۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۴۴۰۴۸۶

درخواست معنوی امام خمینی از شهید قنوتی

فرزند شهید قنوتی گفت: امام خمینی(ره) در نامه‌ای دو بار از شهید قنوتی به بزرگی یاد کرده و در این نامه خطاب به وی آورده اند؛ «در مظان استجابت دعا مرا فراموش نکنید»؛ در حالی که امام خمینی(ره) چنین خطابی را برای هیچ یک از بزرگان نیاورده است.
شهید حجت الاسلام والمسلمین شهید قنوتی حجت الاسلام محسن قنوتی، فرزند شهید قنوتی

حجت الاسلام محسن قنوتی فرزند شهید حجت الاسلام والمسلمین شریف قنوتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تبیین سیره زندگی و مبارزات انقلابی نخستین شهید روحانی دفاع مقدس پرداخت و گفت: بسیاری از روحانیان مبارز در پیروزی انقلاب اسلامی نقش مؤثری داشته­‌اند، اما وجه تمایز شهید قنوتی با سایر مبارزان در زمینه فعالیت‌ها و مجاهدت‌های شبانه‌روزی وی در سطح شهرستان‌های کشور به ویژه شهر بروجرد بوده است.

 

وی با بیان اینکه مورخان مبارزات شهید قنوتی را شبیه امام خمینی(ره) بیان کرده‌اند، گفت: در کتاب تاریخ انقلاب حضرت امام خمینی(ره)، شهید قنوتی را به عنوان امام و رهبر انقلاب نام برده است.

 

چهره انقلابی شهید قنوتی از دیدگاه دشمنان

فرزند شهید قنوتی به معرفی چهره انقلابی شهید قنوتی از دیدگاه دشمنان پرداخت و بیان کرد: تشخیص و شناسایی چهره واقعی افراد از دیدگاه دشمنان بهتر از دوستان است، زیرا دشمنان تمام رفتارهای فرد را به دقت بررسی می‌کنند تا اینکه ویژگی‌ها رفتاری و اخلاقی او را به دست بیاورند.

 

حجت الاسلام قنوتی افزود: در تارنمای سلطنت‌طلب از شهید حجت الاسلام قنوتی به عنوان رهبر گروه تروریستی در بروجرد نام برده که مدیریت قیام‌های مردمی این شهر را بر عهده داشته است.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش به چگونگی شهادت شهید قنوتی اشاره کرد و گفت: زمانی که بعثی‌ها شهید قنوتی را دستگیر کردند، گفتند که امام خمینی(ره) دستگیر شده است همچنین زمانی که بعثی های جنایتکار وی را به شهادت رساندند، در اطراف بدن این شهید به رقص و پای کوبی پرداختند و فریاد می زدند: «قتلنا الخمینی، قتلنا الخمینی؛ ما خمینی را کشتیم.»

 

خاطراتی از مبارزات انقلابی شهید قنوتی

این روحانی رزمنده به بیان خاطراتی از مبارزات انقلابی شهید حجت الاسلام قنوتی در مبارزه با رژیم پهلوی پرداخت و خاطرنشان کرد: شهید قنوتی در دوران طاغوت در سال 57 در زندان اهواز اسیر و هم‌سلولی شهید علم الهدی بوده است، وی در روز عاشورای این سال مدیریت قیام را در زندان بر عهده گرفته بود، در حالی که زندانبان وی را چندین مرتبه تهدید به کشتن کرده بود، این شهید در پاسخ به این زندانبان گفت که «تو جرأت کشتن مرا نخواهی داشت و همچنین من لیاقت کشته شدن در روز عاشورا را ندارم»؛ بنابراین با رهبری وی شعار مرگ بر شاه در تمام زندان طنین‌انداز شده بود، به گونه‌ای که خارج از زندان صدای این شعارها شنیده ­می‌شد، زمانی که مردم شهر صدای این شعارها را از زندان شنیدند، تحریک شده و به عزاداری و راهپیمایی علیه رژیم شاهنشاهی پرداخته بودند.

 

وی با اشاره به مجاهدت‌های انقلابی شهید قنوتی در بروجرد، بیان کرد: شهید قنوتی با 5 نوجوانان در دور حیاط مسجد سلطانیه بروجرد شعار مرگ بر شاه را فریاد می­زدند، در حالی که مورد تمسخر اطرافیان قرار ‌گرفته بودند، اما کمتر از یک ساعت جمعیت به گونه‌­ای افزایش می­‌یافت که راهپیمایی وسیعی ضد رژیم پهلوی در سطح شهر برگزار ­شده بود.

 

این روحانی رزمنده گفت: در سال 42 شهید قنوتی از سوی رژیم محکوم به اعدام شده بود و آنها از وی خواسته بودند که تعهد نامه‌ای مبنی بر عدم فعالیت بر ضد شاه را امضا کند، اما وی این تعهد نامه را امضا نکرد، اما آیت الله رضوی شیرازی از مراجع تقلید شیراز به جای وی این تعهدنامه را امضا کرد و پرونده قضایی وی در رژیم پهلوی مختومه اعلام شد.

