۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۴۴۰۷۲۹
استاد و مفسر قرآن کریم؛

اخلاص سبب ارزش یافتن عمل مؤمن می شود

انصاری با تبیین معنای اخلاص، گفت: ارزش اعمال انسان‌ها در ساحت دین به میزان خلوص آن‌ها است. هنگامی که خلوص از بین رفت آن اثرگذاری عمل نیز از بین خواهد رفت.
محمدعلی انصاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمدعلی انصاری، مفسر قرآن و نهج‌البلاغه شب گذشته در مؤسسه بیان هدایت نور به ادامه تفسیر سوره مریم از آیه ۵۱به بعد پرداخت و عنوان کرد: در این سوره همچون سوره‌های قصص و دیگر سوره‌ها به صورت گسترده از حضرت موسی(ع) یاد نمی‌شود. زندگی حضرت موسی(ع) نماد جامعی است از اجرای اراده الهی در خلقت.

 

وی در ادامه اضافه کرد: به حق می‌توان گفت، این حضرت تابلوی آموزش توحید است اما در این آیه به نکات خاصی اشاره شده است،‌ از جمله؛ حضرت موسی(ع) مُخلَص و رسول و نبی بود.

 

این مفسر قرآن کریم در ادامه به تک‌تک این ویژگی‌ها پرداخت و گفت: مخلَص یعنی پدیده‌ای خالی از جنس غیر خود و یک دست و یک‌پارچه شود. اگر دین برای خداست در انگیزه دینداری نمی‌توان جز خدا را در نظر گرفت. صرفا دین برای خداست و یکپارچه الهی است.

 

وی افزود: ارزش اعمال انسان‌ها در ساحت دین به میزان خلوص آن‌ها است. اساسا اخلاص و خلوص است که سبب ارزشگذاری و بهایافتن عمل مؤمن می‌شود، هنگامی که خلوص از بین رفت، آن اثرگذاری عمل نیز از بین خواهد رفت. بنابراین پرداختن و توجه به اخلاص در عمل بسیار مهم است و نمی‌توان به راحتی از آن گذشت.

 

انصاری با بیان این‌که خداوند حضرت موسی(ع) را خالص شده خطاب کرده است، افزود: درجه مخلَص از مخلِص بالاتر است، زیرا خداوند خالص کننده است؛ این تعبیر نشان از به اوج رسیدن مقام حضرت موسی(ع) دارد.

 

وی در پاسخ به این سؤال که اخلاص از کجا حاصل می‌شود، گفت: اخلاص از تعالیم حاصل از وحی و از راه‌هایی که پیامبران الهی مقابل انسان می‌گشایند حاصل می‌شود، بنابر این ریشه اخلاص به رسالت برمی‌گردد.

 

این مفسر قرآن و نهج‌البلاغه با بیان تفاوت نبی با رسول، تأکید کرد: نبی از ماده(نَبَأَ) یعنی کسی است که خداوند به او خبر و گزارش‌های مهمی داده است، اما رسول بعد از مقام نبی است زیرا بعد از این‌که خداوند اخبار مهم را به نبی داد ممکن است او را به طرف مردم برای هدایت بفرستد یا نه.

 

وی به یکی از مصادیق رحمت الهی یعنی همراهی برادر دینی اشاره کرد و گفت: یاور داشتن از مصادیق رحمت الهی است، ممکن است این همراهی در قالب دوست و رفیق باشد و گاهی نیز ممکن است در قالب همسر باشد.

 

شایان ذکر است، جلسه تفسیر قرآن استاد محمدعلی انصاری پنجشنبه‌ هر هفته ساعت ۲۱ در محل مؤسسه بیان هدایت نور برگزار می‌شود./۸۶۲/202/ب2

ارسال نظرات