۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۴۴۰۴۳۷
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه:

حوزه علمیه باید نقطه آغاز فعالیت فرهنگی بنیادین و خلاق باشد

حجت الاسلام والمسلمین شاکرین با بیان اینکه کارهایی همچون فرهنگ که بن‌مایه‌های علمی بسیار قوی و نیرومند، خلاقیت و ابتکار می‌خواهد نقطه اصلی آغاز آن مراکز علمی حوزوی هستند، افزود: حوزه‌های علمیه می‌توانند با فعالیت‌های خود فرهنگ اسلامی و سبک زندگی اسلامی را در همه مسائل جاری و ساری کنند.
حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا شاکرین حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا شاکرین

حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا شاکرین، عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا ابراز داشت: مدیریت جدید باید در عین حفظ قوام و استواری که حوزه به طور معمول در طول تاریخ به صورت سنتی داشته است، طوری عمل کند که بتواند پاسخگوی بهنگام و عالمانه به نیازهای نوپدید باشد و بتواند در جهت بهنگام‌سازی حوزه علمیه ابتکارات نو و تلاش‌های قوی داشته باشد.

 

وی ادامه داد: در عرصه پژوهش در عین اینکه حرکت‌های بسیار خوبی را بعد از انقلاب شاهد بودیم، اما چنان سیل نیازها در ابعاد مختلف و بعضی از زمینه‌هایی پیچیده که یک نوع عقب‌ماندگی بیش از 100ساله به طور کلی در جامعه علمی ما وجود دارد و با آن روبه‌رو هستیم که باید حوزه های علمیه پاسخگوی آن باشند.

 

حجت الاسلام والمسلمین شاکرین با بیان اینکه کارهایی که بن‌مایه‌های علمی خیلی قوی و نیرومند، خلاقیت و ابتکار می‌خواهد مثل فرهنگ در یک جامعه، نقطه اصلی آغاز آن مراکز علمی حوزوی هستند، افزود: حوزه‌های علمیه می‌توانند با فعالیت‌های خود فرهنگ اسلامی و سبک زندگی اسلامی را در تمام مسائل جاری و ساری کنند.

 

پاسخ به نیازهای زمان

حجت الاسلام والمسلمین شاکرین  ابراز داشت: حوزه در عرصه آموزش افزون بر اینکه عالمان و مجتهدان بسیار قوی و مبانی استوار پرورش می‌دهد باید پاسخگوی نیاز‌های متنوع زمان باشد و در این زمینه بحث‌های تخصصی و مطالعات عمقی در ابعاد مختلف داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه یکی از وجوه انقلابی بودن حوزه‌ها این است که بتوانند نیازهای جامعه اسلامی و آنچه بشریت امروز نیاز دارد را پاسخگو باشند، تصریح کرد: می‌توانند از طریق اسلام، فرهنگ اسلامی و مبانی دینی پاسخگو باشند، در این صورت جنبه انقلابی هم به خوبی محقق می‌شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین شاکرین  با اشاره به اینکه حوزه نظامی داشته باشد که نیازهای طلاب را که زمینه ساز رشد علمی و معنوی آنها باشد پاسخگو باشد، بیان کرد: حمایت و هدایت طلاب را بایستی یک برنامه ریزی حساب شده ای در حوزه باشد که بتواند نخست هم نیازها را پاسخ بدهد هم بتواند مشوق خوبی برای حرکت‌های نو فعالیت‌های جدید آنها باشد.

 

عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین در پایان گفت: بایستی در حد مقدورات شرایط را برای طلاب فراهم کرد تا آنجا که ذهن طلبه درگیر بحث‌های غیر ضروری و نیازهای اولیه معیشتی نشود، چون در این صورت است که طلبه می تواند رشد کند و پاسخگوی نیاز‌های جامعه باشد./875/ت302/س

ارسال نظرات