۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۵۶
کد خبر: ۴۴۰۲۷۱
سخنران حرم حضرت معصومه:

تقدیر الهی انسان را سلب اختیار نمی‌کند

حجت الاسلام رستم نژاد با بیان این که همه چیز در این دنیا در چارچوب تقدیر الهی است، گفت: تقدیر اختیار را از انسان سلب نمی کند زیرا خود داشتن اختیار هم تقدیر الهی است.
مهدی رستم نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رستم نژاد، سخنران حرم حضرت معصومه(س)، غروب امروز در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) در تفسیر دعای ندبه به بیان نسبت میان قضا و قدر الهی و اختیار انسان پرداخت و اظهار داشت: اذیت ها و گرفتاری ها و حتی قتل انبیا(ع) و اولیای خداوند تقدیر خداوند بوده است.

 

وی با بیان این که معنای این سخن جبر الهی نیست، افزود: در فرهنگ قرآن در رابطه با داستان حضرت موسی(ع) در سوره طور می گوید آن شب وقتی حضرت موسی(ع) در وضعیتی قرار گرفتند که همسرشان دچار وضع حمل بود و در بیابان بود و  هیچ روشنایی هم وجود نداشت؛ حضرت موسی(ع) از دور نوری را دید و گفت من می روم تا یک شعله آتش بیاورم.

 

حجت الاسلام رستم نژاد ادامه داد: حضرت موسی(ع) وقتی رفت به آنجا دید که از درخت نوری بیرون می آید و صدایی از درخت بیرون می آید که من خدای تو هستم و تمام اتفاقاتی که برای تو افتاده است بر اساس قضا و قدر الهی بوده است و این به معنای مجبور بودن حضرت موسی(ع) نبوده است.

 

وی خاطرنشان کرد: این صحنه ها برای حضرت موسی(ع) اتفاق می افتد تا حضرت موسی(ع) اعمال اختیار کند و اعمال اختیار هم جزء قضا و قدر است؛ بنابراین همه جریاناتی که بر انبیا(ع) و اولیا اتفاق می افتد بر اساس تقدیر الهی است.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که اگر کربلایی هم اتفاق می افتد بر اساس تقدیر الهی و در چارچوب قضا و قدر الهی است، اظهار داشت: اگر امیر المؤمنین(ع) در شب نوزده رمضان می گوید به خدا نه من دروغ می گویم و نه به من دروغ گفته شده است که امشب همان شب موعود است، خبر از تقدیر الهی می دهد.

 

وی یادآور شد: اگر امام حسین(ع) وقتی از ایشان می پرسند که چرا به سمت کربلا حرکت می کنی می گوید خداوند می خواهد که مرا کشته ببیند یعنی دارد سخن از تقدیر الهی می زند؛ بنابراین همه چیز در چارچوب تقدیر الهی است ولی تقدیر این گونه نیست که اراده را از انسان سلب کند./843/پ202/س

 

ارسال نظرات