۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۴۴۰۲۱۵
سخنران حرم حضرت معصومه:

مدارا با مردم نشانه عقل و ایمان است

حجت الاسلام احمدپور با بیان این که انسان نمی تواند تمام مردم را هم فکر خود کند، گفت: با مدارا آنان که همفکرند خوشحال و کسانی هم که همفکر انسان نیستند جذب می شوند.
علی احمدپور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی احمدپور، سخنران حرم حرت معصومه(س)، ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) حرم جضرت معصومه(س) با اشاره به شهادت امام صادق(ع) به بیان آنچه باید از زندگی آن حضرت بیاموزیم پرداخت و اظهار داشت: به امام صادق(ع) شیخ الائمه می گویند زیرا از تمام ائمه سن بیشتری داشته اند.

 

وی با بیان این که امام صادق(ع) طبیب درد جامعه ما است و باید از ایشان سبک زندگی را بیاموزیم، گفت: دنیا مدرسه است و انبیا(ع) معلم بشر هستند و ما باید از ائمه(ع) سبک زندگی را بیاموزیم تا سختی های زندگی را کم کنیم.

 

حجت‌الاسلام احمدپور با بیان این که امام صادق(ع) فرمودند جبرئیل بر پیامبر(ص) نازل شد و فرمود خداوند می فرماید با مخلوقات من مدارا کن، ابراز داشت: مدارا رفتاری است که توأم با محبت و مهربانی باشد و مدارا کردن احاطه بر تفکر مردم نیست زیرا نمی توان به همه گفت که مانند من فکر و رفتار کن ولی می توانیم که با آنها طوری برخورد کنیم که با هم در تضاد نباشیم.

 

وی با بیان این که مدارا در روایات نشانه عقل بیان شده است، افزود: هر کس با مردم مدارا می کند بدانیم که عقلش کامل است زیرا هر کس عقلش بالاتر است با مردم خوب مدارا می کند، ما باید اطرافیان خود را بشناسیم و با آنان مدارا کنیم.

 

کارشناس حوزوی با بیان این که مدارا کردن نشانه ایمان هست، گفت: انسان های با ایمان باید بتوانند با مدارا کردن جامعه را اداره کند زیرا تا خودمان درست نشویم خانواده و جامعه را نمی توانیم اداره کنیم؛ حضرت فرمود اگر بخواهید دین و دنیا تان سلامت باشد با مردم مدارا کنید.

 

وی افزود: اگر دو همسایه با هم مدارا نکنند و درگیر باشند باید از هم شکایت کنند و وقت زیادی را در محکمه باشند و این هم باعث اتلاف وقت در دنیا می شود و هم در آخرت راحت نخواهند بود؛ زن و شوهر هم همین طور باید با هم مدارا داشته باشند.

 

حجت‌الاسلام احمدپور بیان این که اگر کسی بخواهد جامعه مریضی را سالم کند باید مدارا داشته باشد، گفت: انسان ها بچه حیوان های درنده را تربیت و رام می کنند؛ انسان با مدارا خیلی کارها را می تواند انجام دهد و خدا هم به همین خاطر به پیامبر(ص) می گوید با مردم مدارا کن.

 

وی با اشاره به این که برخی تمام دنیا را دارند ولی آرامش ندارند، ابراز داشت: ثمره مدارا این است که جامعه مریض نمی شود و از آرامش زندگی لذت می بریم؛ یکی از آثار مدارا در زندگی در امان بودن از حیله و مکر مردم است.

 

سخنران امروز حرم حضرت معصومه(س) ثمره دیگر مدارا را ایجاد اخوت و برادری در میام مردم دانست و افزود: اگر با مردم مدارا کردیم پشت و تکیه گاه هم خواهیم بود و اگر در خانه با همسر و فرزندان خود مدارا نکنیم با هم رفیق نمی شویم بلکه رقیب می شویم و آنان تا جایی که نیاز به ما داشته باشد با ما  خواهد بود.

 

وی اثر دیگر مدارا را آرامش در خانواده عنوان کرد و افزود: انسان اگر با خودش جنگ داشته باشد خانواده خود را هم به جنگ می کشد؛ ائمه(ع) آمده اند تا ما از زندگی خود لذت ببریم نه این که از صبح تا شب برای آنها گریه کنیم.

 

حجت‌الاسلام احمدپور با بیان این که حضرت فرمودند اگر در زندگی سه خصلت را داشته باشید کارهایتان رو به راه خواهد بود، گفت: اول دنبال حرف خدا بودن به جای حرف مردم؛ دوم با حوصله بودن در زندگی است که انسان بتواند با انسان های جاهل کنار بیاید؛ سوم اخلاق خوبی که بتوانیم با مردم مدارا کنیم.

 

وی افزود: امام حسن(ع) فرمودند که مردم یا با تو همفکرند و یا نیستند؛ اگر با آنان که همفکرند مدارا کردیم خوشحال می شوند و اگر با کسانی که با انسان مخالف هستند مدارا کردیم آنان به تو جذب می شوند و حد اقل این است که دشمن تراشی نمی کنیم.

 

کارشناس حوزوی با بیان این که چگونه ما باید مدارا کنیم، ابراز داشت: در روایات سه راه برای مدارا کردن با مردم آمده است؛ اول این که انسانی که نمی تواند خود را مدیریت کند نمی تواند با دیگران مدارا کند؛ دوم خوب حرف زدن با مردم است و سوم مشاجره نکردن با مردم و گذشت در زندگی است./843/پ202/ی

ارسال نظرات