت قرار داده است، این نامه را شاخصه برخورد دولتمردان با پدیده حقوق‌های نجومی دانست.
حجت الاسلام رضا محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا محمدی، استاد حوزه علمیه قم، ظهر امروز در شبستان حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه نامه سوم حضرت علی(ع) نامه‌ای است که حضرت آن را خطاب به شریح قاضی نوشتند، گفت: زمانی که برای حضرت خبر بردند که قاضی ایشان، یعنی شریح بن الحارث خانه‌ای به ۸۰ دینار خریده است امام او را احضار کرد و مسأله را از او جویا شد و امام خطاب به شریح فرمود که به من خبر دادند كه خانه ‏اى با هشتاد دينار خريده‏ اى، و سندى براى آن نوشته‏ اى، و گواهانى آن را امضا كرده‏ اند که شريح در پاسخ به امام گفت آرى اى امير مؤمنان و امام علی (ع) زمانی که این سخن شریح را شنید از عمل او خشمگین شد.

وی افزود: امام علی (ع) زمانی که این مساله را فهیمد با صورتی خشمگین رو به شریح کرد و فرمود که«اى شريح به زودى كسى به سراغت مى‏ آید كه به نوشته هایت نگاه نمى ‏كند، و از گواهانت نمی ‏پرسد، تا تو را از آن خانه بيرون كرده و تنها به قبر بسپارد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: امام در ادامه خطاب به شریح فرمود اى شريح انديشه كن كه آن خانه را با مال ديگران يا با پول حرام نخريده باشى، كه آنگاه خانه دنيا و آخرت خود را از دست داده‏ ای اما اگر هنگام خريد خانه، نزد من آمده بودى، براى تو سندى می نوشتم كه ديگر براى خريد آن به درهمى يا بيشتر، رغبت نمی كردى.

حجت الاسلام محمدی اظهار کرد: امام علی (ع) در ادامه به شریح فرمود که اگر قرار بود من آن سند را بنویسم آن سند را چنين می نوشتم که اين خانه ‏اى است كه بنده ‏اى خوار آن را از مرده ‏اى آماده كوچ خريده، خانه‏ اى از سراى غرور، كه در محلّه نابود شوندگان، و كوچه هلاک شدگان قرار دارد، اين خانه به چهار جهت منتهى می ‏گردد که یک سوى آن به آفت‏ ها و بلاها، سوى دوم آن به مصيبت ‏ها، و سوى سوم به هوا و هوس‏هاى سست كننده، و سوى چهارم آن به شيطان گمراه كننده ختم مى شود و در خانه به روى شيطان گشوده است.

وی افزود: امام همچنین خطاب به شریح ادامه می‌دهند که اين خانه را فريب خورده آزمند، از كسى كه خود به زودى از جهان رخت برمی بندد، به مبلغى كه او را از عزت و قناعت خارج و به خوارى و دنيا پرستى كشانده، خريدارى كرده است و هر گونه نقصى در اين معامله باشد، بر عهده پروردگارى است كه اجساد پادشاهان را پوسانده، و جان جباران را گرفته، و سلطنت فرعون‏ ها چون «كسرى» و «قيصر» و «تبّع» و «حمير» را نابود كرده است.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: امام در ادامه می‌فرمایند که آنان كه مال فراوان گرد آورده و بر آن افزودند و آنان كه قصرها ساخته، و محكم كارى كردند، طلا كارى كرده، و زينت دادند، فراوان اندوختند، و نگهدارى كردند، و به گمان خود براى فرزندان خود باقى گذاشتند همگى آنان به پاى حسابرسى الهى، و جايگاه پاداش و كيفر رانده می ‏شوند، آنگاه كه فرمان داورى و قضاوت نهايى صادر شود «پس تبهكاران زيان خواهند ديد» و به اين واقعيت‏ ها عقل گواهى می دهد که هر گاه از اسارت هواى نفس نجات يافته و از دنيا پرستى به سلامت بگذرد».

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه علت برخورد قاطعانه امام علی (ع) در این نامه با شریح این بود که مبلغی که در آن زمان شریح برای یک خانه پرداخت کرده بود معادل مبلغی بود که به وسیله آن می‌شد ۱۷۰ تا ۱۸۰ برده زن و مرد را خریداری کرد، گفت: برخورد قاطعانه امام نوعی محکومیت سنت اشرافی گری در آن زمان بود.

وی افزود: امام علی(ع) به خوبی ابعاد این موضوع را برای شریح قاضی آشکار کرده و به او یادآوری کردند که خرید چنین خانه‌ای نشانه دنیا گرایی بود و حضرت با بیان سرنوشت گذشتگان و یادآوری مرگ و عذاب قبر و آخرت سعی کردند که شریح را ارشاد کرده و او را متوجه خطای خویش کنند.

کارشناس معارفی آستان حضرت معصومه(س) تصریح کرد: همچنین حضرت به شریح قاضی یادآوری کردند که اگر این خانه را با پول حرام خریداری کرده باشد چه عاقبت و آفت ها و مصیبت هایی در انتظار اوست.

حجت الاسلام محمدی با تأکید بر اینکه این نامه نشان دهنده اوج دقت و موشکافی حضرت علی(ع) در اداره بیت المال و کارگزاران است، گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر در کشور با پدیده حقوق های نجومی روبه رو هستیم این نامه می‌تواند بهترین الگو برای مقابله دولتمردان به‌خصوص شخص رئیس جمهور با اشخاصی باشند که بدون دقت به سطح زندگی مردم اقدام به دریافت حقوق های میلیونی و میلیاردی می کنند./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات