۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۳
کد خبر: ۴۴۰۷۰۴
کارشناس مسائل سیاسی:‏

کودتا در ترکیه بستر مناسبی برای چرخش مواضع اردوغان در منطقه است

کریمی با فرض ساختگی بودن کودتای ترکیه، تجدید نظر در روابط ترکیه با ایران، سوریه و روسیه و پاکسازی مراکز مهم ترکیه از نیروهای مخالف را از اهداف مهم اردوغان از کودتای ساختگی دانست و گفت: ادامه سیاست های اردوغان در منطقه اصلاً به صلاح ترکیه نیست و کودتا بستر مناسبی برای چرخش کامل مواضع است.
اردوغان و کودتای نظامی در ترکیه

غلامعلی کریمی، استاد دانشگاه و  کارشناس مسائل سیاسی، در گفت و گو  با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، درباره بررسی کودتای نافرجام در ترکیه با توجه به نقش مهم این کشور در تحولات منطقه و محور مقاومت، گفت: یکی از گمانه زنی هایی که درباره کودتای ترکیه می شود ساختگی بودن آن از سوی اردوغان و سازمان اطلاعات ترکیه است که باید مورد تحلیل  و بررسی قرار گیرد.

 

وی ادامه داد: اگر فرض را بر ساختگی بودن کودتا بگذاریم، اهدافی که از سوی جریان حاکم بر ترکیه دنبال می شود می تواند شامل پاکسازی مراکز امنیتی مانند ارتش، پلیس و وزارت کشور و سایر مراکز مهم نظیر دادگستری، آموزش عالی و آموزش و پرورش ترکیه از عناصر مخالف دولت و جریان فکری فتح الله گولن باشد.

 

کارشناس مسائل سیاسی افزود: در همان ساعات اولیه کودتا اردوغان انگشت اتهام را به سمت گولن و طرفدارانش نشانه رفت تا بتواند همه مراکز و افراد وابسته به گولن را به دست داشتن در کودتا متهم کند، از طرف دیگر از اهداف مهم اردوغان در کودتای ساختگی نزدیک کردن خود به ایران و روسیه است.

 

کریمی اظهار داشت: قبل از کودتا اردوغان صحبت هایی با روسیه برای از سرگیری روابط کرده بود و حتی قرار بود تا نامه ای به بشار اسد بنویسد تا بخشی از معضلات سوریه حل شود، اما اردوغان برای یک چرخش 180 درجه ای از مواضع منطقه ای و جهانی خود نیاز به یک بستر مناسب داشت که کودتا این بستر را به خوبی فراهم کرد.

 

وی گفت: سیاست های اردوغان در منطقه در رابطه با سوریه، ایران و روسیه ضربات سختی بر امنیت و اقتصاد ترکیه وارد کرد که ادامه این سیاست ها اصلاً به صلاح ترکیه نیست، از این رو کسانی که کودتای ترکیه را ساختگی می دانند می گویند اردوغان برای اینکه بتواند سیاست های اشتباه خود را اصلاح کند، به این کودتا نیاز داشت.

 

کارشناس مسائل سیاسی در تشریح دلایل ساختگی بودن کودتای ترکیه گفت: طراحی کودتا بسیار ضعیف بود، حتی کار فعلی اردوغان در محاکمه و عزل شخصیت های مختلف و تعطیلی بسیاری از مراکز نسبت به حرکت انجام شده علیه دولت ترکیه، بیشتر به کودتا شباهت دارد، از ابتدا تا شکست کودتا هم تنها 10 ساعت طول کشید، همچنین در همان ابتدای کودتا عوامل کودتا از سوی دولت معرفی شدند و تعداد بسیار زیادی هم بازداشت شدند و افراد بسیاری هم از کار اخراج شدند و هواپیمای اردوغان از سوی کودتاچیان مورد حمله واقع نشد که همه این ها کاملاً غیر عادی است./302/869/ب1

ارسال نظرات