۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۴۴۲۸۷۱
استاد حوزه علمیه مشهد:

تنها راه سعادتمندی بشر، قانون و مجری الهی است

حجت‌الاسلام رضایی تهرانی گفت: اسلام نظرش این است که راه سعادتمند شدن بشر این است که قانون الهی، مجری الهی داشته باشد.
تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی، استاد حوزه علمیه مشهد، شب گذشته در حسینیه شهدا به موضوع چگونه سعادتمند شدن انسان پرداخت و گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی انسان‌ها که در دوران مختلفی مطرح شده است و همه نیز به آن پاسخی در حد و اندازه خود داده‌اند، سؤال چگونه سعادتمند شدن انسان است. سبک و روشی که انسانها برای زندگی خویش انتخاب می‌کنند بر اساس پاسخی است که برای این سؤال برمی‌گزینند.

وی در ادامه افزود: تلاش تمام انسان‌ها نیز براساس همان پاسخی است که به این سؤال می‌دهند. حتی آن فردی که خودکشی می‌کند در واقع سعادت خودش را در این عمل می‌بیند، اگر یقین داشته باشد که با این کارش سعادتمند نمی‌شود دست به چنین رفتاری نمی‌زند.

استاد حوزه علمیه مشهد با اشاره به سه پاسخی که برای این سؤال وجود دارد،‌ ابراز داشت: سه پاسخ با منطق‌های مختلفی برای سؤالِ چگونه سعادتمند شدن انسان وجود دارد. اول) داشتن قانون خوب است. مانند ا‌ین‌که مقابل انسان ریل‌گذاری خوبی شود،‌ خودبه‌خود به مقصد خواهد رسید. قانون حکم همان ریل را دارد و تمام بدبختی‌های انسان به دلیل نداشتن قانون خوب است.

وی درباره پاسخ دوم افزود: قانون با تمام خوبی‌هایی که دارد اگر مجری خوبی نداشته باشد باز هم نمی‌تواند انسان را سعادتمند کند و مجری قانون را به نفع خودش اجرا می‌کشد. در نتیجه این گروه تنها مجری خوب را برای سعادتمند شدن کافی می‌دانند.

حجت‌الاسلام رضایی تهرانی به بیان پاسخ سوم پرداخت و تصریح کرد: به نظر آن‌هایی که پاسخ سوم را صحیح می‌دانند، نه قانون  و نه مجری خوب کافی است بلکه باید قانون خوبی داشته باشیم که با مجری خوب اجرا شود، یعنی هر دو با یکدیگر انسان را سعادتمند می‌کند.

وی اظهار کرد: نظر اسلام هیچکدام از این سه قسم نیست، اسلام از ابتدا به تعریف خوب و بد می‌پردازد و می‌پرسد؛‌ خوب را چه کسی تعیین می‌کند؟ در این صورت است که هر کسی تعریف خودش را از خوب ارائه می‌دهد و هرج‌ومرج به وجود می‌آورد. به فرموده رهبر معظم انقلاب، آمریکایی‌ها دم از حقوق بشر می‌زنند اما هر بشری قیمتش با بشر دیگر، نزد آن‌ها فرق دارد. در چشم آنها شهروند آمریکایی با شهروند عراقی و افغانی برابر نیست.

استاد حوزه علمیه خراسان به مختلف بودن سلیقه اشاره کرد و افزود: اسلام نظرش این است که راه سعادتمند شدن بشر این است که قانون الهی و مجری الهی داشته باشد. هر پیامبری از طرف خدا دینی را آورده است که مسؤول اجرای آن برنامه‌ها است.

گفتنی است جلسات هفتگی به صورت منظم در حسینیه شهدای مشهد با حضور علماء و اساتید مدعو در قالب و عنوان محفل معنوی، معرفتی نفس عمیق برگزار می‌شود./202/862/ب1

ارسال نظرات