۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
کد خبر: ۴۴۰۲۲۵
روحانی کوهنورد مطرح کرد؛

ضرورت گسترش ورزش طلاب با رویکرد تربیتی و ترویجی

عضو تیم کوهنوردی طلاب با بیان این‌که ورزش طلاب باید به صورت اردوهای فرهنگی ورزشی برگزار شود، گفت: طلاب، در اردوهای فرهنگی ورزشی می‌توانند به صورت چهره به چهره با اقشار مختلف مردم ارتباط برقرار کنند و به ترویج معارف اسلامی بپردازند.
روحانی کوهنورد

حجت الاسلام میثم غلامی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره ورزش و سلامت طلاب و پیشنهادات طلاب ورزشکار به مدیر جدید حوزه علمیه در این زمینه اظهار داشت: ورزش در میان برخی طلاب نه تنها ممدوح نیست، بلکه مذموم است.

 

ورزش حوزه علمیه در حال خروج از حالت ترویج سلامتی است

عضو تیم کوهنوردی طلاب تصریح کرد: متأسفانه ورزش در حوزه علمیه به سمتی میرود که در حال خروج از حالت ترویج سلامتی است؛ برخی مسؤولان برای این که امر مهم ورزش را از سر خود باز کنند و گزارشی به مراتب بالاتر ارائه دهند، مسابقاتی را بدون برنامهریزی دقیق برگزار میکنند.

 

وی ادامه داد: فضاهای علمی کلاسیک، تیمهای ورزشی دارند و برای تمرین و آمادگی ورزشکاران و اعضای تیم، مکانهای استانداردی را تهیه میکنند؛ اما مدارس علمیه گنجایش تأسیس سالنهای ورزشی را ندارند؛ باید توجه داشت که سلامت افراد مهمتر از قهرمانی و افتخار آفرینی است.
 

ورزش طلاب با معضل کمتوجهی و کمبود بودجه مواجه است

حجت الاسلام غلامی بیان داشت: نکته دیگر در مدیریت ورزش طلاب، معضل کمتوجهی و کمبود بودجه است؛ بعضی مدارس علمیه سعی در ایجاد امکانات دارند در حالی که از فضای مناسبی برخوردار نیستند؛ مدارسی هم که از فضای مناسبی برخوردار هستند، فقط میزهای تنیس و وسایل بدنسازی قرار میدهند.

 

وی افزود: حوزه علمیه باید برای طلاب امکاناتی فراهم کند تا بتوانند در سطح جامعه و در میان مردم به ورزش بپردازند؛ قطعا زمانی که طلاب در میان مردم به ورزشهای همگانی بپردازند، برد تبلیغاتی بسیار بیشتری خواهد داشت.

 

عضو تیم کوهنوردی طلاب با انتقاد از این که در حوزه علمیه به ورزشهایی بیشتر اهمیت داده میشود که هزینه مکانی، محیطی و اجرایی پایینی دارد، گفت: این گونه رفتارها از سوی نهادهای اسلامی که نقش ترویج اسلام را دارند، پسندیده نیست؛ به همان اندازه که به درس طلاب توجه میشود، به سلامتی آنها نیز باید اهمیت داده شود.

 

گسترش ورزش طلاب با رویکرد تربیتی و ترویجی

وی تأکید کرد: ورزش طلاب باید با رویکرد تربیتی و ترویجی گسترش پیدا کند و به صورت اردوهای فرهنگی ورزشی برگزار شود؛ در اردوهای فرهنگی ورزشی طلاب میتوانند به صورت چهره به چهره با اقشار مختلف مردم ارتباط برقرار کنند و به ترویج معارف اسلامی بپردازند.

 

حجت الاسلام غلامی اظهار داشت: نگاهی که در حوزه علمیه به ورزش دارند، نگاهی هزینه بر است و بودجه ورزش را معمولا حذف کرده یا کاهش میدهند؛ اگر این هزینهها حذف شود، باید در جای دیگر هزینههای بیمهای پرداخت شود.

 

وی با اشاره به تصور غلط برخی طلاب در زمینه ورزش، خاطرنشان کرد: برخی طلاب تصور میکنند که اگر به جای پرداختن به ورزش به کتابخانه بروند و به مطالعه بپردازند، منفعت بیشتری کردهاند، در حالی که سلامت مبلغان و طلاب از هر چیزی مهمتر است.

 

رهبر معظم انقلاب: اگر ورزش برای جوانان و مسنترها لازم است، برای پیرها واجب است

عضو تیم کوهنوردی طلاب به بیانات رهبر معظم انقلاب در زمینه ورزش اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب میفرمایند که همانطور که ورزش برای جوانان لازم است، برای مسنترها هم لازم است؛ اما ورزش برای پیرها واجب است.

 

وی ادامه داد: طلابی که مقداری سن آنها بالا رفته است باید حتما به ورزش بپردازند و حوزه علمیه هم باید فضایی را فراهم کند تا طلاب مسنتر و بزرگان حوزه نیز در میان طلاب جوان به ورزش بپردازند؛ زمانی که طلاب ببینند که استادشان نیز در کنازشان به ورزش میپردازد، انگیزه بیشتری پیدا میکنند.

 

باید جلوی سوء استفاده از فضای بکر کوه را گرفت

حجت الاسلام غلامی بیان داشت: کوهها به جایی برای اعمال غیر اخلاقی تبدیل شده و از این فضای بکر ورزشی سوء استفاده میشود؛ خوشبختانه رهبر معظم انقلاب در زمینه کوهنوردی پیش قدم هستند و طلاب هم باید به فضای کوهنوردی روی بیاورند تا این فضای بینظیر از عموم مردم گرفته نشود.

 

وی تأکید کرد: اگر نسبت به فضای کوهنوردی بیتوجهی شود، هزینه و زمان زیادی متحمل خواهیم شد تا امنیت و اخلاق به این فضا برگردد؛ زمانی که بنده به همراه طلاب دیگر به کوهنوردی میرویم، با استقبال مردم مواجه می شویم و گاهی به سوالات احکام کوهنوردان پاسخ میدهیم.

 

ضرورت وجود دغدغه در مدیران برای ایجاد تحول در ورزش طلاب

عضو تیم کوهنوردی طلاب تصریح کرد: مدیریتهای جدید مقداری ناکامل است و به جای این که گروههای خودجوش ورزشی را تقویت کنند، به تقویت معاونتهای حوزه علمیه پرداخته میشود؛ به طور یقین معاونی که دغدغه ورزشی نداشته باشد، نمیتواند در زمینه ورزشی طلاب، تحول ایجاد کند.

 

وی با تأکید بر این که حوزه علمیه باید گروههای خودجوش ورزشکار طلبه را تقویت کند، گفت: گروه های خودجوش ورزشکار طلبه، به خاطر دغدغههایی که احساس کردهاند وارد عرصه ورزشی شدهاند و در صورت تقویت، بازخورد بسیار بهتری در سطح جامعه و ترویج ورزش در میان خواهند داشت.

 

ورزش طلاب نیازمند همافزایی است

حجت الاسلام غلامی در پایان پیشنهاد کرد: حوزه علمیه باید شرایطی فراهم کند تا طلاب ورزشکار بتوانند همافزایی انجام دهند؛ طلاب شناگر، تیرانداز، کوهنورد، رزمیکار و فعال در دیگر رشتههای ورزشی، باید دور هم جمع شوند و یکدیگر را بشناسند؛ زمانی که همافزایی در میان طلاب ورزشکار صورت بگیرد، میتوانند دیگر طلاب را نیز به این عرصه جذب کنند./840/ت301/ی

ارسال نظرات