۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۴۴۲۵۸۷
خورشید تابان۹/ رییس جمعیت قولنا و العمل لبنان در گفت‌وگو با رسا؛

اقدامات عربستان علیه مقاومت مانند لشگرکشی به یمن شکست می‌خورد/ مخالفان حزب‌الله از فرجام احمد الاسیر عبرت بگیرند

رییس جمعیت قولنا و العمل لبنان با تاکید براینکه مخالفان حزب الله از فرجام احمد الاسیر عبرت بگیرند، تصریح کرد: اقدامات عربستان علیه مقاومت مانند لشگرکشی به یمن شکست می‌خورد.
شیخ احمد القطان شیخ احمد القطان شیخ احمد القطان احمد قطان و سید علی فضل الله و ماهر عبدالرزاق

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: به گفت‌وگوی احمد القطان، رییس جمعیت قولنا و العمل و از روحانیان برجسته لبنان نشستیم تا در دهمین سالگرد جنگ سی و سه روزه لبنان، وضعیت کنونی حزب الله لبنان، جایگاه مقاومت در بین اهل سنت این کشور،‌ تلاش جریان‌های سلفی و عربستان برای تضعیف مقاومت و احتمالات جنگ پیش رو  را بررسی کنیم. در ادامه متن این گفت‌وگو را مشاهده می‌کنیم.

رسا ـ یک دهه از جنگ سی و سه روزه لبنان می‌گذرد ارزیابی شما از وضعیت کنونی حزب الله لبنان چیست؟
قطان: وضعیت حزب الله لبنان در برهه اخیر را می‌توان وضعیت بسیار مناسبی ارزیابی کرد. حزب الله پس از دستاورد تاریخی خود در سال 2006 توانست قدرت خود را تثبیت کند و اقدامات مخالفان را کاملا ناکام بگذارد. مخالفانی که به دنبال پایان دادن به نقش محوری این حزب در مبارزه با اسرائیل بودند. در واقع حزب الله در سال 2006 نه تنها رژیم صهیونیستی بلکه برخی رژیم‌های منطقه را هم شکست داد. برخی کشورهای منطقه همچنان با نقش بارز حزب الله در خاورمیانه مشکل دارند و دلیل توطئه‌ها هم پایان دادن به این مسأله است.

رسا ـ خود شما در آن دوره از نزدیک جنگ را مشاهده کردید. تجربه شخصی تان از این جنگ و فعالیت‌تان در آن برهه را تشریح بفرمایید.
قطان: تجربه ما از جنگ سی و سه روزه این است که اکثریت ملت لبنان و ارتش لبنان از مقاومت حمایت کردند. هرکس به اندازه توانایی و در جایگاهی که می‌توانست از مقاومت حمایت می‌کرد. ما در آن برهه از منبرهای نماز جمعه و نماز جماعت استفاده می‌کردیم و جوانان را تشویق می‌کردیم تا به مقاومت بپیوندند و از لبنان در برابر تهدید صهیونیستی حفاظت کنند. در سال 2006 روزی نبود که مجالس دعا برای مقاومت در مساجد شیعه و سنی برگزار نشود. تجربه آن روزها به ما ثابت کرد که مقاومت به یک نیروی بسیار قوی تبدیل شد که توانایی محافظت از لبنان را دارد. از این روست که هر مسلمان و هر شخص آزاده جهانی می‌تواند به مقاومت لبنان افتخار کند.

رسا ـ شما حضور حزب الله لبنان در سوریه را چگونه تحلیل می‌کنید. آیا این اقدام را صحیح می‌دانید؟
قطان: خب ببینید در سوریه به نام اصلاحات و انقلاب شمار زیادی از غیرنظامیان بی گناه به قتل رسیده اند. جنایت‌هایی که تا همین امروز ادامه یافته و به اسم اسلام و مسلمانان روزانه شاهد جنایت‌های زیادی هستیم. این حزب الله بود که توانست با اقدامات به موقع خود جلوی جریان‌های تکفیری را بگیرد و اجازه ندهد کاری از پیش ببرند.
حضور حزب الله در سوریه در وهله اول این کشور را در برابر تروریسم تقویت کرد و در وهلهه دوم موجب امنیت لبنان شد. مقاومت با کشف عناصر تکفیری و پاکسازی آنها توانست علاوه بر کمک به سوریه لبنان را هم در حاشیه امنیت قرار دهد. حزب الله اقدامات کافی را برای ممانعت از ارسال نیروهای تروریستی به لبنان به کار گرفت تا جان پیروان همه مذاهب و طوایف کشور در امان باشد.

