۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۴۴۰۹۴۰
نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن ‌های اسلامی دانش ‌آموزان:

نگاه مدرک گرایی و درآمدزایی در حوزه علمیه جایگاهی ندارد

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور با اشاره به اینکه حوزه علمیه پیش از آنکه یک مرکز تحصیل باشد، یک آمادگاه برای انجام رسالت و مسؤولیتی بزرگ است، گفت: به یقین با این تعریف نگاه مدرک گرایی و شغلی و درآمدزایی در حوزه های علمیه جایگاهی ندارد.
حجت ‌الاسلام محمدجواد حاج ‌علی ‌اکبری حجت ‌الاسلام محمدجواد حاج ‌علی ‌اکبری حجت ‌الاسلام محمدجواد حاج ‌علی ‌اکبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت ‌الاسلام محمدجواد حاج ‌علی ‌اکبری، نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش ‌آموزان، بعد از ظهر امروز در دوره «اختبار و تثبیت» طلاب جدیدالورود حوزه های علمیه استان چهارمحال و بختیاری که به میزبانی مدرسه علمیه امامیه شهرکرد در حال برگزاری است، با اشاره به یک نگاه و برداشت کاملا اشتباه در برخی از جوانان، اظهار داشت: متأسفانه بیشتر جوانان با این سؤال روبه رو هستند که دانشگاه را انتخاب کنند و یا اینکه برای ادامه تحصیل به حوزه بروند که این یک برداشت کاملا غلط است چراکه ماهیت این دو کاملا متفاوت است.

 

وی با بیان اینکه یکی از خطاهای امروز جامعه این است که تحصیل در حوزه به عنوان یک مقصد نهایی معرفی نمی شود، گفت: متأسفانه امروزه طوری جا افتاده است که جوانان دانش آموز بیشتر به فکر ادامه تحصیل در دانشگاه هستند و به حوزه و نقش آن کمتر اهمیت می دهند.

 

حجت ‌الاسلام حاج ‌علی ‌اکبری با تأکید بر اینکه دانشگاه و حوزه از یک جنس نیستند که در مقام مقایسه و انتخاب برای جوانان قرار گیرند، تصریح کرد: نگاه افرادی که وارد محیط دانشگاه می شوند بیشتر نگاه مدرک گرایی و شغلی است؛ ضمن اینکه برخی از افراد نیز دانشگاه را به عنوان هدفی بالاتر در راستای خدمت به جامعه و آرمان های انقلاب و نظام اسلامی انتخاب می کنند اما این افراد بسیار کم هستند.

 

وی با اشاره به اینکه حوزه علمیه پیش از آنکه یک مرکز تحصیل باشد، یک آمادگاه برای انجام رسالت و مسؤولیتی بزرگ است که در آن تحصیل و کار هم صورت می گیرد، تصریح کرد: به یقین با این تعریف نگاه مدرک گرایی و شغلی و درآمدزایی در حوزه های علمیه جایگاهی ندارد.

 

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور با تأکید بر اینکه تنها چیزی که در حوزه علمیه معنا پیدا می کند خدمت به اسلام و دین خدا است، افزود: در حوزه باید کار انبیاء و اولیاء الهی ادامه پیدا کند و این کار آسانی نیست.

 

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه حوزه علمیه مسیری است که انبیاء الهی آغاز کردند، اولیاء الهی ادامه دادند و به صورت یک ارث باقی مانده است برای انسان هایی باهمت و مجاهد که این میراث گرانبها را دریافت کنند و آن را ادامه دهند، خاطرنشان کرد: کسانی که حوزه علمیه را انتخاب می کنند باید بدانند که نقش آنها، نقش پیک است؛ یعنی ابتدا باید خود پیام را دریافت کنند و سپس به دیگران انتقال دهند و این چیز کمی نیست.

 

نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش ‌آموزان با تأکید بر اینکه تحصیل در حوزه از جنس پیامبری و رسالت است، افزود: به یقین کسانی که در حوزه های علمیه به فکر مدرک و نام و نشان هستند، به ماهیت اصلی خود پی نبرده اند و عاقبت به خیر نخواهند شد.

 

وی با بیان اینکه نگاه مادی گرایانه به حوزه های علمیه یک خطای راهبردی است که خسارت دنیا و آخرت را با خود به همراه خواهد داشت، گفت: به یقین کاسبی با دین بر حسب ظاهر زودگذر و فانی است و برکت ندارد و سرانجامش خواری و نکبت است.

 

حجت ‌الاسلام حاج ‌علی ‌اکبری با اشاره به اینکه اگر کسی در حوزه علمیه به ماهیت وجودی خود پی برد و در مسیر قرار گیرد، با هیچ چیز دیگر قابل مقایسه نخواهد بود و به همه موفقیت ها دست پیدا خواهد کرد، ابراز داشت: برخی ها مدام این سؤال را می کنند که مگر فردی که در حوزه است انسان نیست و نباید به فکر مادیات مثل غذا، مسکن و خوراک باشد که باید در پاسخ این افراد بگوییم اگر فردی به معنای واقعی کلمه خود را وقف حوزه علمیه کرد، تولیت نیز به کار او رسیدگی می کند و این وعده الهی است.

 

وی با بیان اینکه طلبه کسی است که خود را وقف دین خدا کرده باشد، اظهار داشت: در چنین شرایطی نه مشخص است که باید کجا زندگی کند و نه معلوم است که چه مسؤولیتی دارد؛ ممکن است یک طلبه مجبور شود برای نشر معارف الهی در دورترین نقاط کشور به تبلیغ دین بپردازد و این ماهیت کار طلبگی است.

 

نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش ‌آموزان با تأکید بر اینکه تنها چیزی که در عالم طلبگی معنا ندارد، دغدغه معیشتی است، تصریح کرد: اگر خودمان را وقف دین کردیم، به یقین تولیت دین که همان حضرت حجت و امام زمان(عج) است همه امور زندگی را فراهم خواهد آورد و این دیگر جای نگرانی ندارد.

 

گفتنی است، دوره «اختبار و تثبیت» حوزه های علمیه استان چهارمحال و بختیاری، از 5 مردادماه با حضور 130 طلبه جدیدالورود به میزبانی مدرسه علمیه امامیه شهرکرد در حال برگزاری است./202/9457/ب1

ارسال نظرات