۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۴۴۰۳۷۶
خورشید تابان۴/ رییس مجمع علمای صور لبنان در گفت‌و‌گو با رسا:

جنگ سی و سه روزه خط بطلانی بر طرح کسینجر بود/ تکفیری‌ها استراتژی جدید صهیونیسم برای تجزیه منطقه

عالم برجسته لبنانی با اشاره به افزایش توان نظامی حزب الله در دهه اخیر تاکید کرد که هرگونه تعدّی به خاک لبنان با واکنش سخت حزب الله مواجه خواهد شد.
شیخ علی یاسین دبیرکل جمعیت علمای صور لبنان

 

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: پیروزی حزب الله در جنگ 33 روزه و شکست پروژه کسینجر در تجزیه و تقسیم جهان اسلام به اندازه‌ای برای دشمن صهیونیستی گران تمام شد که آنان را وادار کرد برای جبران شکست مفتضحانه خود در جنگ تموز، با به راه انداختن جنگ نیابتی در سوریه و عراق، حزب الله لبنان را وارد معرکه کرده تا ضمن کاستن از قدرت نظامی حزب الله، جنگ جدیدی را به جبهه مقاومت تحمیل کنند. در گفت‌و‌گویی با حجت الاسلام شیخ علی یاسین رییس مجمع علمای صور لبنان به بررسی ابعاد این جنگ و نقش علما در حمایت از جبهه مقاومت پرداختیم. آنچه در ادامه می‌آید متن این گفت‌و‌گو است:

 

همانطور که مطلع هستید با حضور حزب الله در سوریه و عراق جنگ رسانه‌ای شدیدی علیه جبهه مقاومت شکل گرفته است به نظر شما هدف از این اقدام چیست؟

جنگ رسانه‌ای علیه حزب الله از مدت‌ها قبل شکل گرفته بود اما در ماه‌های اخیر شدت یافت. ماجراجویی کشورهای استکباری در منطقه از دیرباز با طرح کسینجر برای تقسیم و تجزیه کشورهای منطقه و تاسیس منطقه جدید با محوریت اسرائیل آغاز شد و ربوده شدن امام موسی صدر و یا حمایت از شاه ایران همگی در همین راستا بود اما با پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (رض) پروژه کسینجر به شکست انجامید. دولت‌های استکباری زمانی که به ناتوانی خود در مقابله با جمهوری اسلامی ایران پی بردند در صدد برآمدند تا با حمله به لبنان ضمن انتقام از ایران به جبران ناکامی طرح تجزیه منطقه بپردازند. شکست بعدی آنها در سال 2000 با آزادسازی جنوب لبنان رقم خورد. استکبار جهانی بار دیگر برای جبران شکست خود طرح تشکیل خاورمیانه جدید را در سال 2006  کلید زد و مجددا به جنوب لبنان حمله کرد تا جنگ 33 روزه شکل بگیرد اما با ایستادگی جوانان مقاومت اسلامی هیبت ارتش پوشالی رژیم صهیونیستی درهم شکست و در واقع این جنگ خط بطلانی بر رویاهای غربی برای تحقق آن غرب بود.

الان حوادث سوریه و عراق ادامه همان طرح انتقام از جبهه مقاومت است و حزب الله نیز نوک پیکان مقابله با توطته خارجی است. از سوی دیگر سازمان‌های عربی هم که نقش حامی و مجری نقشه‌های رژیم اشغالگر قدس را ایفا می‌کنند برای مقابله با حزب الله به جنگ رسانه‌ای شدیدی روی آوردند. الان ایران و حزب الله خط مقدم مبارزه با اسرائیل و نماینده اسلام ناب محمدی هستند و همین مساله هم باعث شد تا به تخریب چهره حزب الله و جمهوری اسلامی ایران در رسانه‌های عربی و غربی بپردازند.

 

رسانه‌های غربی تلاش دارند تا حزب الله را روی دیگر گروه‌های تکفیری مانند داعش معرفی کنند به نظر شما چقدر این جنگ رسانه‌ای علیه حزب الله موفق بوده است؟

در پاسخ باید عرض کنم الان همه می‌دانند داعش ساخته و پرورش یافته دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکایی و اسرائیلی است و امروزه انسان آگاهی نیست که ارتباط داعش با غرب را انکار کند. هرچند در این میان کسانی که افکارشان مسموم و قلب‌هایشان بیمار و نسبت به پیشرفت روز افزون حزب الله حسادت می‌کنند، تحت تاثیر رسانه‌ها قرار گرفته و حزب الله را سازمانی تروریستی می‌نامند اما اغلب مردم لبنان و ملت‌های بصیر و هوشیار منطقه نسبت به اینگونه اتهامه زنی‌ها آگاهی لازم را داشته و تحت تاثیر اینگونه سخنان قرار نخواهند گرفت. پس از ناکامی دشمن در جنگ 33 روزه حزب الله به الگوی کاملی برای جریان‌های مقاومت تبدیل شده است.

 

ارتباط حزب الله با اهل سنت لبنان چگونه است؟

اهل سنتی که متعصب نیستند و تحت تاثیر وهابیت قرار نگرفته اند رابطه خوب و مناسبی با حزب الله دارند اما فشارهای روانی شدید از سوی برخی جریان‌ها علیه اهل سنت سبب شده تا برخی از آنها نسبت به اظهار رابطه با حزب الله بیمناک باشند. البته در لبنان این گونه نیست و بیشتر اهل سنت اینجا هیچ ترسی از اظهار رابطه با حزب الله نداشته و به صراحت از مواضع حزب الله در ابعاد مختلف حمایت می‌کنند. نه تنها اهل سنت بلکه مسیحیان نیز الان رابطه بسیار خوبی با حزب الله دارند و بارها اعلام کردند که آرامش و امنیت کنونی خود را مدیون حزب الله هستند.