رسا ـ ورود نیروهای حزب الله به سوریه به هجمه شدید اغلب رسانه‌های عربی مواجه شد. دلیل اصلی این مساله چیست؟
قطان: اقدامات رسانه‌های عربی علیه  حزب الله به هیچ وجه برای ما تعجب برانگیز نیست. چون گرایش این شبکه‌ها برای همگان روشن است و همه می‌دانند که این رسانه‌ها در واقع جزئی از پروژه آمریکا در منطقه هستند. ببینید البته این موضوع تنها علیه حزب الله صورت نپذیرفته است و سایر گروه‌های مقاومت اسلامی هم با همین هجمه مواجه هستند. پیوند اندیشه استکباری با ارتجاع عربی علیه مقاومت به خاطر دستاوردهای آن است. ما در مقابل می‌دانیم که مقاومت در لبنان یک ضرورت ملی است و به هیچ وجه نمی‌توان از آن بی نیاز بود. حزب الله باید به کار خود ادامه دهد تا سایر سرزمین‌های اشغال شده لبنان را هم آزاد کند و جلوی هرگونه حماقت احتمالی صهیونیستی را بگیرد.

رسا ـ با توجه به تلاش رسانه‌ها برای ایجاد اختلاف بین اهل سنت و حزب الله لبنان و معرفی این حزب به عنوان یک جریان طایفه ای، شما به عنوان یک عالم اهل تسنن رابطه نخبگان و علمای اهل سنت لبنان با حزب الله را چگونه می‌بینید؟
قطان: بی شک پیروزی‌ها و دستاوردهای حزب الله لبنان به ویژه پیروزی در جنگ سی و سه روزه و آزادسازی لبنان در سال 2000 جایگاه ویژه ای را برای مقاومت در دل اهل سنت لبنان و سایر کشورهای اسلامی باز کرد. از سوی دیگر حزب الله توانست رابطه بسیار مطلوبی را با علمای اهل سنت و جماعت لبنان ایجاد کند. همچنین همه کسانی که نسبت به وضعیت جهان اسلام و جهان عرب دغدغه مند هستند از حزب الله حمایت می‌کنند. افرادی که آزادسازی فلسطین و وحدت جهان اسلام را در دستور کار خود قرار داده اند از مقاومت پشتیبانی می‌کنند. من قاطعانه می‌گویم رابطه علما و نخبگان اهل سنت با مقاومت بسیار مستحکم است.
همچنین نباید فراموش کرد که توده مردمی حامی مقاومت دامنه وسیعی را در بر گرفته است اما در مقابل نقشه‌های بسیار دقیقی برای تخریب وجهه مقاومت طراحی شده است که هدف از آن جدا کردن توده های مردمی از حزب الله و سایرجریان‌های مقاومت و بدبین کردن مردم نسبت به آنها است. آنها تلاش دارند که جنگ مذهبی و اختلافات دینی را جایگزین نبرد با صهیونیست‌ها کنند. خوشبختانه رهبران مقاومت به ویژه سید حسن نصرالله مجدانه تلاش می‌کنند که تصویر صحیحی را از مقاومت اسلامی به مردم ارائه کنند. به گونه ای که همه طوایف و مذاهب را در بر گیرد و به همراه سایر نهادهای امنیتی به حمایت از لبنان بپردازند.

