۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۴۴۰۶۶۵
استاد جامعه الزهرا مطرح کرد؛

پرورش شاگردان متخصص‌ ویژگی‌ بارز مکتب امام صادق

استاد جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه پرورش شاگردان متخصص‌ از ویژگی‌های بارز مکتب امام صادق(ع) است، گفت: برخی گمان کرده‌اند که تخصصی شدن علوم حاصل اندیشه غرب است، در حالی که حضرت امام صادق(ع) بر اساس استعداد و علاقه، هر فرد را در یک رشته تخصصی تربیت کرده است.
شهادت امام صادق(ع)

خانم فرزانه حکیم زاده، پژوهشگر و استاد جامعة الزهرا(س) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تبیین سیره شاگردپروری در مکتب امام صادق(ع) پرداخت و گفت: نخستین حوزه علمیه در مکتب شیعه از سوی حضرت امام باقر(ع) تأسیس شده است و حضرت امام صادق(ع) این حوزه را از منظر کمی و کیفی رشد و گسترش داده است، به گونه‌ای که شاگردان امام صادق(ع) به بیش از چهار هزار شاگرد رسیده است.

 

حکیمزاده با بیان اینکه شاگردان امام صادق(ع) از ملیت‌های مختلف بودند، گفت: از تمام قلمرو حکومت اسلامی و تمام نقاط امپراطوری ایران و روم شاگردانی در محضر حضرت امام صادق(ع) تربیت شدند و آنها از درس ایشان استفاده‌ها و بهره‌های فراوانی برده‌اند.

 

وی با بیان اینکه جضرت امام صادق(ع) شاگردان بسیاری را در زمینههای علوم اسلامی، انسانی و تجربی تربیت کرده است، ابراز کرد: در مکتب امام صادق (ع) آزاداندیشی وجود داشته است و در علم اصول، فقه، تفسیر، کلام و فقهیان و علمای برجسته و همچنین در دانش‌های شیمی، فیزیک هیأت، نجوم ریاضی شاگردان و دانشمندان بزرگی تربیت شدند.

 

استاد جامعة الزهرا(س) با بیان که تمام بشریت از علوم امام صادق(ع) بهره برده است، افزود: در دوره رنسانس و جنگ‌هایی که در غرب روی داده است، کتاب‌های بسیاری از کتابخانه‌های مسلمانان غارت شد و اروپاییان بسیاری از دانش‌های خویش را از این منابع کسب کردند، بنابراین باید منشأ اصلی پیشرفت و توسعه‌ در غرب  علوم اسلامی و مکتب امام صادق(ع) دانسته شود.

 

وی پرورش شاگردان متخصص‌ از ویژگی‌های بارز مکتب امام صادق(ع) دانست و ابراز کرد: برخی تصور می‌کنند که تخصصی شدن علوم حاصل اندیشه غرب است، در حالی که حضرت امام صادق(ع) بر اساس استعداد و علاقه، هر فرد را در یک رشته تخصصی تربیت کرده است و بسیاری از شاگردان امام ششم متخصص علم کلام، تفسیر و علوم تجربی تربیت شدند.

 

حکیم زاده با بیان اینکه حضرت امام صادق(ع) با شاگردان خویش با صبر و شکیبایی رفتار می‌کردند، گفت: مالک نخستین پیشوای چهارگانه اهل سنت درباره حضرت امام صادق(ع) بیان کرده است که «فردی را با اخلاق‌تر و با تقواتر از جعفر بن محمد مشاهده نکرده‌ام و سالیان طولانی در کلاس ایشان شرکت کرده بودم و ایشان همواره در حال ذکر، نماز یا تحصیل و تدریس بودند و همواره زمان تدریس مرا مورد تکریم قرار داده بودند»، همچنین ابوحنیفه درباره ایشان گفته است که «اگر دوسال شاگردی امام ششم نبود، من به هلاکت می‌رسیدم»، بنابراین مبانی اصولی، فقهی و تفسیری اهل سنت از مکتب امام صادق(ع) منشأ گرفته است.

 

وی با بیان این که بسیاری از شاگردان حضرت امام صادق(ع) از بانوان بودند، گفت: حمیده همسر امام صادق(ع) نزد ایشان شاگردی کرده‌ است و فقه و اصول را نزد ایشان فرا گرفته و به درجه اجتهاد رسیده است و امام ششم شیعیان در سخنی فرمودند که بانوان در احکام دینی به حمیده مراجعه کنند و به دستورهای وی  عمل شود.

 

استاد جامعة الزهرا(س) در ادامه سخنانش بر ضرورت رشد و گسترش پژوهش‌محوری و آزاداندیشی در حوزه‌های علمیه تأکید کرد و عنوان داشت: مناسب است که مدیران و مسؤولان حوزوی رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را در زمینه‌های تهذیب تحصیل و پژوهش و تعلیم و تربیت را سرلوحه برنامه‌ریزی خویش قرار دهند.

 

حکیمزاده بر ضرورت دفاع از فرهنگ شیعه و پاسخگویی شبهات از سوی مبلغان اشاره کرد و گفت: مناسب است که روحانیان شبهاتی که علیه مکتب شیعه وجود دارد، شناسایی کنند و پاسخگو این شبهات در جامعه باشند و همچنین مدیران حوزه علمیه طلاب مستعد را شناسایی کنند و در زمینه پاسخگویی به شبهات، آنها را  آموزش دهند و مسؤولان نیز حمایت‌های مادی و معنوی خویش را از مبلغان افزایش دهند./998/ت302/ی

ارسال نظرات