 

آیا جنبش‌هایی نظیر احمد الاسیر در لبنان تاثیری در تغییر دیدگاه مردم نسبت به حزب الله دارند؟

شکر خدا تا به امروز اینگونه حرکت‌ها در تغییر دیدگاه مردم نسبت به حزب الله موفقیت آمیز نبوده است. جوانان ما تا زمانی که بدانند بر حق هستند و در مسیر حق گام بر می‌دارند هیچ تاثیری را از اینگونه جریان‌ها نخواهند پذیرفت. برای نمونه شما اگر الان مراسم تشییع جوانانی که در سوریه به شهادت می‌رسند را ببینید به راحتی می‌توانید به میزان محبوبیت و مقبولیت حزب الله در میان مردم لبنان پی ببرید.

 

پس حضور حزب الله در سوریه و عراق از نظر مردم لبنان امری پذیرفته شده است؟ به نظر شما اگر حزب الله در جنگ سوریه ورود پیدا نمی‌کرد چه حوادثی ممکن بود دامن گیر لبنان شود؟

در ابتدا این نکته را عرض کنم که مواضع حکومتی و سیاست‌مداران را نباید با موضع مردم یکی دانست. اغلب حکومت‌ها تحت تاثیر حوادث منطقه موضع‌ گیری‌های خاصی می‌کنند که شاید با دیدگاه مردم تفاوت داشته باشد. اما نسبت به حضور حزب الله در سوریه نکته مهم آن است که تمامی جریان‌های داخلی از اهل سنت و مسیحیت گرفته تا شیعیان و غیره همگی اتفاق نظر دارند که حضور نظامی حزب الله در عراق و سوریه با هدف صیانت از تمامیت ارضی کشور و دفاع از مردم لبنان بوده و امروز این مساله برای همگان روشن شده است که اگر حزب الله وارد جنگ با تکفیر در سوریه و عراق نمی‌شد باید در خاک لبنان با تکفیری‌ها به نبرد می‌پرداخت.

 

اکنون هدف اصلی رژیم اشغالگر قدس از جنگ افروزی در سوریه و عراق و ایجاد داعش چیست؟

هدف اصلی آنها از ایجاد ناامنی در سوریه و عراق انتقام از شکست جنگ تموز و ناکام ماندن طرح کسینجر است. سوریه و عراق خط مقدم جبهه مقاومت به شمار می‌آید. اگر نظام سوریه همانند برخی کشورهای منطقه عمل می‌کرد و با رژیم صهیونیستی دست دوستی می‌داد امروز شاهد اینگونه درگیری‌ها در سوریه نبودیم. شما ببینید اگر سوریه صرفا به اسرائیل دست دوستی می‌داد و حاضر به صلح با این رژیم می‌شد وضعیت کاملا تغییر پیدا می‌کرد. تکفیری‌ها با حمایت آمریکا و اسرائیل وارد خاک سوریه شدند تا بتوانند مانع از پیشرفت جبهه مقاومت شوند؛ جبهه‌ای که از تهران شروع تا فلسطین و لبنان امتداد یافته و به بغداد و دمشق ختم می‌شود. داعش هم در این میان بازیچه‌ دست اسرائیل است.

 

با توجه به تحریم‌های اقتصادی جدیدی که علیه حزب الله وضع شده آیا ممکن است حزب الله رویکردش را تغییر دهد؟ همچنین جنگ قریب الوقوع مقاومت با اسرائیل را چقدر محتمل می‌دانید؟

در پاسخ به سوال اول باید عرض کنم که الگوی کامل ایستادگی در برابر تحریم‌های ظالمانه جمهوری اسلامی ایران است. بیش از سه دهه سنگین‌ترین تحریم‌ها از سوی کشورهای استکباری بر مردم ایران تحمیل شد اما ملت ایران با توکل به خدا و اعتماد به وعده الهی در همه عرصه‌ها به موفقیت‌های چشمگیری دست یافتند. در مورد حزب الله هم هرچند نمی‌توان منکر تاثیر محاصره اقتصادی شد اما این تاثیرها آنقدر ناچیز است که پایه و اساس حزب الله را به لرزه در نخواهد آورد.

اما پیرامون شکل‌گیری جنگ جدیدی علیه حزب الله به نظر بنده احتمال حمله اسرائیل به لبنان بسیار ضعیف است زیرا اسرائیل به خوبی با قدرت نظامی حزب الله آشناست و می‌داند که  تل آویو و حیفا در تیررس موشک‌های حزب الله است تا با کوچکترین حماقتی با خاک یکسان شود؛ خصوصا آنکه پس از حضور نظامی و مستشاری حزب الله در سوریه و عراق، شاهد رشد چشمگیر ساختار نظامی حزب الله هستیم. این نکته را همینجا عرض کنم که حزب الله هیچگاه آغازگر جنگی نبوده و نخواهد بود اما سیاستمداران اسرائیلی بدانند که حزب الله منتظر است تا با کوچگترین شیطنتی از سوی آنان وارد فلسطین و الجلیل شود./981/ب403/ک

 

گفت‌و‌گو: محمد رایجی

ارسال نظرات