رسا ـ ما در مدت اخیر شاهد ظهور فردی مانند احمد الاسیر بودیم. شخصیت‌های تندروی سلفی از این دست تا چه میزان می‌توانند موفقیت کسب کنند و در بین مردم لبنان به ویژه اهل سنت این کشور خریدار داشته باشند؟
قطان: هر کوچک و بزرگی می‌داند که حرکت‌های شاذ و گروه‌های اینچنینی نمی‌توانند به حیات خود در لبنان ادامه دهند. افرادی مانند احمد الاسیر و عمر بکری الصفی که در شمال لبنان فعالیت‌هایی را داشت یا الشهان که در خارج از لبنان به سر می‌برد از جمله افرادی هستند که جامعه لبنان دست رد به سینه آنها زده است و هرگز در میان مردم از مقبولیت برخوردار نبوده اند. جامعه لبنان به صورت عام و اهل سنت و جماعت به صورت خاص هرگز به اینگونه افراد روی خوش نشان نداده است.
من سوال شما را با یک سوال پاسخ می‌دهم اکنون احمد الاسیر کجاست؟ او به جرم قتل و کشتار در زندان به سر می‌برد. مخالفان مقاومت باید از فرجام احمد الاسیر درس عبرت بگیرند. امروز ما مشاهده می‌کنیم که او به هیچ وجه از سوی لبنانی‌ها تایید نمی‌شود و این مساله بسیار حائز اهمیت است. باز هم تاکید می‌کنم که اهل سنت و جماعت لبنان با اندیشه های افراطی مشکل دارند و دلیل بر این مطلب هم این است که هیچ تحرکی برای آزادی احمد الاسیر در لبنان مشاهده نشد.

رسا ـ نقش عربستان در مقابله با حزب الله را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ نزدیکی برخی کشورهای عربی به اسرائیل می‌تواند برای حزب الله مشکل ساز شود؟
قطان: بدون شک برخی کشورهای عربی و مخصوصا رژیم های مرتجع حاشیه خلیج فارس بر روی دشمن صهیونیسی و آمریکا قمار کرده اند و به نوعی خواستار همپیمانی و همراهی با این جبهه برای مقابله با مقاومت هستند اما این مساله ناکام خواهد ماند. شما ببینید لشگرکشی عربستان به بحرین و یمن  نشان دهنده توطئه برخی رژیم‌های عربی علیه ملت‌های خود است که در مورد حزب الله هم ممکن است اتفاق بیفتد اما نتیجه آن مانند لشگرکشی‌های قبلی چیزی جز شکست و ناکامی نیست. متاسفانه آخرین چیزی که این کشورها به آن  فکر می‌کنند و درباره آن دغدغه دارند مسأله فلسطین و مسأله وحدت اسلامی است.

رسا ـ شما چه میزان ایجاد یک جنگ قریب الوقوع بین حزب الله و اسرائیل را محتمل می‌دانید؟
قطان: خب نمی‌توان در این زمینه پیش بینی دقیقی داشت اما با توجه به کینه ای که اسرائیل از عرب‌ها و مسلمانان دارد به دنبال یک فرصت است تا به کشورهای اسلامی ضربه وارد کند. خب برخی اظهارنظرها و تحلیل‌های سیاسی از یک جنگ قریب الوقوع علیه حزب الله لبنان خبر می‌دهد اما همانگونه که سید حسن نصرالله و سایر سران حزب الله تصریح کردند مقاومت در وضعیت بسیار مطلوبی به سر می‌برد و به مراتب از سال 2006 قوی تر است. ما ایمان داریم که به اذن خداوند متعال زوال و نابودی اسرائیل نزدیک است. بنده به شخصه با در نظر گرفتن همه این مسائل و گذاشتن آنها کنار یکدیگر بعید میدانم که به این زودی شاهد جنگ بین رژیم صهیونیستی و حزب الله باشیم.
اسرائیلی ها به خوبی از میزان صداقت و راستگوی سید حسن نصرالله آگاه هستند. وقتی سید حسن نصرالله تاکید می‌کند که حزب الله می‌تواند عمق رژیم صهیونیستی را هدف قرار دهد آنها این مساله را جدی می‌گیرد. واقعا ما شاهد این هستیم که قدرت بازدارندگی حزب الله به مراتب افزایش پیدا کرده و موازنه قوا نسبت به سال‌های پیشین تغییر یافته است. حزب الله امروز توانایی این را پیدا کرده که مناطقی در فلسطین اشغالی را هدف قرار دهد که اسرائیل حتی فکر آنجا را هم نمی‌تواند بکند. به فضل خداوند متعال و یاری کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران که حتی یک روز از حمایت مقاومت دست نکشید دستاوردهای مقاومت ادامه پیدا خواهد کرد. البته اگر جنگی بین مقاومت واسرائیل شعله ور شود مردم لبنان از مقاومت حمایت خواهند کرد./983/ب403/ک

گفت‌وگو: حسین سعدی

ارسال نظرات