۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۴۴۰۹۹۳
استاد حوزه علمیه:

مسؤولان باید زمینه اجرای قوانین مختلف را در جامعه فراهم کنند

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: مسؤولان باید زمینه اجرای قانون را در جامعه فراهم کنند، تأکید بر اجرای قانون بدون آنکه توانایی و میزان تحمل مردم را در نظر بگیریم در واقع نوعی ظلم به آنان است.
ایت الله اسماعیلپور شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمدعلی اسماعیلپور امشب در جلسه سخنرانی و تفسیر قرآن که در کتابخانه و مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) شهرضا برگزار شد عنوان کرد: قرآن کریم برای این نازل شده است که حق و حقیقت را به گوش مردم برساند، تبلیغات دینی و اسلامی زمینه هدایت مردم را فراهم می‌کند؛ البته گفتن تنها سودی ندارد و باید به آنچه می‌شنویم عمل کنیم.

 

وی ادامه داد: مردم نباید منتظر باشند تا همه آنچه را که به آن نیاز دارند با صراحت در قران به آن اشاره شده باشد، همه مطالب قرآن برای تعلُّم نیست بلکه بسیاری از مطالب قرآنی برای تذکُّر بندگان است و از آنان خواسته شده تا بر عقل و تدبیری که خداوند به آنان داده است تکیه کنند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: منشأ قدرت دولت مردم هستند، دولتمردان در اموال مردم دخل و تصرف کرده و برای اداره امور آنان برنامه‌ریزی می‌کنند، اما مردم هم باید زمینه اصلاح امور زندگی خود را فراهم کنند یعنی اینکه لازم است مردم خودشان به فکر خودشان باشند و با حمایت از اقشار ضعیف در اصلاح امور جامعه پیشگام شوند.

 

اشتغالزایی، بهترین خدمت صاحبان ثروت است

آیت الله اسماعیلپور اضافه کرد: افرادی که به عنوان کارفرما و صنعتگر عده‌ای از افراد را به کار گرفته و زمینه اشتغال آنان را فراهم کرده‌اند، باید تلاش کنند حتی المقدور از تعطیلی کارخانه و یا اخراج کارگران خودداری کنند و مسؤولان هم باید به وطر مستمر از این مراکز بازدید کرده و از مشکلات کارفرمایان مطلع شده و برای رفع مشکلات آنان برنامه ریزی کنند.

 

وی تصریح کرد: بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل عدم صرفه اقتصادی و عدم تطابق درآمد و هزینه‌ها ورشکسته و تعطیل می‌شود، در این شرایط دولت باید امکانات خود را برای حمایت از تولیدکنندگان به کا ببرد زیرا این مراکز زمینه اشتغال و ارتزاق عده‌ای از مردم را فراهم کرده‌اند که در صورت تعطیلی آن‌ها مشکلات و معضلات بزرگی ایجاد خواهد شد.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: یکی از بزرگ‌ترین و بهترین خدماتی که صاحبان ثروت و درآمد می‌توانند انجام دهند این است که زمینه اشتغال عده‌ای از افراد را فراهم کنند.

 

مسؤولان در اخذ مالیات‌ها واقع بینانه عمل کنند

آیت الله اسماعیلپور اظهار کرد: مسؤولان باید در اخذ مالیات واقع بینانه عمل کرده و مالیات‌ها را بر درآمد وضع کنند، اگر یک واحد صنعتی یا صنعتی درآمدی نداشته اخذ مالیات از او به منزله ورشکستگی و تعطیلی آن خواهد بود که این عمل در حقیقت نوعی ظلم به مردم است.

 

وی گفت: دولت وظیفه دارد زمینه اجرای قانون را در جامعه فراهم کند، اگر مردم تمکن مالی کافی برای اداره امور زندگی خود را ندارند سخت گیری بر آنان برای اجرای قانون در حد کمال بیهودی و باعث از هم پاشیدگی نظام اجتماع می‌شود باید قوانین به گونه‌ای وضع و اصلاح شود که با درآمد و دارایی مردم سازگار بوده و برای مردم هم امکان اجرای قانون فراهم باشد.

 

اخذ عوارض سنگین از مردم دور از انصاف است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: وقتی که در شرایط فعلی کشور مردم به سختی خانه و سرپناهی برای خود ایجاد می‌کنند، شهرداری‌ها نباید در اخذ عوارض سنگین از آنان اصرار کنند در این شرایط باید موقعیت مالی مردم سنجیده و قانون متناسب با وضع فعلی مردم وضع و اجرا شود.

 

آیت الله اسماعیلپور اضافه کرد: در شرایطی که اوضاع مالی مردم مناسب نیست دولت هم باید از تدوین برنامه‌های بلند مدت اجتناب کرده و تلاش کند تا اوضاع مادی مردم را اصلاح کند؛ در زمانی که مردم و مملکت از نظر مالی در مضیغه به سر می‌برند، برگزاری همایش‌ها و سمینارهای مختلف اجحاف و ستم بر مردم و تضییع حقوق و اموال عمومی است.

 

ادارات دولتی اموال عمومی را بیهوده هزینه نکنند

وی تأکید کرد: ادارات دولتی باید از اسراف و تجملگرایی پرهیز کرده و کاری کنند که تا جایی که امکان دارد اموال عمومی و بیت المال بیهوده ضایع نشود؛ صرف دارایی مردم در شرایط فعلی برای اموری از جمله برگزاری جلسات بیهودی یا سمینارها و همایش‌ها یا چاپ و انتشار سالنامه‌های اداری دور از انصاف است.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر قرار است مردم با تحریم‌های ظالمانه‌ای که دشمنان دین و قران بر آنان تحمیل کرده‌اند مقابله کنند باید به آن‌هاکمک شود، دولت باید زمینه گردش سرمایه در جامعه و امرار معاش مردم را فراهم کند.

 

آیت الله اسماعیلپور تصریح کرد: ادارات و سازمان‌های دولتی هم حق ندارند افراد را اخراج کنند، اگر فردی خطا کار است باید او را اصلاح کرد و در غیر این صورت اخراج افراد به صلاح کشور و دولت نیست؛ اینکه دولت عده‌ای را در یک دوره پنج ساله استخدام کرده و بعد از گذشت این مدت آنان را اخراج می‌کند صیحیح نیست و باید اصلاح شود.

 

دستگیری علمای شیعه از دسیسه‌های آمریکا و انگلیس است

وی در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن محکومیت دستگیری و زندانی کردن علمای شیعه در برخی از کشورهای جهان عنوان کرد: در زمانی که کشورهای اسلامی در غفلت به سر می‌بردند استعمارگرانی همچون آمریکا و انگلیس قوانین ظالمانه‌ای برای جهان وضع کردند که امروزه همان قوانین به آنان و کشورهای حامی سیاست‌های آنان اجازه می‌دهد انسان‌های بیگناه را دستگیر یا دیگر کشورها را تحریم کنند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: این کشورها در حالی که خودشان دارای بمب اتم هستند و خون انسان‌های بیگناه بسیاری را بر زمین ریخته‌اند، با بی شرمی اعلام می‌کنند که ایرانیان حق دسیابی به انرژی اتمی را ندارند./201/868/ب1

ارسال نظرات