۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۱۸۸۶
امام جمعه موقت تهران:

انسان، اسیر اعمال خودش است

آيت‌الله صدیقی ضمن بیان تأثیر عمل انسان بر خودش، گفت: اعمال ما پس از انجام دادن از اختیارمان خارج می‌شود و تنها خدا است که اختیار عمل خویش را دارد.
صدیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران شب گذشته در حسینیه شهدای مشهد ضمن تبریک ولادت حضرت معصومه(س) به فضیلت‌های ایشان اشاره کرد و افزود: انسان اسیر اعمال خودش است در نتیجه وقتی عملی انجام شد به خود انسان باز می‌گردد، تنها کسی که عملش در اختیار خودش است و از اختیارش خارج نمی‌شود،‌ خدا است.

 

وی در ادامه گفت: تنها علمی که وجود انسان را روشن می‌کند، علم الهی است، علم به درس‌خواندن و کلاس رفتن نیست،‌ زیرا انسان گاهی با داشتن علم به بی‌راهه می‌رود و مسیر را گم می‌کند. آن علومی که در ذهن است ممکن است در دوران پیری از دست برود اما علم الهی هیچگاه از بین نمی‌رود.

 

امام جمعه وقت تهران به معنای علم در قرآن اشاره کرد و افزود: اهل علم در قرآن چنین تعریف شده‌اند؛ اگر چیزی نمی‌دانید به اهل ذکر مراجعه کنید حال این اهل ذکر چه کسانی هستند؟ افرادی که همیشه در دستشان تسبیح است و جهاد و  کوشش نمی‌کنند، خیر.

 

وی در ادامه اضافه کرد: اهل ذکر در آیات دیگر معنا می‌شود؛ اهل ذکر فردی است که اهل خشیت است و از خدا حساب می‌برد، به عبارت دیگر خشیت به معنای این است که انسان در مقابل عظمت و بزرگی، خودش را می‌بازد. مانند حضرت علی (ع) که در هنگام نماز خودشان را فراموش می‌کردند و بسیار خشیت داشتند.

 

آیت‌الله صدیقی با بیان این‌که انسان نباید اجازه دهد غیر از خدا کسی دیگر در خانه دل او راه پیدا کند، اظهار داشت: انسان اگر اجازه نداد غیر از خدا وارد دلش شود، در آن صورت اهل خشیت می‌شود و بعد از خشیت صاحب ذکر است و صاحب ذکر، اهل علم خواهد شد.  

 

وی تصریح کرد: دو نوع علم وجود دارد؛ علم وراثتی و علم دراستی. علم دراستی،‌ علمی است که با تحصیل و کلاس رفتن حاصل می‌شود و علم وراثتی نیز علمی است که خداوند آن را به ما می‌دهد.

 

امام جمعه موقت تهران روش به دست آوردن علم را به دو قسمت تقسیم کرد و ابراز داشت: گاهی علم با خواندن به دست می‌آید و گاهی علم با عمل حاصل می‌شود اگر این دو با یکدیگر باشند به علم واقعی دست پیدا می‌کنیم.

 

گفتنی است، این مراسم از سلسله جلساتی است که از سوی اعضای حسینیه شهدا با عنوان نفس عمیق برگزار می‌شود./202/862/ب1

ارسال نظرات