۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۶
کد خبر: ۴۴۰۹۹۷
عضو هیأت علمی جامعة المصطفی:

حوزه علمیه باید در جهت ویژگی‌های مکتب علمی امام صادق حرکت کند

حجت الاسلام رفیعی با بیان این که دانشگاه امام صادق(ع) دارای 10 ویژگی ممتاز بود، گفت: امروز طلاب مکتب امام صادق(ع) باید دارای همه آن ویژگی های ناب باشند.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعة المصطفی، شامگاه شنبه همزمان با سالروز شهادت امام صادق(ع) در مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: امام صادق(ع) با تاسیس بزرگ‌ترین دانشگاه علمی توانست در کوتاه‌ترین زمان ممکن شاگردان فراوانی را تربیت کنند.

 

وی با بیان این که دانشگاه امام صادق(ع) دارای 10 ویژگی ممتاز بود، بیان داشت: امروز از طلاب مکتب امام صادق(ع) انتظار می‎رود که دارای همه آن ویژگی های ناب باشند.

 

حجت الاسلام رفیعی خدامحوری و معاد محوری را دو ویژگی مهم این مکتب بیان کرد و گفت: علمی که امام صادق(ع) به فراگیری آن توصیه می‌کرد علمی بود که یادگرفتن، خواندن و آموزش دادن آن تنها برای خدا باشد زیرا تنها این علم در ملکوت الهی ارزشمند است.

 

وی اضافه کرد: ارزش معاد محوری در حوزه‌های علمیه بدان جهت حائز اهمیت است که مردم با دیدن عالم یاد معاد کنند، امام صادق(ع) فرمودند: نگاه کردن به عالم عبادت است؛ منظور ایشان عالمی است که دیدن او انسان را به یاد قیامت اندازد زیرا اگر عالمی قیامت در نظرش بی اهمیت باشد نگاه به چهره‌ او فتنه است.

 

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی با اشاره به دیگر ویژگی طلاب، ابراز کرد: عقل محوری در این مکتب از اهمیت بالای برخوردار است تا فراگیر بتواند با تعقل در علوم، حق را از باطل تشخیص دهد، همچنین با صلاحیت اخلاقی درکسب علم امروی ضروری است.

 

حجت الاسلام رفیعی اولویت سنجی و ارزیابی در مباحث علمی را از دیگر ویژگی‌ها برشمرد و اظهار داشت: طلاب معزز همزمان با یادگیری علم باید به آن عمل کنند زیرا عالم بی عمل بی ثمر است.

 

وی آزاد اندیشی، نخبه پروری و کسب علم را از دیگر ویژگی‌های مهم این مکتب بیان کرد و بیان داشت: آزاد اندیشی در علم سبب نقد برخی علوم می‌شود.

 

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی در پایان گفت: امام صادق(ع) احیا کننده مساله امامت بود./202/813/ب1

ارسال نظرات