۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۹
کد خبر: ۴۴۰۹۹۲
استاد حوزه علمیه قزوین:

امام صادق متن اسلام محمدی و علوی را به جهانیان عرضه کردند

استاد حوزه علمیه قزوین پایه‌ریزی حرکت علمی و فرهنگی را نقطه عطفی در معرفی اسلام اصیل و فقه علوی دانست و گفت: امام صادق(ع) با استفاده کامل از این فرصت اسلام و فقه را از دیدگاه ائمه(ع) معرفی و با تربیت شاگردان برجسته، حیات تازه‌ای به اسلام و مسلمین بخشید و فرهنگ ناب تشیع را که از متن اسلام محمدی و علوی نشأت گرفته بود به جهانیان عرضه کردند.
حجت الاسلام علی محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علی محمدی استاد حوزه علمیه قزوین امشب در مسجد محمدخان بیک قزوین ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام جعفر صادق(ع) با اشاره به گسترش علم و دانش در عصر این امام، گفت: پیشوای ششم بنیانگذار حرکت فرهنگی و علمی عظیمی بود که این حرکت موجب شد آن دوران عصر طلایی دانش و ترویج احکام نام گیرد و این حرکت امام به گونه‌ای بود که بزرگان اهل تسنن از مکتب امام بارگیری علمی داشتند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه فرصت پایه‌ریزی حرکت علمی و فرهنگی تنها در عصر امام صادق(ع) شکل گرفت اظهار کرد: برای هیچ یک از ائمه همانند امام صادق(ع) فرصت و شرایط مناسب پیش نیامد تا بتوانند در سطح وسیع به انقلاب فرهنگی بپردازند اما برای این امام عزیز به دلیل کشمکش‌ها و رویارویی بنی امیه و بنی عباس این فرصت به دست آمد.

 

امام صادق متن اسلام محمدی و علوی را به جهانیان عرضه کرد

این کارشناس مذهبی پایه‌ریزی حرکت علمی و فرهنگی را نقطه عطفی در معرفی اسلام اصیل و فقه علوی دانست و افزود: امام صادق(ع) با استفاده کامل از این فرصت اسلام و فقه را از دیدگاه ائمه(ع) معرفی کرد و با تربیت شاگردان برجسته، حیات تازه‌ای به اسلام و مسلمین بخشید و فرهنگ ناب تشیع را که از متن اسلام محمدی و علوی نشأت گرفته بود به جهانیان عرضه کرد.

 

حجت الاسلام محمدی دوران امامت امام صادق(ع) را دوران شکوفایی اساس تشیع دانست و ابراز کرد: این دوران که با شکل‌گیری حوزه علمیه در سطح وسیع و عمیق و تربیت چهار هزار شاگرد شکل گرفت در حقیقت اسلام را از زیر حجاب تیره و تار اسلام بنی‌ امیه و بنی عباس آشکار کرد.

 

امام صادق پشتیبانی محکم برای پدر بود

وی در ادامه نقش امام صادق(ع) را در عصر امامت پدرش بسیار پراهمیت و حساس دانست و تصریح کرد: امام صادق(ع) در عصر امامت امام باقر دست راست پدرش بود و همواره در فراز و نشیب‌های گسترش اسلام به ویژه تربیت شاگرد، نهضت فرهنگی و مبارزه با طاغوتیان، دستیار و پشتیبان محکم و استواری برای پدر بود و بسیاری از کارهای او را بر عهده داشت.

 

این کارشناس دینی از امور بسیار مهم عصر امامت امام باقر(ع) را پایه گذاری نهضت فکری و فرهنگی تشیع دانست و خاطرنشان کرد: پس از شهادت امیر مومنان علی(ع) در اثر خفقان طاغوت‌های اموی احادیث ائمه به فراموشی سپرده شد و به این ترتیب امام باقر(ع) پایه گذار تدوین حدیث در قرن دوم هجری شد از این رو امام صادق(ع) در این نهضت عظیم فکری و علمی، یاری بی‌همتا برای پدر بود و سهم زیادی در پایه گذاری این نهضت داشت.

 

هدف امام افشاگری‌ اهداف پلید طاغوتیان بود

وی با اشاره به موضع‌گیری امام صادق(ع) در برابر طاغوت‎ها گفت: امام صادق(ع) در مدت 34 سال امامتش با 5 طاغوت اموی و دو طاغوت عباسی روبرو بود آن حضرت نه تنها در برابر این طاغوت‌ها هرگز تسلیم نشد بلکه با موضع‌گیری قاطع خود در برابر آنها و افشاگری‌های اهداف پلید آنها قرار گرفت و مردم را از پیروی آنها بر حذر داشت.

 

این استاد حوزوی در ادامه اضافه کرد: در عصر امامت امام صادق(ع) و پیش از آن قیام‌ها و نهضت‌هایی بر ضد طاغوتیان وقت روی داد اگرچه امام به طور مستقیم وارد این قیام ها نشد اما قیام‌هایی را که بر اساس اصول صحیح اسلامی رخ می‌داد را تایید می‌کرد.

 

آثار درخشان امام صادق تشنگان معرفت را سیراب کرد

وی بینش امام را در بازسازی نیروها و معرفی اسلام محمدی و فقه علوی بینش هدفمند دانست و تصریح کرد: امام با بینش معصوم خود از فرصت جنگ و کشمکش بنی عباس و بنی امیه نیروهای آماده را دور خود جمع کرد و به بازسازی نیروها و بازنگری اساس اسلام و فقه ناب اهل بیت(ع) پرداخت و در واقع نهالی کاشت که مانند درخت طوبی شد و آثار درخشان آن همه تشنگان معرفت را سیراب کرد.

 

حجت الاسلام محمدی با اشاره به جلوه‌های رفتاری امام صادق(ع) در عبادت خداوند متعال ابراز کرد: پیش از هر چیز امام صادق(ع) بنده خالص خدا بود و آن را اساس زندگی خود قرار داد و شیفته و دلباخته ذات پاک خدا بود، عبادت و بندگی، خوف از عذاب الهی، سجده‌های طولانی، توجه به بینوایان، سفارش برای انفاق، دلجویی از مومن و رفع پریشانی او نمونه‌هایی از جلوه‌های رفتاری امام صادق(ع) است.

 

وی در پایان گفت: ائمه در تمام بخش‌ها، سیاست، اقتصاد و فرهنگ رشد و تعالی داشتند و تمام لایه‌های جامعه از قوی و ضعیف را می‌دیدند از این رو انتظار این است که ما هم با تاسی از آنان به سمت امت واحده که پیامبر(ص) آن را زمینه سازی کرد، حرکت کنیم./202/873/ب1

ارسال نظرات