۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۴۴۰۶۹۷
رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم مطرح کرد؛

ضرورت مقابله حوزه با جریان‌های انحرافی/ آثار علما با نیازهای جامعه تطبیق شود

حجت الاسلام یوسفی مقدم با اشاره به این که اصول شاگردپروری امام صادق(ع) بهترین الگوی شیعیان در پرورش طلاب است، گفت: حوزه علمیه باید طلاب متخصص و آگاه به مسائل روز تربیت کند که توانایی پاسخگویی به مسائل روز را داشته باشند و خطر بروز جریان های انحرافی را دفع کنند.
حجت الاسلام محمدصادق یوسفی مقدم رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم

حجت الاسلام محمدصادق یوسفی مقدم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این سخن که یکی از دوران های ارزشمند برای امت اسلامی که می تواند برای شیعیان الگو باشد، دوران زندگانی امام صادق(ع) است، به بیان ویژگی هایی از اصول شاگرد پروری آن حضرت پرداخت.

 

رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم اظهار داشت: امام صادق(ع) افزون بر این که روش خاصی برای رویارویی با طاغوت، برای صیانت از شیعیان خود و برای مقابله با افکار و اندیشه های وارداتی در پیش داشتند، روش ویژه ای در تربیت و پرورش منابع انسانی و شاگردان خود داشتند.

 

وی ادامه داد: امام صادق(ع) از همان آغاز حرکت، نگاهی به پرورش نیروهای متخصص داشتند و حوزه های علمیه هم باید امروز از این روش درس بگیرند و استفاده کنند؛ امام صادق(ع) حدود چهار هزار شاگرد داشتند که هر گروه در یک علم خاص تربیت می شدند.

 

استاد حوزه علمیه افزود: تربیت شاگردان متخصص در علوم مختلف نشانگر این است که انسان نمی تواند در همه علوم متخصص شود؛ ما در هر مقطعی باید به این روش دقت کنیم و به دنبال کسب علم به صورت تخصصی در یک یا دو رشته باشیم و در آن علوم متبحر شویم.

 

وی ابراز داشت: متخصصان در علوم باید در تلاش باشند که دیدگاه اهل بیت(ع) را به منصه ظهور برسانند؛ نکته حائز اهمیت این است که فقط اهل بیت(ع) علم الهی دارند و در تمامی علوم، متبحر هستند.

 

حجت الاسلام یوسفی مقدم بیان داشت: نگاه به نیاز روز از دیگر ویژگی های شاگردپروری امام صادق(ع) بود؛ نباید در علوم به آنچه در گذشته بیان شده اکتفا کنیم و همچون امام صادق(ع) باید عمل شود؛ در حوزه های علمیه طلاب باید بر اساس نیاز روز تربیت شوند.

 

وی اظهار داشت: حوزه علمیه و مبلغان باید جریان های فکری که جوانان ما را به انحراف می کشاند، شناسایی کرده و افراد متخصصی بر روی این جریان ها کار کنند و در صدد برطرف کردن و رفع این مشکلات و جریانات باشند.

 

رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم گفت: یک اصل تاریخی در پیشرفت، تربیت منابع و نیروی انسانی روزآمدی است که پاسخگوی نیاز روز جامعه باشد؛ علمای اسلام، کتاب هایشان را براساس نیازهای روز نوشته اند و ما باید به جای نقل این مطالب، به تحلیل و تطبیق این آثار با نیازهای جامعه بپردازیم./840/ت302/ی

ارسال نظرات