۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۴۴۰۰۲۵
گزارش بین‌الملل رسا از بازی مشکوک پوکمن‌گو؛

پروژه جدید سی.آی.ای برای سرگرمی جوانان / میلیون‌ها کاربر پوکمن‌گو برای صهیونیسم جاسوسی می‌کنند + عکس و فیلم

در یکی از بندهای سیاست حفظ حریم خصوصی بازی پوکمن‌گو که معمولا توسط کاربران بدون مطالعه تایید می‎شود به وضوح نوشته شده است که "ما ممکن است هر اطلاعاتی که از شما یا فرزند شما در اختیار یا کنترل داریم به صلاحدید خود در اختیار دولتها، شخصیتهای قضایی یا ارگان‎های خصوصی قرار دهیم."
ارتباط پوکمن گو و سازمان CIA

 

خبرگزاری رسا - گروه بین الملل: در تاریخ ششم جولای سال 2016، شرکت آمریکایی نیانتیک که تمرکز خود را به تولید نرم افزارهایی معطوف کرده است که از تکنولوژیهای جدیدی چون واقعیت افزوده یا AR استفاده میکنند، اقدام به نشر بازی همراهی به نام پوکمن گو (Pokémon Go) کرد که حواشی به همراه داشت. به طور خلاصه، واقعیت افزوده به تکنولوژی گفته می شود که با افزودن المان های مجازی به تصویر دوربین کاربران از دنیای واقعی، تجربه جدیدی را به کاربران ارائه میکند. بازی پوکمن گو با قرار دادن شخصیت های پوکمن در تصویر دوربین کاربران از دنیای واقعی و با استفاده از موقعیت جغرافیایی آنها از کاربران خود می‎خواهد این شخصیت ها را در دنیای واقعی پیدا کرده و دستگیر کند. برای بازی با پوکمن گو شما باید از خانه خود خارج شده و وارد شهر شوید و در کوچه و خیابان به دنبال شخصیت های مجازی بگردید.


این بازی که از ابتدا برای دو پلتفورم اندروید و iOS منتشر شد، شاید به نظر یک بازی عادی و در عین حال جذاب و خلاقانه به نظر بیاید اما بررسی اتفاقات پیرامون انتشار این بازی، حقایقی را آشکار می‌کند.

 

هجوم مردم نیویورک به سنترال پارک برای شکار یک پوکمن کمیاب


هر چند هیچ گاه درباره منابع مالی مورد استفاده برای ساخت این بازی و ارگان ها یا سازمان های احتمالی حامی تولید آن، هیچ گزارشی منتشر نشده است. اما جان هنک، رئیس شرکت تولیدکننده این بازی، پیشینه ای دارد که شاید دانستن آن پاسخ مناسبی به این پرسش باشد. این مغز متفکر یهودی در سال 2001 با همراهی دوستان صهیونیست خود سازمانی را تحت عنوان Keyhole راه اندازی کرد که در قالب شرکتی به اسم In-Q-Tel، اقدام به دریافت مبالغی از سرویس های اطلاعاتی آمریکا کرد تا پروژه ای را از مراحل تحقیق به اجرا برساند. پروژه ای که بعدها در سال 2004 توسط ابرشرکت گوگل خریداری شد و به پروژه گوگل ارث تغییر عنوان داد. اصلی ترین سازمانی که از این پروژه عظیم اطلاعاتی جاسوسی حمایت مالی کرد آژانس ملی مکانی-اطلاعاتی آمریکا (NGA) بود. NGA از سازمان های خواهر سازمان CIA محسوب می شود. هم اکنون تارنمای keyhole.com، مخاطب را به صفحه گوگل ارث منتقل می کند. بعدها گوگل این پروژه را با مستشاری جان هنک گسترش داده و پدیده هایی چون استریت ویو یا نگاه خیابانی را برای اولین بار به دنیا معرفی کرد. پروژه ای که طی آن گوگل با کمک خودروهای مجهز خود به دوربین های فوق پیشرفته و حرکت این خودروها در معابر عمومی و نیمه خصوصی، اقدام به عکاسی از این معابر کرده و به سرویس گوگل ارث تصاویر 360 درجه کلیه این اماکن را می افزاید. سرویس استریت ویو همواره مورد اعتراض عده ای از مردم دنیا بوده است چرا که این سرویس، تصاویری را منتشر کرده است که ممکن است حریم خصوصی برخی افراد را تهدید کند. 

