۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۴۴۲۰۴۱
آخرین استفتائات از آیت الله سیستانی؛

از گریه برای شهیدان تا وعده بهشت برای گریه بر امام حسین

حضرت آیت الله سیستانی به استفائاتی در زمینه ثواب گریه برای حضرت اباعبدالله(ع) و همچنین گریه مستمر برای شهیدان پاسخ داد.
حضرت آیت الله سیستانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در عراق، دفتر حضرت آیت الله سید علی سیستانی در نجف اشرف، پاسخ این مرجع تقلید به برخی استفتائات مطرح شده درباره گریه بر شهدا و پاسخ را منتشر کرد.

 

حضرت آیت الله سیستانی در پاسخ به استفتایی مبنی بر اینکه گریه برای شهید سبب شادی وی می شود یا عذاب، چنین پاسخ داد: «گریه برای اموات حرام نیست اما باید در آن افراط نشود و اذیت نفس یا مخالفت با قضای الهی داشته نباشد. شهادت یکی از مسائلی است که همه مومنان به آن غبطه می خورند و اگر مردم واقعا به پاداش آن در روز قیامت آگاه باشند دوست دارند خود و عزیزانشان را در این راه تقدیم کنند. مادران شهدا باید حضرت زینب(س) را الگوی خود قرار دهند که پسران و برادران و نزدیک ترین افراد خود را در راه خدا تقدیم کرد».

 

این مرجع تقلید درباره صحت روایتی از امام صادق درباره وجوب بهشت به گریه کنندگان برای حضرت اباعبدالله(ع) گفت: «این مساله در روایت های مختلفی آمده و به گریه کنندگان برای امام حسین(ع) وعده بهشت داده شده است. هیچ شکی در این مساله نیست زیرا احادیث در این زمینه در کتب روایی شیعیان و اهل تسنن وجود دارد. اما این بدین معنا نیست که مردم احساس کنند حتی در صورت ارتکاب معصیت و ترک واجب همچنان در امان خواهند بود بلکه این عمل می تواند در صورت قبول از سوی پروردگار با بهشت پاداش داده شود اما انباشت معصیت نمی تواند بهشت را برای گریه کنندگان به همراه داشته باشد».

 

حضرت آیت الله سیستانی ادامه داد: « به عبارت دیگر، گریه برای امام حسین(ع) استحقاق بهشت دارد به شرطی که نقطه مقابل یعنی عملی که سزاوار آتش جهنم باشد، وجود نداشته باشد. گریه نشان دهنده تعلق خاطر انسان است و گریه برای امام(ع) ولایتمداری صادقانه به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را نشان می دهد».

 

وی همچنین درباره گریه در نماز تصریح کرد: «اگر گریه برای امور دنیوی باشد، بطلان نماز را به همراه دارد خواه با صدا و بی صدا یا اختیاری و  غیر اختیاری باشد. اما اگر به صورت سهوی، ترس از عذاب الهی، رسیدن به بهشت، خضوع در برابر خداوند حتی برای امری دنیوی و یا گریه برای مصائب اهل بیت(ع) برای تقرب به خداوند باشد، نماز صحیح خواهد بود.»/980/ب902/د

مترجم: محمدرضا جایروند

ارسال نظرات