۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۴۴۰۶۲۷
حجت الاسلام والمسلمین جزایری تبیین کرد؛

اصول شاگردپروری در مکتب امام صادق

مدیر دفتر تدوین متون درسی حوزه علمیه قم به تبیین اصول شاگردپروری در مکتب امام صادق(ع) پرداخت و گفت: حوزه های علمیه به تبعیت از سیره علمی امام صادق(ع) باید مرزهای دانش را درنوردد.
حجت الاسلام والمسلمین سید حمید جزایری

حجت الاسلام والمسلمین سید حمید جزایری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که همه ائمه معصومین(ع) از جهت فضائل و کمالات در اوج بودند، اظهار داشت: ما به هیچ عنوان نمی توانیم بگوییم مقام یک امام از امام دیگر بالاتر است، ولی در هر مقطع زمانی یکی از جلوه های ائمه ظهور و بروز داشت، هچون بعد علمی و آموزشی که در سیره امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بیشتر از ائمه دیگر به چشم می خورد.

 

مدیر گروه علمی تفسیر و علوم قرآن با اشاره به اصول شاگرد پروری در مکتب صادق آل محمد(ع)، افزود: ایشان چند اصل کلی را برای مسائل علمی خود قرار داده بودند؛ نخست توجه به تعلیم علوم اسلامی برای همه علاقه مندان و افراد مستعد ولو غیر مذهب بود، به همین دلیل می بینیم افرادی غیر شیعه و حتی غیرمسلمان نیز شاگرد حضرت بوده و از محضر ایشان کسب فیض می کردند.

 

حجت الاسلام والمسلمین جزایری ابراز داشت: اصل دوم در سیره آموزشی امام صادق(ع) پیوند دادن معارف و احکام اسلامی با آیات قرآن و سوق دادن شاگردانشان به معارف قرآنی بود و سوم آن که ایشان به آینده نگری شاگردان خود توجه داشته و مسائل سیاسی را در حد فهم مردم به گونه ای تبیین می کردند که برخی از آن ها در قرن های بعد مشخص شد.

 

اهتمام امام صادق(ع) به حل شبهات

وی با اشاره به اصل چهارم در سیره آموزشی امام صادق(ع) تأکید کرد: ایشان اهتمام ویژه ای به شبهات و حل آن ها داشتند، از همین رو شاگردانی را در مسائل علمی گوناگون متخصص می کردند تا افراد بتوانند در برابر شبهات سینه سپر کرده و پایه و اساس معرفت دینی یعنی  اعتقادات را تحکیم ببخشند، که نمونه بارز آن ها مفضل است که یک دوره درس خداشناسی ویژه را از محضر حضرت استفاده و سخنان ایشان را یادداشت کرد که به نام توحید مفضل مشهور است.

 

مدیر دفتر تدوین متون درسی حوزه علمیه قم ادامه داد: امام صادق(ع) هم از حیث کمی و هم از نظر کیفی در مسائل آموزشی خود بسط و گسترش می دادند، به همین دلیل است که حضرت به تناسب در ابواب مختلف علوم وارد شده و اصول و چارچوب های آن را تبیین می کردند و حتی در یک باب نیز ابعاد آن را تبیین می کردند، به عنوان نمونه ایشان در فقه، فقه فردی و اجتماعی، فقه حکومتی و اصول و قواعد اجتهاد پویا را به زیبایی ترسیم کرده است.

 

حوزه علمیه معیار امام صادق(ع)

وی با بیان این که از دید مکتب امام صادق(ع) یک واحد آموزشی دینی باید در اوج توان علمی قرار داشته باشد، تأکید کرد: حوزه های علمیه به تبعیت از سیره علمی امام صادق(ع) باید مرزهای دانش را درنوردد و دیگر آن که فعالیت های خود جهت‌مند کرده و به دنبال تحقق حیات طیبه ایده آل برای جامعه اسلامی باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین جزایری تصریح کرد: آموزش حوزه باید نافع و کاربردی و برای حل مشکلات جامعه مؤثر باشد؛ هرچند امروز در حد توان حوزه کارهای خوبی شده و قدم‌های خوبی برداشته شده است ولی ما هنوز به حوزه ایده آل دست پیدا نکرده ایم؛ امروز مهمترین وظایف جهان تشیع است تا مردم را با فضایل و محاسن کلام اهل بیت(ع) آشنا کرده و شبهات به وجود آمده در اذهان جوانان را بزدایند./1330/ت302/ی

خبرنگار:‌ داود جعفری

 

ارسال نظرات