۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۴
کد خبر: ۴۴۰۹۸۴
استاد حوزه و دانشگاه:

شیعیان آغاز کننده بزرگ‌ترین جنبش‌های علمی بوده‌اند

استاد حوزه و دانشگاه گفت: شیعیان در طول تاریخ تحت آموزه‌های متعالی اهل بیت(ع) قرار داشته و توانسته‌اند بزرگ‌ترین جنبش‌های علمی جهان را آغاز کنند.
حجت الاسلام علی زمانی شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام علی زمانی قمشه‌ای عصر امروز در سمینار سالانه انجمن نجوم و ژئوفیزیک شهرستان شهرضا عنوان کرد: حدود 40 قسم از مجموعه 80 نوع قَسمی که خداوند در قرآن کریم یاد کرده مربوط به پدیده‌های فلکی است؛ امروزه دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند برای درک عظمت خلقت راه‌های زیادی را در پیش دارند و سؤالات زیادی را باید پاسخ دهند و از اینجا معلوم می‌شود وقتی که خداوند به عناصر طبیعی سوگند یاد کرده این مسأله به دلیل حکمتی بوده که در خلقت و آفرینش این عناصر ایجاد کرده است.

 

وی تصریح کرد: برخی از یافته‌های علمی جهان در گذشته از سوی بزرگان دینی و ائمه ما بیان شده و امروز دانشمندان پس از سال‌ها به صحت کلام اهل بیت(ع) اذعان کرده‌اند؛ به عنوان نمونه دانشمندان معتقد بوده‌اند که آغاز جهان با رخداد بیگ بنگ (BIG BANG) ایجاد شده در حالی که حضرت علی(ع) در نهج البلاغه معتقد است که آفرینش کلی عالم با خلقت عقل بوده است، با انتشار این نظر حضرت علی(ع) امروزه بسیاری از دانشمندان در صحت نظریه بیگ بنگ تردید کرده‌اند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حدیث «بعد از علم قرآن، هیچ دانشی اشرف از علم نجوم نیست زیرا دانش اختر شناسی دانش انبیا و اوصیا است» از امام موسوی کاظم(ع) گفت: ارزش و اهمیتی که اسلام برای دانش نجوم و علم اختر شناسی قائل شده سبب شده است تا دانشمندان بزرگی همچون علامه مجلسی ابوابی را تحت عنوان «السماء و العالم» را در بحار الانوار و سایر منابع روایی شیعه ایجاد کنند.

 

هیچ یک از ادیان توحیدی به اندازه اسلام درباره دانش نجوم سخن نگفته است

حجت الاسلام زمانی ادامه داد: بر اساس روایات اسلامی علم نجوم از حضورت آدم(ع) آغاز شد اما در بین ادیان توحیدی هیچ دینی به اندازه دین اسلام درباره دانش نجوم سخن نگفته تا جایی که امروزه منابع روایی و آیات قرآنی به عنوان یکی از با ارزش‌ترین و مهم‌ترین منابع علم نجوم محسوب می‌شود.

 

وی اضافه کرد: در زمان خلقت حضرت آدم دانش نجوم و دانش طب به او آموزش داده شد، بعدها حضرت ادریس(ع) تقسیماتی همچون هفته و ماه را تنظیم کرد؛ در قرآن کریم نیز هر دو تقویم شمسی و قمری مورد استفاده قرار گرفته است؛ اما قرآن کریم در آیاتی همانند آیه «و واعدنا موسی ثلاثین لیلة و اتممناها بعشر فتم میقات ربه اربعین لیلة» به سال‌های دیگری به نام «سال‌های وسطی» نیز استناد می‌کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه ضمن بیان تاریخچه‌ تقویم نگاری در ایران گفت: با محاسبات نجومی می‌توان بسیاری از وقایع تاریخی جهان اسلامی را ردیابی و صحت آنان را تأیید کرد؛ آخرین مطالعات نجومی نشان می‌دهد پیامبر اسلام(ع) در روزی که مصادف با عید نوروز بوده حضرت علی(ع) را به جانشینی انتخاب کرده و از این نظر صحت این روایت با دانش نجوم نیز به اثبات می‌سد و یا واقعه عاشورا در روزی که مصادف با روز دوشنبه 20 مهر ماه بوده واقع شده است.

 

ایران ام القرای جهان اسلام است

حجت الاسلام زمانی در بخش دیگری از سخنان خود اذعان کرد: متأسفانه امروز کشورهایی همانند عربستان و مصر خود را ام القرای جهان اسلام می‌دانند در حالی که ام القرای جهان اسلام محلی است که دانش‌ها و علوم اهل بیت(ع) در آن ترویج می‌شود، ایرانیان در طول تاریخ همواره در خدمت اهل بیت(ع) بوده‌اند و با استفاده از تعالیمی که از روایات معصومین و آیات قرآن به دست آورده‌اند خدمات بی نظیری به تمام جهان و از آن جمله اعراب ارائه کرده‌اند.

 

انقلاب اسلامی زمینه تحول در دانش نجوم را ایجاد کرد

وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی سبب ایجاد تحولاتی در علم نجوم در کشور شد که در دوران قبل از آن بی سابقه بوده است، ارسال ماهواره و موجود زنده به فضا و توسعه فن آوری‌های هوافضا در دوران بعد از انقلاب به اوج خود رسیده تا جایی که اگر امروز علاقه‌مندانی از حوزه و دانش بخواهند در زمینه این علم مطالعاتی داشته باشند، بسترهای آن از همه جهت در کشور فراهم است.

 

شایان ذکر است، انجمن نجوم و ژئو فیزیک شهرضا با سابقه‌ای دو حدود 15 سال به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز نجومی استان اصفهان و از جمله گروه‌های استهلال کشور محسوب می‌شود./202/868/ب1

ارسال نظرات