۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۴۴۰۷۰۶
سخنران مسجد مقدس جمکران تبیین کرد؛

فلسفه چرایی دعا کردن و آثار آن

حجت الاسلام والمسلمین بیگدلی با بیان این که خداوند متعال به انسان هایی اعتنا می‌کند که اهل دعا باشند، به تبیین چرایی دعا کردن و انواع آثار آن پرداخت.
حجت الاسلام والمسلمین بیگدلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین بیگدلی شب گذشته در سخنرانی پیش از قرائت دعای پر فیض کمیل در مسجد مقدس جمکران اظهار داشت: در سوره مبارک فرقان آمده است که ای پیامبر(ص) بگو که پروردگار من به شما اعتنا نخواهد کرد، مگر اهل دعا باشید؛ تا زمانی که اهل دعا باشید خداوند متعال به شما اعتنا میکند.

 

سخنران مسجد مقدس جمکران ابراز داشت: در جای دیگر خداوند متعال به پیامبر اکرم(ص) امر می کند که ای پیامبر(ص) با کسانی باش که صبح و شام مشغول دعا هستند؛ این شرافت و عظمت که رسول خدا(ص) با آن ها باشد شامل کسانی می شود که اهل دعا هستند.

 

تبیین فلسفه چرایی دعا کردن

وی ادامه داد: خداوند متعال غنی مطلق است و ما فقیر مطلق هستیم و از همین جهت است که ما دعا می کنیم؛ دعای های ما یا مستجاب می شود، یا مستجاب نمی شود که در صورت مستجاب نشدن، وعده خداوند متعال شامل حال ما می شود.

 

استاد حوزه علمیه افزود: توفیق دعا، عین استجابت است؛ مهم نیست که در دعا به هدفمان می رسیم یا خیر، مهم همین است که توفیق پیدا می کنیم که خداوند متعال را یاد کنیم؛ چه چیز بالاتر از این که ما به یاد خدا باشیم و خداوند متعال متوجه بنده اش باشد.

 

وی بیان داشت: خداوند متعال کریم است و این کرامت باعث نقض حکمتش نمی شود؛ گاهی خداوند متعال از روی حکمت، دعای بنده اش را مستجاب نمی کند، چرا که می داند خواسته بنده اش، به ضررش است.

 

انواع آثار و نتایج دعا

حجت الاسلام بیگدلی گفت: دعای مؤمن از سه حال خارج نیست که یا مستجاب نمی شود و ذخیره می شود برای آخرت، یا حاجت روا می شود و خداوند متعال در استجابت دعای او تعجیل می کند، یا این که دعا مستجاب نمی شود و در این دنیا رفع بلا می کند.

 

وی اظهار تأکید کرد: انسان باید با شرایط خاص دعا از خداوند متعال طلب کند و بفهمد که چه دعایی می کند؛ باید موانع دعا را کنار بگذاریم؛ گاهی کارهایی یا شیطنت هایی کرده ایم که باعث حبس دعا شده است؛ از همین جهت است که سفارش شده پیش از دعا، استغفار کنید.

 

سخنران مسجد مقدس جمکران ادامه داد: در هر علمی سه شرط صحت، مقبولیت و کمال باید وجود داشته باشد؛ اگر فردی نماز را به شیوه صحیح می خواند، باید مقبول واقع شود و بعد از آن هم باید در انسان باعث ایجاد کمال شود؛ یعنی بعد از خواندن نماز از فحشا و منکر دوری کند.

 

به هر بهانه ای با خدای متعال عشقورزی کرده و به دعا بپردازید

وی افزود: عشقورزی به معشوق و محبوب، یکی از راه های استجابت دعا است؛ جوان هایی که ظاهری زیبا دارند با خداوند متعال عشق بازی کنند و بگویند که خداوندا تو که ظاهری به این زیبایی آفریدی، باطنم را نیز همانند ظاهرم زیبا گردان؛ در واقع به هر بهانه ای می توانیم با خدای متعال عشقورزی کرده و به دعا بپردازیم.

 

استاد حوزه علمیه در بخش دیگر سخنان خود گفت: امام صادق(ع) شخصیتی است که چهار هزار شاگرد داشت و مکتب جعفری را پایه گذاری کرد؛ رهبر معظم انقلاب کتابی با عنوان انسان 250 ساله تألییف کرده اند که در توضیح این کتاب می فرمایند که من در سال 1350 به این فکر افتادم که از زمان پیامبر اکرم(ص) تا امام حسن عسکری(ع)، 250 سال به طول انجامیده و اطلاع از شرایط ائمه(ع) در این چند سال، به درک بهتر حرکت انسان 250 ساله در این برهه زمانی حساس، کمک فراوانی می کند./840/پ202/ی

ارسال نظرات