۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۴۴۰۹۲۱
معاون اعزام مبلغ تبلیغات اسلامی قزوین:

مهم ترین ویژگی مناظرات امام صادق رعایت اخلاق و ادب بود

معاون اعزام مبلغ تبلیغات اسلامی قزوین گفت: نخستین چیزی که امام در مناظرات رعایت می‌کردند ادب بود به ویژه با کسی که از نظر مناظره‌ای خیلی هم قوی نبود با چشم دیگری به ایشان نگاه نمی‌کردند، همچنین در مناظره چارچوب‌های علمی را فدای احساس، عواطف و حاشیه‌ها نمی‌کردند و همینطور ساختار منطقی را در نظر داشتند یعنی علم و عقل را در کنار هم حفظ می‌کردند.
حجت الاسلام مسیح الله میرزایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام مسیح الله میرزایی معاون اعزام مبلغ تبلیغات اسلامی قزوین ظهر امروز در مسجد زینبیه قزوین، ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام صادق(ع) گفت: ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ(ع) ﭘﺎﯾﻪ ﮔﺬﺍﺭ ﻣﺬﻫﺐ ﺗﺸﯿﻊ ﻭ ﻣﻮﺳﺲ ﺣﻮﺯﻩ‌ﻫﺎﯼ ﻋﻠﻤﯿﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﺷﺎﮔﺮﺩ ﺗﺮﺑﯿﺖ کرده ﮐﻪ ﺑﻪ ‌ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﻔﺎﺧﺮ ﻋﻠﻤﯽ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﻣﺸﻬﻮﺭﻧﺪ.

 

وی در ادامه افزود: امام صادق(ع) در رشته‌های مختلف شاگردانی تربیت کرده بودند، در رشته فن مناظره افرادی مانند مومن الطاق، عوان بن طلحه در حوزه کلام هشام بن حکم، در رشته فقه، زراره و محمد بن مسلم را تربیت کردند که برخی از این شاگردان بیش از دو هزار روایت از امام نقل کردند که اینها همین فرهنگ روایی شیعه است که به ما رسیده است.

 

معاون اعزام مبلغ تبلیغات اسلامی قزوین خاطر نشان کرد: یکی از فعالیت‌های امام صادق(ع) در طول دوران زندگی مناظرات زیادی بود که ایشان با افراد و گروه‌های مختلف با موضوعات پیامبر اسلام(ص) و صدق و احسان، به ویژه ملاقات با عالمان بزرگ مسیحی، ابوحنیفه، دانشمندان شامی و معتزلی، هشام بن حکم داشتند.

 

وی در ادامه افزود: بسیاری از شاگردان امام شیعه نبودند اما ولایت‌مدار و معتقد به ایشان بودند که به دلیل مناظرات و بزرگواری امام جذبشان شده بودند، همه این شاگردان پای درس امام می‌نشستند و گاهی مناظراتی با ایشان داشتند و در واقع اذعان به ذریه پیامبر (ص) داشتند.

 

مهم ترین ویژگی مناظرات امام صادق رعایت اخلاق و ادب بود

معاون اعزام مبلغ تبلیغات اسلامی قزوین با اشاره به ویژگی‌های مناظرات امام صادق(ع) تصریح کرد: نخستین چیزی که امام در مناظرات رعایت می‌کردند ادب بود به ویژه با کسی که از نظر مناظره‌ای خیلی هم قوی نبود با چشم دیگری به ایشان نگاه نمی‌کردند، همچنین در مناظره چارچوب‌های علمی را فدای احساس، عواطف و حاشیه‌ها نمی‌کردند و همینطور ساختار منطقی را در نظر داشتند یعنی علم و عقل را در کنار هم حفظ می‌کردند.

 

وی در ادامه ابراز کرد: یکی از مهم ترین کارهای امام صادق از برپایی مناظرات این بود که در بین مردم جامعه ایجاد دغدغه دینی کند، خیلی زمان‌ها هم ما تفکر درباره امری داریم اما دغدغه آن را نداریم بنابراین این کار ما درست و صحیح انجام نمی‌شود بنابراین امام با روایات و مناظرات خود بین مردم دغدغه ایجاد می‌کردند.

 

امام صادق در مناظرات خود رفتار و گفتار عالمانه داشت

حجت الاسلام میرزایی با اشاره به اهمیت مناظرات علمی امام صادق(ع) اظهار کرد: امام همچون سایر ائمه جایگاه مقبولی به لحاظ دانش در جامعه داشتند که به مناظرات و صحبت‌هایشان بین مردم مشهور بودند مردم ایشان را به عنوان الگو قبول داشتند و به فراگیری دانش از آنها و مناظره و مباحثه با امام می‌پرداختند بنابراین رفتار و گفتارشان عالمانه و همراه با اخلاق بود.

 

وی در پایان گفت: امام صادق(ع) در زمان‌هایی که مناظره یا مواجهه علمی با بزرگان و اندیشمندان و رهبران فکری داشتند تمام پرسش‌ها و شبهات آنها را پاسخ می‌دادند و هیچ زمان از بحث و مناظره گریزان نبودند و همیشه در این مناظرات رفتار اخلاقی داشتند تا مردم از ایشان الگو بگیرند./202/873/ب1

ارسال نظرات