 

فرزند شهید قنوتی بیان کرد: آیت‌الله ملکا در خاطراتی درباره شهید قنوتی بیان کرده است که آیت‌الله رضوی شیرازی از من درخواست کرده بود که حجت الاسلام قنوتی را به دیدار وی بیاورم، آیت‌الله رضوی شیرازی از وی پرسید که «قنوتی چه‌کاری انجام می‌دهی! تمام شهر را به هم‌ریختی؟» وی پاسخ داد: «تنها انجام وظیفه و تبلیغ می‌کنم و تا آخرین نفس به مبارزه خویش ادامه خواهم داد.»

 

وی با بیان این که شهید حجت الاسلام والمسلمین قنوتی در دوران انقلاب اسلامی رهبری گروه‌ها و جریان‌های مسلح شهرستان‌های کشور را بر عهده داشت، گفت: گروه‌های مسلح از جوانان با ایمان مخلص اما تندرو بودند و شهید قنوتی آنها را در یک جریان واحد جمع‌آوری و کنترل کرده و با روش‌های اسلامی به رشد و تربیت آنها پرداخته بود.

 

حجت الاسلام قنوتی بیان کرد: شهید حجت الاسلام والمسلمین قنوتی در سال 42 به دستور امام خمینی(ره)، رهبری و مدیریت گروه‌ها و جریان‌های مسلح در شیراز، اردکان، بروجرد، اهواز و دیگر شهرستان‌های کشور را بر عهده داشته است، یکی از دوستان شهید تعریف می‌کرد که من به شیخ شریف گفتم که «چرا مثل نواب صفوی قیام نمی‌کنید؟ هم توان تهیه سلاح داری و هم نفوذ عجیبی بین مردم دارید؟» شیخ جواب داد که «من تابع مرجعیت هستم! اگر آیت‌الله خمینی بگوید، من حرکت می‌کنم و اگر ایشان نگوید من از جایم تکان نمی‌خورم.» همچنین برخی از این جریان­‌ها قصد داشتند که قیام‌های مسلحانه و ترور شخصیت‌های رژیم پهلوی را انجام دهند، اما شهید قنوتی مانع از کار آنها شده بود و در پاسخ درخواست قیام به آنها گفت که «من آدمساز هستم، نه آدم کش.»

 

 

وی به توجه و ارادات ویژه امام خمینی(ره) به شهید قنوتی اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره) در نامه‌ای دو بار از شهید قنوتی به بزرگی یاد کرده و در این نامه خطاب به وی آورده اند که «در مظان استجابت دعا مرا فراموش نکنید»؛ در حالی که امام خمینی(ره) چنین خطابی را برای هیچ یک از مراجع تقلید نیاورده است.

 

این روحانی رزمنده در ادامه سخنانش به بررسی سبک زندگی زاهدانه شهید قنوتی پرداخت و ابراز کرد: شهید قنوتی در دوران طاغوت طلبه جوانی بود که تمام وجوهات مراجع را در استان فارس جمع‌آوری می‌کرد، اما یک ریال از این وجوهات برای خانواده و فرزندان خویش خرج نکرده و این وجوهات را در مسیر فعالیت های خیر همچون ساختن مدارس علمیه،‌ مساجد، فعالیتهای کمیته امداد و جهادسازندگی مصرف کرده است.

 

ضرورت الگوگیری روحانیان از سبک زندگی شهید قنوتی

حجت الاسلام قنوتی بر ضرورت الگوگیری روحانیان از سبک زندگی شهید قنوتی تأکید کرد و افزود: انتظاری که از هم لباسی‌های شهید قنوتی وجود دارد، این است که ساده زیستی و زندگی زاهدانه شهید قنوتی را الگوی خویش قرار دهند و وابستگی به مال دنیا نداشته باشند، زیرا زمانی که مردم ساده زیستی روحانیان و مبلغان را مشاهده کنند، سخنان و تبلیغ آنها در جامعه مؤثر واقع می‌­شود.

 

وی با ابراز تأسف از اینکه آشنایی نسل سوم انقلاب از زندگی بزرگانی همچون شهید قنوتی اندک است، گفت: برگزاری کنگره‌ و یادواره شهدا و حضور روایان و مبلغان برای تشریح سیره شهدا و معرفی شهید قنوتی به عنوان نخستین شهید روحانی در انقلاب می‌تواند راهکارهای مناسبی برای معرفی نسل جوان باشد.

 

حجت الاسلام قنوتی بر ضرورت ترویج و تبلیغ سیره شهدا و روحانیان انقلاب در میان جوانان تأکید و بیان کرد: نگارش کتاب، استفاده از ابرازهای هنری همچون ساختن مستند، اجرای تئاتر، معرفی شهدا در فضای مجازی و نقل روایات تاریخ شفاهی و تبلیغ چهره به چهره از راهکاری مؤثر در ترویج سیره شهدا به ویژه شهید قنوتی است./998/ت301/ب1

 

خبرنگار: میثم صدیقیان

 

ارسال نظرات