 

جان هنک

جان هنک، رییس صهیونیست شرکت نیانتیک


جان هنک، نهایتا در سال 2015، به دلایلی که هیچگاه عنوان نشد، رسما از این شرکت جدا شده و شرکت نیانتیک، زیر مجموعه آزمایشگاه نیانتیک آمریکا را مستقل از گوگل راه اندازی کرد. امروز دیگر این نابغه دنیای تکنولوژی های آنلاین با ایده جدید خود، از خود مردم غیرمستقیم می خواهد که نه تنها از معابر عمومی بلکه از خصوصی ترین بخش منازل و ساختمانها و ادارات خود فیلم و عکس به سرور نیانتیک ارسال کنند.


 اهداف مشابه پروژه های گوگل ارث و پوکمن گو یعنی تصویربرداری از معابر و اماکن مختلف خصوصی و عمومی و توجه به این مسئله که CIA آمریکا یکی از حامیان مالی پروژه In-Q-Tel می‌باشد که خروجی آن گوگل ارث بوده است، حدس منابع احتمالی مالی پوکمن گو رو آسانتر کرده است. نکته حائز اهمیت در این بازی همراه این است که در بند e سیاست‎های حفظ حریم خصوصی این بازی که معمولا توسط کاربران بدون مطالعه تایید می‎شود به وضوح نوشته شده است که "ما برای اقدام در راستای قانون، با دولتها، شخصیت های قضایی و ارگان های خصوصی (!) همکاری می کنیم. ما ممکن است هر اطلاعاتی که از شما یا فرزند شما در اختیار یا کنترل داریم به صلاحدید خود در اختیار دولتها، شخصیتهای قضایی یا گروههای خصوصی قرار دهیم ...".

 

بند e سیاست‎های حفظ حریم خصوصی

بند e سیاست‎های حفظ حریم خصوصی بازی پوکمن‌گو

 

حمایت ویژه رسانه‌های صهیونیست از بازی پوکمن‌گو

از دیگر مسائل حاشیه ای این بازی، پرداخت غیرعادی رسانه ها و حتی اشخاص مرتبط با لابی صهیونیستی با این بازی ست. از همان روزهای اول انتشار بازی، رسانه های غربی از جمله شبکه های خبری بزرگ آمریکا، با درج تیترهایی چون "پوکمن گو دنیا را تسخیر کرد" یا انتشار اخبار زردی چون "کشف جسد مقتول حین بازی توسط کاربران پوکمن" سعی در جذب توجه مخاطبان جهانی به سمت این بازی کردند. پخش ساعت ها گزارش و برنامه تحلیلی از شبکه های مطرحی چون CNN، فاکس نیوز و MSNBC نیز از دیگر واکنش های افراطی در خصوص این بازی بود. اما این پرداخت های غیر عادی به همینجا ختم نمی شود. هیلاری کلینتون، نامزد و شانس اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اصلی ترین گزینه لابی های صهیونیستی در این انتخابات نیز در یکی از سخنرانی های خود در حالی که درباره ایجاد مشاغل جدید صحبت می کرد، گریزی به این بازی زد و گفت: "قرار است مشاغل بسیاری ساخته شود. از ساخت زیرساخت ها تا کدنویسی ... ساخت نرم افزارهای جدید. نمیدانم بازی پوکمن گو را چه کسی ساخته است (مکث چند ثانیه ای و تشویق حضار). ولی به دنبال راهی خواهیم بود تا پوکمن ها را به پای صندوق رای بیاوریم." همین اشاره کوتاه هیلاری کلینتون برای رسانه هایی که پیش از آن ساعت‌ها به ابعاد مختلف این بازی پرداخته بودند، دستاویزی شد تا مجددا شروع به پوشش ابعاد جدیدتری از این بازی کنند.

 

اشاره هیلاری کلینتون در سخنرانی انتخاباتی خود به بازی پوکمن گو

 

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یکی از کنفرانس های خبری خود، خطاب به یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه پرسید: "پوکمن گو بازی می کنی؟ چیزی هم پیدا کردی؟" واکنشی که شاید کمتر کسی انتظارش را از شخصیت های اینچنینی دارد. دیگر شخصیت های سیاسی که غالبا ارتباط آشکار با لابی صهیونیستی دارند یا در مواضع خود همواره سینه چاک صهیونیسم بوده اند نیز هر یک به نوبه خود حداقل با یک توییت کوتاه، تلویحا از این ابزار جدید جاسوسی حمایت کرده اند.

