۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۴۴۰۷۳۰
رییس جامعه المرتضی:

تولید محتوا مهم‌ترین مرحله ایجاد یک مدرسه با محوریت علمی است

معاون پژوهشی پژوهشکده حج و زیارت با بیان این‌که سیستم آموزشی کشور در نقطه مقابل مکتب تربیتی امام صادق(ع) قرار دارد، گفت: تولید محتوا، نخستین و مهم‌ترین مرحله ایجاد یک مدرسه با محوریت علمی است.
احمد زادهوش

حجت الاسلام احمد زادهوش در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در آستانه شهادت امام صادق(ع) به بیان نکاتی درباره این امام همام پرداخت و اظهار داشت: از آثار به جا مانده از مکتب علمی امام صادق(ع) نکات مهمی درباره شاگردپروری وجود دارد که یکی از مهمترین آنها، پرورش شخصیت شاگردان بوده و صرف انتقال واژهها نبوده است.

 

رییس مرکز جامعة المرتضی بیان داشت: برداشتها، اجتهادها و به کار افتادن ذهنیتهای خلاق، منظور نظر امام صادق(ع) در پرورش افراد بوده است؛ در گفتوگوی امام صادق(ع) با یکی از شاگردانشان، حضرت از وی سؤال میکنند که از من چه یاد گرفتهای؟

 

وی ادامه داد: شاگرد امام صادق(ع) پاسخ میدهد که من هشت مطلب از شما یاد گرفتهام؛ در تعریف آن مطالب هیچ نقل قول و تاریخچهای را بیان نمیکند، بلکه برداشتهای خودش را مستند به قرآن کریم ارائه می کند؛ مثلا می گوید که دیدم مردم، مشغول لهو و لعب و خوش گذرانی هستند، اما من با توجه به آیات قرآن کریم سعی کردم که هوا و هوس را از خود دور کرده و در طاعت الهی ثابت قدم شوم.

 

سیستم آموزشی کشور نقطه مقابل مکتب امام صادق(ع) است

معاون پژوهشی پژوهشکده حج و زیارت تصریح کرد: متأسفانه سیستم آموزشی کشور چه در حوزه و چه در آموزش و پرورش، نقطه مقابل مکتب امام صادق(ع) است؛ چرا که دانش آموختگان باید هر آنچه در کتابهای آموزشی است را حفظ کنند و بدون هیچ تحلیلی در برگه امتحانی بنویسند.

 

وی افزود: امام صادق(ع) جان مایه و خلاصه همه مطالب وحیانی و کتابهای آسمانی را به شاگردانشان منتقل میکردند و هیچگاه به دنبال این نبودند که کلام خودشان ماندگار شود؛ بلکه هدفشان این بود که کلام وحی، محور تدریس و بیان ایشان باشد.

 

حجت الاسلام زادهوش ابراز داشت: آنچه از دورنمای مکتب امام صادق(ع) برداشت میشود، این است که به هر اندازه جوشش علمی و تولید محتوا زیادتر باشد، افرادی که عطش تحصیل علم دارند و جویای حقیقت هستند را از سراسر دنیا جمع میکند؛ همانند به وجود آمدن یک چشمه در بیابانی بی آب و علف که در مدت کوتاهی همه موجودات زنده را به طرف خود جذب میکند.

 

تولید محتوا، نخستین و مهمترین مرحله ایجاد یک مدرسه با محوریت علمی

وی اظهار داشت: اگر وزانت علمی، تولید محتوا و آزادی اندیشه را ایجاد کنیم، دیگر نیازی نیست که به نظامهای پیچیده آموزشی بپردازیم؛ کسانی که واقعا دنبال حقیقت هستند، خودشان را به چشمه جوشان علم میرسانند؛ نخستین و مهمترین مرحله در ایجاد یک مدرسه با محوریت علمی، تولید محتوا است.

 

رییس مرکز جامعة المرتضی گفت: نباید همه دانش آموختگان را در یک قالب و در یک سطح و برنامه قرار دهیم، بلکه باید اجازه دهیم که هر کس به اندازه ظرفیتی که دارد از علوم استفاده و برداشت کند؛ شاگردان برجسته امام صادق(ع) نیز تعدادشان اندک است، چرا که هر کس به اندازه ظرفیت خود از علم امام صادق(ع) استفاده کرده است.

 

آزادی در برداشت علم و استفاده از ظرفیتها

وی تأکید کرد: آزادی در برداشت علم، نکته اساسی و مهمی است که حتما باید رعایت شود؛ امروزه نیز برخی از طلاب که توانایی بالایی دارند، سطح یک را در دو یا سه سال به پایان میرسانند و این شرایط باید برای همه طلاب و دانش آموختگان فراهم باشد./840/ت302/ی

ارسال نظرات