۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۴۴۰۹۶۴
حجت الاسلام رفیعی:

امام صادق در برابر خطاکار سعه صدر داشت

حجت الاسلام رفیعی با بیان این که امام صادق(ع) در برابر افرادی که او را ناسزا و دشنام می‌دادند صبر می‌کرد، گفت: ایشان با سعه صدر به آنان محبت می‌کرد و هرگز صله رحم را با آنان که در حق او خطا کرده بودند قطع نمی‌کرد.
حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی

حجت الاسلام ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام صادق(ع)، گفت: امام صادق(ع) فرمودند: اگر می‌خواهید عاقبت بخیر از دنیا بروید نعمت‌های الهی را در راه معصیت مصرف نکنید.

 

وی افزود: همچنین فرمودند: به صبر خدا مغرور نشوید؛ زیرا خداوند حلیم و ستارالعیوب است و انسان را به سبب خطاهایش رسوا نمی‌کند و دیگر این که هر فردی که به ما منسوب است احترامش کنید.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با اشاره به توصیه‌های امام صادق(ع) در زمینه معاشرت با اقشار مختلف، بیان داشت: امام صادق(ع) فرمودند: مرد در محیط خانواده افزون بر وسعت مالی و بخشش، خوش اخلاق و با غیرت باشد؛ این امور موجب استحکام بنیاد خانواده و سبب افزایش گذشت اعضای خانواده نسبت به خطاهای یکدیگر می‌شود.

 

حجت الاسلام رفیعی با بیان این که خداوند در قرآن کریم احسان به والدین را چهار بار در کنار لفظ توحید ذکر کرده، گفت: این توصیه خداوند نشان از اهمیت و جایگاه پدر و مادر دارد و امام صادق(ع) به این مهم بسیار توجه ویژه‌ای داشتند.

 

وی دیگر توصیه امام صادق(ع) را در امر معاشرت که توجه و احترام به همسایه است، مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: پیامبر(ص) فرمودند: آنقدر جبرئیل همسایه را سفارش کرد که من ترسیدم ارث ببرد؛ ولی متاسفانه امروز با وجود نزدیکی همسایه‌ها به هم کاملا از هم دور و غریب هستند.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی از دیگر توصیه‌های معاشرتی امام صادق(ع)، گفت: امام صادق(ع) در برابر افرادی که او را ناسزا و دشنام می‌دادند صبر می‌کرد و با سعه صدر به آنان محبت می‌کرد و هرگز صله رحم را با آنان که در حق او خطا کرده بودند قطع نمی‌کرد.

 

حجت الاسلام رفیعی در پایان خاطر نشان کرد: از ویژگی‌های بارز امام صادق(ع) گذشت از خطاکاران بود، خداوند در قرآن می‌فرماید: هرگز بدی با خوبی یکسان نیست؛ پس اگر خوبی با بدی یکسان نیست باید انسان بدی را با خوبی پاسخ دهد./202/813/ب1

ارسال نظرات