۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۴۴۰۴۸۳
حجت الاسلام والمسلمین نبوی با تبیین موانع هجرت طلاب؛

عدم حضور روحانیت در شهرها عرصه را برای فرقه های باطل و انحرافی باز می کند

معاون تبلیغ حوزه های علمیه با اشاره به پیامدهای خالی ماندن شهرها از حضور روحانیت گفت: وقتی تبلیغ درست صورت نگیرد اعتقادات مردم تقویت نمی شود و از طرف دیگر شبهه افکنان و فرقه های باطل فرصت پیدا می کنند و دین مردم را مورد تهاجم قرار می دهند.
حجت الاسلام نبوی معاون تبلیغ حوزه های علمیه

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی معاون تبلیغ حوزه های علمیه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تأکید بر لزوم هجرت طلاب از قم، به موانع این هجرت اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات نظام آموزشی حوزه است.

 

وی افزود: نظام آموزشی باید به گونه ای تعریف شود که بالاخره فارغ التحصیل داشته باشد و زمان فارغ التحصیلی مشخص شود، در حال حاضر در حوزه های علمیه سفیران هدایت فارغ التحصیلی داریم به عنوان مثال پس از 5 سال در سطح دو فارغ التحصیل می شوند و بعد برای تبلیغ می روند؛ در کارشناسی آن ها نیز که سطح سه باشد باز هم به تبلیغ می روند.

 

نظام آموزشی حوزه و عدم حمایت از مبلغان؛ موانع هجرت طلاب

معاون تبلیغ حوزه های علمیه با بیان این که حوزه خروجی ندارد، اظهار داشت: هیچ دانشگاهی در دنیا نیست ورودی داشته اما خروجی نداشته باشد از این رو یکی از مشکلات از خود سازمان حوزه است، مشکل دوم این است که ما طلبه ها را که به تبلیغ در مناطق محروم می روند به اندازه ای طلابی که در قم هستند، درس می خوانند و راحت هستند تأمین نمی کنیم.

 

وی ادامه داد: با این وجود طلاب می گویند وقتی پشتیبانی از مبلغان به اندازه ای کسانی که در مراکز تحقیقاتی هستند صورت نمی گیرد چرا باید هجرت کنیم، این طلبه ها می گویند در قم می مانیم چون هم در حوزه بیشتر تأمین هستیم و هم زن و بچه های ما دچار مشکلات آموزشی و علمی نمی شوند؛ سازمان های اعزام کننده باید به صورت جدی تر و مناسب تر به طلاب مبلغ رسیدگی داشته باشند.

 

حجت الاسلام والمسلمین نبوی ابراز داشت: مشکل دیگر خود طلاب هستند، نسبت به گذشته وضعیت بهتر است اما در حوزه فرهنگ سازی جدی نشده که فلسفه وجودی حوزه ها این است که در نهایت تبلیغ دین کنند، بر فرض عده ای مجتهد باشند و رساله توزیع کنند اما اگر کسی نباشد برای مردم بگوید چه فایده ای دارد.
 

ضرورت بسترسازی برای هجرت و فعالیت های تبلیغی طلاب

وی عنوان کرد: این ها عواملی است که باید برای تک تک آن ها برنامه ریزی کرد تا زمینه سازی مناسبی صورت تا طلاب هجرت کنند و فعالیت های تبلیغی داشته باشند.

 

معاون تبلیغ حوزه های علمیه با اشاره به اقدام ارزشمند حضرت آیت الله مظاهری در هجرت از قم، آثار و برکات هجرت علما و فضلا به شهرستان ها را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: حوزه های فعال استانی با حوزه فعال قم تفاوت جدی دارد.

 

وی اضافه کرد: روحانیانی که درحوزه های استان ها فعالیت دارند دو منظوره هستند یعی طلبه صبح درس می خواند و پس از آن کار تبلیغی می کند اما حوزه علمیه قم که در قم ظرفیت آن وجود ندارد که این همه طلبه کار تبلیغی کنند این گونه نیست.

 

حرکت آیت الله مظاهری در هجرت به اصفهان ارزشمند بوده و برکات فراوانی دارد

حجت الاسلام والمسلمین نبوی با بیان این که اگر بتوانیم حوزه های دو منظوره که افزون بر مسائل آموزشی و پژوهشی به موضوعات تبلیغی پرداخته می شود داشته باشیم مناسب تر است، گفت: این کار بهتر از این است که طلاب را نگه داریم تا به یک فعالیت بپردازند.

 

وی افزود: آیت الله العظمی مظاهری که به اصفهان رفتند واقعا کار ارزشمندی اتفاق افتاد، در اصفهان درس های خارج بود اما با ورود ایشان درس خارج تقویت و برخی رشته ها راه اندازی شد، بنده در اصفهان تدریس داشتم اگر در درس مطالب روز گفته شود بسیاری از مواقع روحانی می تواند در مسجد خود برای مردم بگوید یعنی از تولید به مصرف است، حرکت آیت الله العظمی مظاهری حرکتی بسیار ارزشمند به شمار می رود که آثار و برکات زیادی بر آن مترتب است.

 

عدم حضور روحانیت در شهرها عرصه را برای فرقه های باطل باز می کند/تأثیر هجرت طلاب بر اقتصاد

معاون تبلیغ حوزه های علمیه با اشاره به پیامدهای خالی ماندن شهرها از حضور علما و روحانیت اظهار داشت: پیامدهای این مسأله بسیار گسترده است، از طرفی وقتی تبلیغ درست صورت نگیرد اعتقادات مردم تقویت نمی شود و از طرف دیگر شبهه افکنان و فرقه های باطل فرصت پیدا می کنند و دین مردم را مورد تهاجم قرار می دهند.

 

وی ادامه داد: خالی بودن مساجد از نظر اخلاقی در جامعه تأثیر بسیار منفی دارد، همچنین از جهت رفتارهای اجتماعی بسیار از مباحث در آیات و روایات وجود دارد که اگر مبلغان برای مردم بیان کنند سبک زندگی جامعه سبک زندگی همراه با آموزه های دینی می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین نبوی با بیان این که حضور روحانیت در عرصه های تبلیغی در اقتصاد نیز اثرگذار است، ابراز داشت: وقتی روحانیت در بازارها حضور پیدا کنند و برای کسبه احکام بازار را بگویند قطعا وضعیت اقتصاد تغییر پیدا کرده و جلوی بسیاری از گناهان اقتصادی گرفته می شود./1323/ت301/ج

محمد قمین

ارسال نظرات