۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۴۴۰۷۲۷
مدیر مدرسه علمیه فاضلیه مشهد مطرح کرد؛

بداخلاقی، مهم ترین علت فروپاشی کانون خانواده

حجت‌الاسلام اسلامی‌فر با بیان این‌که علت گسستن خانواده‌ها بداخلاقی است، گفت: همسران در فراز و نشیب زندگی یکدیگر را می‌شناسند، بنابراین ممکن است قبل از ازدواج مشکلی با یکدیگر نداشته باشند و بعد با کوچکترین اختلافی خانواده ها از یکدیگر بپاشد.
اسلامی فر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام جعفر اسلامی‌فر، مدیر مدرسه علمیه فاضلیه مشهد،‌ شب گذشته در حرم مطهر رضوی پیرامون مسائل اخلاقی به موضوع حُسن خلق یا همان اخلاق خوب  پرداخت و گفت: یکی از علت‌های از هم گسستن خانواده‌ها حسن خلق نداشتن است. اخلاق خوب را در خوب پوشیدن و خوب با نامحرم صحبت کردن و همچنین در داشتن امکانات مادی ندانید. اخلاق خوب به دست خود انسان است که زندگی را شیرین می‌کند.

 

وی در ادامه ضمن بیان حدیثی از حضرت رسول(ص) ابراز داشت: دو نفر ازدواج می‌کنند بعد از مدتی با یکدیگر اختلاف پیدا می‌کنند وقتی به این اختلاف توجه می‌کنیم، متوجه می‌شویم یکی از آن دو نفر اخلاق بدی دارد.

 

مدیر مدرسه فاضلیه با بیان این‌که عده‌ای تصور می‌کنند ارتباط دختر و پسر قبل از ازدواج سبب تفاهم بیشتری می‌شود، تصریح کرد: ارتباط دختر و پسر قبل از ازدواج کار مناسبی نیست و مشکلی را حل نمی‌کند؛ زندگی فراز و نشیب‌هایی دارد که در آن می‌توانند یکدیگر را بشناسند، در آن زمانی که هنوز به خانه‌ بخت نرفته‌اند ممکن است این فراز و نشیب پیش نیاید، بنابراین ارتباط قبل از ازدواج راه مناسبی برای شناخت نیست.

 

وی در ادامه افزود: زن و شوهر هر دو به اخلاق خوب نیاز دارند، حضرت رسول اکرم(ص) می‌فرمایند که بد اخلاقی زندگی انسان را لکه‌دار و کریه می‌کند. انسان بداخلاق خودش نیز در عذاب است. بنابراین باید به دنبال اخلاق خوب باشیم و از اخلاق بد پرهیز کنیم.

 

حجت‌الاسلام اسلامی‌فر با بیان این‌که هر فردی در شرایط عادی اخلاق خوبی دارد، تأکید کرد: انسان باید ببیند در شرایط بحرانی چه اخلاقی در پیش می‌گیرد و گرنه در شرایط معمول که همه اخلاق خوبی دارند. مانند زمانی که کودکی می‌خندد همه با او خوب رفتار می‌کنند اما هنگامی که شروع به گریه می‌کند باید ببینیم این اخلاق خوبمان ادامه پیدا می‌کند یا خیر.

 

وی به حدیثی از امام مجتبی(ع) اشاره کرد و گفت: از حضرت مجتبی(ع) پرسیدند؛ چه کسی اخلاق خوبی دارد؟ حضرت در پاسخ او فرمودند «اول این‌که مردم در کنار او آرام هستند و آزاری نمی‌بینند؛ یعنی به راحتی می‌توانند با او حرف بزنند. خصوصیت دوم این است که به زیبایی سخن بگوید و از کلمات زیبا استفاده کند و در کلام به سراغ طعنه و زخمه زبان نرود».

 

حجت‌الاسلام اسلامی‌فر در ادامه به زائران حرم رضوی توصیه کرد: بسیار نیکو است همراه سوغات‌هایی که برای اقوام خویش می‌برید چند حدیث نیز با خود ببرید، مانند حدیث عنوان بصری که در آن نکات بسیار زیبایی وجود دارد و می‌تواند در زندگی بسیار سودمند باشد.

 

وی در ادامه به یکی از فرازهای این حدیث اشاره کرد و گفت: امام صادق(ع) به عنوان بصری سفارش کرد که اگر فردی به تو گفت، اگر یک حرف بد بزنی ده حرف بد می‌شنوی. در جواب او بگو، اگر ده حرف بد به من بزنی یک حرف بد نیز از من نمی‌شنوی.

 

عضو اتاق فکر تبلیغ حوزه علمیه خراسان با بیان این‌که هر فردی ممکن است در زندگی اشتباه کند، ابراز داشت:‌ انسان باید از اشتباه دیگران چشم‌پوشی کند و مکارم اخلاق داشته باشد. مکارم اخلاق درجه‌اش از حسن اخلاق بالاتر است. مکارم اخلاق این است که در جواب بدی، خوبی کنیم اما حسن اخلاق این است که در جواب خوبی، خوبی کنیم.

 

وی در پایان حدیثی از امام صادق(ع) نقل کرد و گفت: به فرموده حضرت صادق(ع) سه گروه از زنان با حضرت زهرا(س) محشور می‌شوند و عذاب قبر از آن‌ها برداشته می‌شود و خدا در نامه اعمال آن‌ها ثواب هزار شهید را می‌نویسد، این زنان چنین خصوصیاتی دارند؛ اول) زنی که به غیرت شوهرش صبر کند، زنی که به بداخلاقی شوهرش صبر کند و زنی که در گرفتن مهریه خود سخت‌گیری نکند.

 

لازم به ذکر است سخنرانی حجت‌الاسلام اسلامی‌فر از ابتدای هفته جاری در حرم مطهر رضوی برگزار شد و ساعت۱۸:۳۰ دقیقه امروز نیز آخرین سخنرانی ایشان در صحن انقلاب اسلامی به سمع و نظر زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) خواهد رسید./۸۶۲/202/ب2

ارسال نظرات