۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۴۴۰۷۱۰
حجت الاسلام محمدی:

حکومت اسلامی هیچ انسانی را به سبب اعتقاداتش مجازات نمی‌کند

کارشناس مسائل اعتقادی با بیان این که دین یک امر قلبی است و اجبار پذیر نیست، گفت: در اسلام هیچ مرتدی را تا زمانی که تبلیغ ارتداد نکرده است و علیه حکومت اسلامی اقدامی ندارد مجازات نمی کنند.
حجت الاسلام رضا محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزار ی رسا، حجت الاسلام رضا محمدی، کارشناس مسائل دینی، غروب پنجشنبه در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) در برنامه پاسخ به سؤالات اعتقادی، اظهار داشت: خداوند اگر برای بنده ای خیر را بخواهد او را در دین فقیه می کند تا مسائل دینی خود را یاد بگیرد.

 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تمام انسان ها فشار قبر دارند، گفت: همه انسان ها فشار قبر ندارند و آنهایی دارند که عوامل فشار قبر را داشته باشند؛ ما در تاریخ داریم که پیامبر(ص) برای برخی دعا می کرد تا فشار قبر از او برداشته شود.

 

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: مهمترین عامل فشار قبر نمامی و به هم زدن میان دو انسان است و همین طور ضایع کردن نماز، تغذیه از نجاسات، غیبت و ضایع کردن نعمت های خدا از عوامل فشار قبر است؛ حضرت علی(ع) فرمودند فشار قبر کفاره تضییع نعمت های خداوند است.

 

حتی شیعیان هم از عذاب قبر در امان نیستند

کارشناس مسائل اعتقادی در پاسخ به این سؤال که ما شیعیان که ارادت به امیرالمؤمنین داریم آیا فشار قبر داریم، گفت: احتمال فشار قبر برای ما شیعیان هم زیاد است و اگر عوامل ایجاد فشار قبر را انجام داده باشیم مبتلا به فشار قبر می شویم.

 

وی با بیان این که یکی از عوامل فشار قبر بد اخلاقی است، خاطرنشان کرد: یکی از تبعات بد اخلاقی فشار قبر و تبعات دیگر آن جهنم و عذاب است؛ برای این که بد اخلاقی را از بین ببریم باید عذاب های ناشی از بد اخلاقی را هر روز مرور کنیم و برای صبر تمرین کنیم؛ باید مد نظر داشته باشیم که وقتی عصبانی می شویم حالت خود را تغییر دهیم، هیچ تصمیمی نگیریم و حرفی نزنیم و وضو بگیریم تا آرام شویم.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) در بیان مفهوم خوش اخلاقی ابراز داشت: تنها کسانی که با همه شوخی می کنند را نمی شود خوش اخلاق خواند زیرا اخلاق دو معنی دارد یکی به معنی عام اخلاق که کسی که به امر خدا عمل نمی کند بد اخلاق است و یک معنای عام دارد که همین اخلاق ظاهری است و به حسن خلق مشهور است.

 

وی یادآور شد: از طرف دیگر کارهایی فشار قبر را از بین می برند مانند روزه گرفتن در ماه شوال و دعاهایی که سفارش شده است که در کتاب منازل الآخره شیخ عباس قمی دعاهای خوبی در این زمینه وجود دارد.

 

حجت الاسلام محمدی در پاسخ به این سؤال که آیا شستن هفت مرده فشار قبر را بر می دارد، اظهار داشت: این که تغسیل میت و شرکت در تشییع جنازه مؤمن خیلی ثواب دارد و خداوند تشییع کنندگان را می آمرزد درست است و لی این که هفت میت را بشوییم فشار برداشته شود را من در جایی ندیده ام.

 

عمل به دستورات مسیحیت عمل به هوای نفس است

وی در پاسخ به این سؤال که مگر مسیحیت و یهودیت آیین خدا نیست پس چرا خداوند فرموده که باید اسلام بیاوریم، افزود: آیین مسیحیت و یهودیت آیین خداوند است ولی با آمدن اسلام این دو شریعت نسخ شد و از آن به بعد عمل به این دو شریعت عمل به حرف خدا نیست بلکه عمل به هوای نفس است اگر چه که این آیین یهودیت و مسیحیتی که وجود دارد تحریف شده است.