 

اشاره جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود به بازی پوکمن گو

 

توییت اکانت رسمی نیروی دریایی ارتش آمریکا درباره پوکمن گو

توییت اکانت رسمی نیروی دریایی ارتش آمریکا درباره پوکمن گو


الیور استون، کارگردان مطرح سینمای مستقل آمریکا که این روزها درگیر ساخت مستندی با عنوان "اسنودن" در روسیه به سر می برد، در مصاحبه با شبکه CBS گفت: "خنده دار است. چیزی که در حال وقوع است، یک سطح جدیدی از تهاجم است. پوکمن گو پدیده ای ست که امروزه به آن جاسوسی کاپیتالیسم میگویند. این پدیده، سطح جدیدی از این نوع جاسوسی ست. صادقانه بگویم، شما شاهد یک شکل جدیدی از جامعه رباتی خواهید بود که آنها خواهند دانست که شما می‎خواهید چگونه رفتار کنید و در قبال آن مطابق با نوع رفتاری که شما انجام خواهید داد اقدامی می کنند. به این پدیده توتالیتاریانیسم می گویند." 


با وجود تمام تلاشها برای مطرح کردن این ابزار جاسوسی، 10 میلیون کاربر تا کنون این بازی همراه را روی گوشی های هوشمند خود نصب کرده اند اما اجازه های دسترسی نامتعارف مانند دسترسی به اینترنت همراه، GPS، دوربین، دفترچه مخاطبان و دسترسی های غیر عادی دیگری که این بازی از کاربران خود درخواست می کند موجب شده است که کاربران از ناکارآمد بودن این بازی شکایت داشته باشند. تا جایی که در کنار تمام تبلیغات و جوسازی های رسانه ای، هم اکنون این بازی همراه در اپ استور گوگل با نمره نه چندان مناسب 3.9، نتوانسته است نظر کاربران را جلب کند.

 

تصویر کاربران ایرانی از بازی پوکمن گو

تصویر کاربران ایرانی در حال بازی پوکمن گو در خیابان های تهران

تصویر کاربران ایرانی از بازی پوکمن گو در حرم مطهر رضوی

تصویر کاربران ایرانی از بازی پوکمن گو در حرم مطهر رضوی

 

لزوم موضع‌گیری دقیق و سنجیده در برابر پوکمن‌گو در داخل ایران

بازی جاسوسی پوکمن‌گو، پس از تسخیر بخش عظیمی از اروپا و آمریکا، امروز چشم به کاربران ایرانی دوخته است. با وجود اینکه سرویس اپ استور گوگل، هیچ گاه به کاربران ایرانی اجازه استفاده و بارگذاری نرم افزارهای مطرح و معروف را نداده است اما گزارشات رسیده از کاربران ایرانی این بازی نشان می دهد که گوگل در تغییر موضعی مشکوک، برای ایرانیان نسبت به این بازی استثا قائل شده است و به مرور زمان در حال حذف محدودیت های موجود برای بارگذاری آن در ایران است. این در حالیست که این بازی در اولین روزهای انتشار خود، این اجازه را به کاربران ایرانی نمی‎داد. مجلات و ژورنال‌های ایرانی نیز، تحت تاثیر جوسازی های رسانه ای با ذوق زدگی خاصی اقدام به تعریف و تمجید از این بازی می کنند. حتی ساعت پرمخاطب رسانه ملی تحت عنوان برنامه بروز  به بررسی جذابیت های این بازی می پردازد.

 

این در حالیست که اکثر کشورهای جهان واکنش اغلب تندی نسبت به انتشار این بازی در کشور خود داشته اند. از واکنش های مراکز مذهبی چون الازهر مصر که از انتشار این بازی میان مسلمانان این کشور ابراز نگرانی کرده اند، یا مفتیان عربستانی که این بازی را به کل حرام اعلام کرده اند، تا مراکز و ارگانهای دولتی چون مسئولان امنیتی روسیه که گفته اند: در صورتی که بر کاربران «پوکمون گو» نظارت نشود، پیامدهای جبران ناپذیری متوجه این کشور خواهد بود. از این رو ورود نهادهای دینی و سازمان‌های فرهنگی که از دنیای سرگرمی آگاهی دقیق دارند به این ماجرا ضروری به نظر می‌رسد. متولیان فرهنگی باید قبل از فراگیر شدن این بازی، علاوه بر موضع‌گیری دقیق و سنجیده بتوانند مخاطب را از واقعیت این بازی و چالش‌هایی که ممکن است برای آنان ایجاد کند، مطلع سازد.

 

هر چند در ایران، بنیاد ملی بازی های رایانه ای با نامه نگاری های انجام شده با شرکت نیانتیک، از این شرکت رسما خواسته است تا برای ورود به بازار ایران از مجرای این بنیاد دولتی عبور کنند اما تقریبا هیچ ارگان یا شخصیت رسمی در ایران نسبت به این بازی جاسوسی موضع گیری یا اظهار نظر خاصی نداشته اند./995/ب501/ک

 

سید محمدجواد موسوی

ارسال نظرات