۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۴۴۰۶۹۳
معاون تهذیب حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

اخلاق مداری مهمترین رسالت حوزه/ توجه ویژه مدیریت جدید حوزه به مسائل اخلاقی

حجت الاسلام والمسلمین همتیان با اشاره به این که دشمنان اخلاق، تدین و فرهنگ جوانان ما را هدف قرار داده اند، حوزه های علمیه را نیز از این خطر مصون ندانست و گفت: مدیریت جدید حوزه برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی که متوجه حوزه است، برنامه‌ریزی خواهد کرد.
حجت الاسلام محمد همتیان معاون تهذیب حوزه علمیه قم 

حجت الاسلام والمسلمین محمد همتیان سورکی، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به تغییر در مدیریت حوزه های علمیه، حوزه و روحانیت را خاستگاه اخلاق و معنویت دانست و اظهار داشت: از قدیم یکی از ویژگی های بارز حوزه های علمیه توجه به مسائل اخلاقی بوده است که این نکته باید مورد توجه مدیر جدید حوزه های علمیه باشد.

 

بیشتر فعالیت های فرهنگی به حوزه برمی گردد

معاون تهذیب حوزه علمیه قم با بیان این که کانون عمده فعالیت های فرهنگی کشور به حوزه برمی گردد، عنوان کرد: اخلاق مداری و توصیه به اخلاق مهمترین رسالت حوزه است که در واقع همان رسالتی است که پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) عهده دار آن بودند، همچنانکه پیامبر غایت اصلی رسالت خود را تکمیل مکارم اخلاق معرفی کرده است، بنابراین بدون شک این مسأله باید از امور قطعی در حوزه های علمیه باشد و روز به روز کامل تر بشود.

 

وی افزود: در شرایط فعلی که دشمنان اسلام توطئه های فراوانی علیه شیعه و تفکر شیعی به راه انداخته است، این ضرورت خودش را بیشتر نمایان می کند؛ شاید بتوان گفت دشمن از زمان میرزای شیرازی بود که به دنبال تخریب وجهه شیعه افتاد، چراکه نقل می کنند بعد از فتوای تحریم توتون و تنباکو از سوی میرزای شیرازی که موجی از توجه به مرجعیت را به راه انداخت، عده ای خدمت میرزا رسیدند، و متوجه شدند ایشان ناراحت و گرفته هستند، سؤال کردند امروز روزی بود که فتوای شما موجی در جهان ایجاد کرد، پس باید شاد باشید نه ناراحت، ایشان در جواب گفته بودند: تا امروز دشمن نقش شیعه و روحانیت را نمی دانست و به همین خاطر با تشیع کاری نداشت، اما امروز متوجه این امر شده است، بنابراین ما باید خودمان را آماده بلاها و مصائب بکنیم.

 

معاون تهذیب حوزه علمیه قم اضافه کرد: قبل از انقلاب کشور ما با اسلام و تشیع کاری نداشت به همین خاطر بازوی دشمن محسوب می شد، ولی بعد از انقلاب و موجی که امام راحل در جهان به راه انداخت، روز به روز توطئه های دشمنان علیه این نظام گسترده تر می شود، که مهمترین توطئه آن ها بعد از شکست در جبهه اقتصادی و نظامی، فرهنگ است.

 

اخلاق و تدین جوانان هدف تیرهای دشمنان است

وی با اشاره به این که دشمنان اخلاق، تدین و فرهنگ جوانان ما را هدف قرار داده اند، حوزه های علمیه را نیز از این خطر مصون ندانست و تأکید کرد: امروز حوزه های علمیه نیز در معرض خطر است زیرا افرادی که به حوزه می آیند همان جوانانی هستند که به می توانند به دانشگاه بروند، بنابراین اگر تلاش مسؤولان و مربیان اخلاق برای حفظ جوانان زیاد بود، امروز باید این تلاش چند برابر بشود.

 

حجت الاسلام والمسلمین همتیان سورکی تصریح کرد: بنده این اطمینان را داریم که مدیریت جدید حوزه نیز این دغدغه را دارد و برای جلوگیری از آسیب های احتمالی که متوجه حوزه است، برنامه ریزی خواهد کرد، و نگاه جدی تری نسبت به این موضوع خواهد داشت.

 

وی با بیان این که تلبس به لباس روحانیت یکی از راه های حفظ طلاب از آسیب های احتمالی است، خاطرنشان کرد: لباس روحانیت یک قداست خاصی دارد و کسی که ملبس به این لباس می شود قطعا خودش را مقید تر و مسؤول تر می داند و می فهمد که از این پس توقع بیشتری از او هست.

 

معاون تهذیب حوزه علمیه قم در پایان یادآور شد: البته باید توجه داشت، لباس روحانیت به تنهایی نمی تواند ادب و اخلاق طلبه را تضمین کند، بلکه باید در کنار تقید به این لباس مقدس، از بزرگان حوزه به ویژه اساتید اخلاق و شرکت در دروس آن ها و عمل به دستورات آن ها غافل نباشد./1330/ت302/ی

 

ارسال نظرات