 

کارشناس مسائل اعتقادی حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که الان مسیحیت دین حضرت مسیح(ع) هم نیست، خاطرنشان کرد: امروز پیرو واقعی حضرت مسیح(ع) مسلمانان هستند و خود مسیحیان هم می دانستند که حضرت مسیح(ع) دستور به تبعیت از پیامبر اسلام(ص) را داده بود و او را بسیار خوب می شناختند ولی به خاطر هوای نفس مسلمان نشدند.

 

وی با بیان این که دین یک امر قلبی است و اجبار پذیر نیست، افزود: وقتی کسی اعتقاد دارد که خدا یکی است نمی توان او را به زور از اعتقادش برگرداند و اگر به ظاهر هم قبول کند در دل قبول نخواهد داشت ولی معنی این حرف این نیست که قانونی وجود نداشته باشد و بگوییم که مثلا چون لیبرال دموکراتیک را قبول نداریم پس در کشور آمریکا قانون این کشور را قبول نداشته باشیم.

 

حجت الاسلام محمدی با بیان این که عقیده اجبار پذیر نیست، ابراز داشت: اعتقادات در عمل اجبار پذیر است و نمی شود که در جامعه  حکومت اسلامی قوانین آن را رعایت نکرد؛ اگر با فرض محال جوانی تحقیق کرد و به این نتیجه رسید که مسیحیت حق است خدا هم از او قبول می کند زیرا از روی غرض و مرض به این نتیجه نرسیده است ولی این دلیل نمی شود که کسی که اسلام را قبول ندارد شروع به تبلیغ مسیحیت و اقدام به براندازی حکومت اسلامی کند.

 

در حکومت اسلامی مرتدی را اعدام می کنند که اظهار کفر کند

وی افزود: اگر جرمی و توطئه ای در کار نباشد در اسلام و حکومت اسلامی از اعتقاد جلوگیری نمی شود و مرتد را اعدام نمی کنند و تنها مرتدی را اعدام می کنند که شروع به تبلیغ  و اظهار کفر کند و قصد براندازی داشته باشد که در عمل با او برخورد می شود.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) ابراز داشت: زمانی که مسیحیت حاکم بود همین مسیحیت تفتیش عقیده داشتند و به خاطر اعتقاد افراد را اعدام می کردند و گالیله را به همین جرم اعدام کردند اما امروز که حاکمیت را از دست داده اند این جو را علیه اسلام به راه انداخته اند و به اسلام تهمت می زنند.

 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا خداوند در آفرینش هستی دائما تدبیر می کند یا این که یک بار خلقت را تدبیر کرده و آن را در مسیر خود رها کرده است، گفت: خداوند لحظه به لحظه در حال تدبیر عالم است زیرا خداوند علت حقیقی است و لحظه به لحظه معلول را ایجاد می کند و اشیا حقیقتشان چیزی جز اعتباری که از خداوند می گیرند نیست.

 

حجت الاسلام محمدی ابراز داشت: این تفکر یهود است که می گویند خداوند عالم را خلق کرده است و دیگر کاری به عالم ندارد و نمی تواند دخالت هم داشته باشد و عالم به صورت خودکار اداره می شود ولی اندیشه اسلام این است که خداوند عالم را لحظه به لحظه تدبیر می کند و اگر یک لحظه خداوند خلق نکند عالم از بین می رود.

 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا دین مسیح نسخ شده است یا به وسیله ادیان دیگر تکمیل شده است، خاطرنشان کرد: دین مسیحیت نسخ شده است و همه اعمال این آیین به وسیله اسلام از بین رفته است اگر چه که انجیل هم کلام خدا نبود و همان انجیلی که شاگردان حضرت مسیح(ع) گردآوری کرده بودند هم تحریف شده بود.

 

کارشناس مسائل اعتقادی حرم حضرت معصومه(س) در پاسخ به این سؤال که آیا مرگ و مردن مانند خواب است، افزود: از یک جهت مرگ مانند خواب است و خواب یک نوع برزخ است ولی از جهت دیگر برعکس است و انسان تا وقتی زنده است خواب است و وقتی مرد از خواب بیدار می شود./843/پ201/ی

ارسال نظرات