۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۴۴۳۹۸۰
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ اسلامی:

شبکه هوشمند پژوهشی در حوزه علمیه راه اندازی شود/ پژوهش در فقه حکومتی رسالت اصلی حوزه است

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی با اشاره به ضرورت تقویت پژوهش های کارآمد در حوزه گفت: جدای از فضای پژوهشی که باید در حوزه حاکم شود ایجاد یک شبکه گسترده و هوشمند پژوهشی می تواند فضا را برای تصمیم گیری مدیران آماده کند تا تصمیم هایی درست و از روی تحقیق بگیرند و آن گاه آن را برای تصویب در اختیار شورای عالی حوزه های علمیه قرار دهند.
سید سجاد ایزدهی

حجت الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ضرورت توجه به امر پژوهش در حوزه های علمیه اظهار داشت: نیازهای حوزه علمیه امروز با حوزه قبل انقلاب تفاوت های زیادی کرده است؛ اگر قبل از انقلاب تنها انتظار از حوزه تعلیم مبانی دینی و اعتقادی به شکل ساده بود امروز حوزه گسترش پیدا کرده و باید پاسخ گوی نیازهای نظام اسلامی باشد به همین دلیل نمی توان از مسأله پژوهش غفلت کرد.

مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ اسلامی افزود: حوزه علمیه تحول پیدا کرده و نیازهای جامعه نیز چند برابر شده است، بنابراین متناسب با این تحول نیازمند روزآمدی و کارآمدی در همه زمینه ها هستیم و این مطلوب یک فرایندی است که با تلاش یک نفر درست نمی شود و نیاز به کار جمعی دارد.

تمام وظایف حوزه برعهده مدیر نیست

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ اسلامی با اشاره به تغییر در مدیریت حوزه اظهار کرد: تمام وظایف برعهده مدیر نیست، بله مدیر حوزه های علمیه می تواند در مدیریت امکانات و جذب ایده ها نقش گسترده و غیرقابل انکاری داشته باشد ولی عملیاتی کردن امور به کمک مجموعه نیروها و نخبگان نیاز دارد تا بتواند فضای حوزه را روز آمد کند که همین مسأله در موضوع پژوهش نیز مطرح است.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی ادامه داد: ما در همه زمینه های پژوهشی اعم از فقه حکومتی و فقه نظام سیاسی و غیر آن و همچنین در زمینه نظام مندی و نظام سازی و تغییر در کتب حوزوی به پژوهش های کارآمد نیاز داریم که گاهی بسیاری از پژوهش های کوتاه، علمی و مختصر تأثیر زیادی دارد و می تواند در جهت دهی نقش گسترده ای داشته باشد.

وی با بیان این که ما در حوزه به یک شبکه هوشمند پژوهش محور نیاز داریم، ابراز داشت: جدای از فضای پژوهشی که باید در حوزه حاکم شود این شبکه گسترده پژوهشی می تواند فضا را برای تصمیم گیری مدیران آماده کند تا تصمیم هایی درست و از روی تحقیق گرفته و آن گاه آن را برای تصویب در اختیار شورای عالی حوزه های علمیه قرار دهند.

پژوهش مقدمه فعالیت های حوزه

مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ اسلامی تصریح کرد: باید زیربنای همه فعالیت ها و رفتارهای حوزه یک فضای پژوهشی کارآمد باشد تا زمینه برای تصمیم سازی مناسب فراهم شده و حوزه علمیه در مسیر تحول قرار بگیرد؛ مدیریت حوزه نیز باید با برگزاری همایش ها و نشست های گوناگون نخبه های پژوهشی حوزه را شناسایی و از آن ها کمک بگیرد.

وی با بیان این که بسیاری از پژوهشگران موفق حوزه دچار بازنشستگی شده اند، تصریح کرد: ما زمانی می توانیم به داشتن حوزه علمیه فعال امیدوار باشیم تا از نیروهای قدیمی و کاربلد پژوهشی حوزه در زمینه های مختلف استفاده کنیم و با حمایت از آن ها زمینه برای رشد پژوهشگران جوان آماده کنیم./1330/ت302/س

ارسال نظرات