۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۷
کد خبر: ۴۴۰۹۹۸
رییس مدرسه علمیه صاحب الزمان:

دوری از قرآن خلأ حال حاضر حوزه های علمیه است

حجت الاسلام ناصری تلاوت قرآن را عامل مؤثری در فهم آیات قرآن دانست و گفت: علمای گذشته با تلاوت قرآن بسیاری از مفاهیم قرآن را درک می کردند، همین قرآن خواندن عامل بسیار مؤثری در فهم آیات قرآن است البته اگر با تدبر همراه باشد.
حجت الاسلام شیخ جعفر ناصری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام شیخ جعفر ناصری شب گذشته در مجلس سوگواری که به میزبانی آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در منزل شخصی وی برگزار شد، با تسلیت شهادت رییس مذهب جعفری گفت: یک رهبر برای هدایت معنوی جامعه به لوازم درخواستی حضرت موسی(ع) از خداوند نیاز دارد.

 

وی در ادامه به یک داستان قرآنی اشاره کرد و افزود: زمانی که حضرت موسی(ع) برای رفتن به سمت فرعون از جانب خداوند مأمور شد، به خاطر تواضع بالایی که داشت از خداوند درخواست کرد که به جای او برادرش فرعون را مأمور کند ولی خداوند در پاسخ به خداوند فرمود هرگز! فقط خودت باید به سوی فرعون بروی.

 

حجت الاسلام ناصری ادامه داد: زمانی که خداوند تواضع حضرت موسی(ع) را مشاهده کرد، به او فرمود، برادرت هارون را به دنبال خودت ببر، چرا که او هم پیامبر است ولی محوریت کار با خودت باشد.

 

رییس مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) با اشاره به آیه بیست و پنجم سوره طه که می فرماید «رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي» اذعان کرد: بعد از یک گفت و گوی مفصل بین خداوند و حضرت موسی(ع)، حضرت موسی(ع) از خداوند طلب می کند که به او شرح سینه بدهد، شرح سینه ای که هر کسی برای شروع جریان های بزرگ به آن نیاز دارد.

 

وی در تشریح اهمیت شرح سینه اظهار کرد: شرح سینه از لوازم اجرای هر کاری است، اگر نباشد نیت ها خراب می شود و اگر نیت ها خراب شد در اعمال انسان تغییرات مخربی ایجاد می شود که اجازه حصول نتیجه مطلوب را نمی دهد.

 

حجت الاسلام ناصری به درخواست های دیگر حضرت موسی(ع) از خداوند اشاره کرد و افزود: طلب آسان شدن کارها، گره گشایی از زبان، رشد دادن مخاطب سه درخواست دیگر حضرت موسی(ع) از خداوند است، سه درخواستی که برای پیشبرد هدایت معنوی جامعه رهبران به شدت به آن نیاز دارند.

 

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه تک تک عبارات قرآنی را اعجاز خداوند دانست و اذعان کرد: عبارات قرآنی چون از جانب خداوند است در کوتاه ترین عبارات و کوتاه ترین جملات اعجاز خود را به عالمیان نشان داده است.

 

وی در ادامه با انتقاد از عملکرد برخی از روحانیان جامعه ابراز کرد: روحانیان در گذشته قرآن می خواندند و از قرآن بهره می بردند، چون درس هایشان را خوب خوانده بودند، ولی متأسفانه اکثر روحانیان امروز جامعه در ترجمه آیات قرآن کم می آورند، چه برسد به این که بخواهند مفهوم آیات را درک کنند.

 

فرزند آیت الله ناصری تلاوت قرآن را عامل مؤثری در فهم آیات قرآن دانست و اظهار کرد: علمای گذشته با تلاوت قرآن بسیاری از مفاهیم قرآن را درک می کردند، همین قرآن خواندن عامل بسیار مؤثری در فهم آیات قرآن است البته اگر با تدبر همراه باشد.

 

حجت الاسلام ناصری حاج آقا رحیم ارباب را افتخار شهر اصفهان معرفی کرد و گفت: زمانی جمعی از دانشجویان متدین تصمیم گرفته بودند نماز خود را فارسی بخوانند و به هر عالمی مراجعه می کردند، هیچ کدام نتوانسته بودند آن ها را از انجام چنین کاری منصرف کند، تا این که پدر یکی از دانشجویان، حاج آقا رحیم ارباب را به آن ها معرفی می کند و از آن ها می خواهد برای دریافت پاسخ خود به ایشان مراجعه کنند.

 

وی ادامه داد: وقتی دانشجویان خدمت حاج آقا رحیم ارباب رسیده بودند، ایشان پس از یک احوال پرسی گرم راجع به رشته هر کدام از دانشجویان سؤالی پرسیده بود که آن ها نتوانسته بودند جواب بدهند و بدین واسطه آن ها را خلع سلاح علمی کرده بود، سپس به آن ها گفته بود من هم در دوران جوانی به چنین شبهه ای برخورد کردم ولی یک سؤال برایم پیش آمد که هر کدام از شما بتواند به آن پاسخ بدهد من هم با او در خواندن نماز با زبان فارسی همراه خواهم شد.

 

حجت الاسلام ناصری سؤال حاج آقا رحیم ارباب را به عنوان سؤالی حکیمانه و عالمانه مطرح کرد و افزود: حاج آقا رحیم ارباب از آن ها سؤال پرسید کدام یک از شما می داند مفهوم عبارت«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» چیست؟ یکی از آن ها در پاسخ ایشان می گوید مشخص است این عبارت یعنی«به نام خداوند بخشنده مهربان»، سپس حاج آقا رحیم ارباب می گویند حالا مفهوم عبارت بسم الله الجواد الرئوف چیست؟ آن شخص می گوید این هم یعنی«به نام خداوند بخشنده مهربان».

 

وی در پایان با ادامه این دیدار گفت: حاج آقا رحیم ارباب در پاسخ به آن شخص می گوید پس نماز را باید به زبان عربی خواند، چون این ترجمه ای که می کنی ترجمه دو عبارت متفاوت است، ولی خداوند از ما می خواهد که بگوییم «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ»./202/867/ب1

ارسال نظرات