۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۴۳۹۷۷۴

فعالیت دبیرخانه دائمی کنگره علوم انسانی اسلامی تشریح شد

قائم مقام دبیرخانه دائمی کنگره علوم انسانی اسلامی با بیان اینکه جنس کار این مجموعه بین‌المللی است، گفت: بین‌المللی بودن به معنای صوری مد نظر نیست، کنگره ما بین‌المللی است چون هدفمان اسلام و علوم انسانی اسلامی است؛ بنابراین می‌خواهیم از ظرفیت علوم انسانی در دنیای اسلام برای پیشبرد این هدف استفاده کنیم.
دکتر سیاهپوش

دکتر امیر سیاهپوش، قائم مقام دبیرخانه دائمی کنگره علوم انسانی اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه رسانه‌ها در شناساندن افراد و مجموعه‌ها تاثیر‌گذار هستند، اظهار کرد:‌ ما در جمهوری اسلامی تریبون‌هایی داریم که از آن‌ها به خوبی استفاده نمی‌شود اگر استفاده شود دو اثر دارد؛ نخست اینکه همرزمان این معرکه امیدوار می‌شوند و دوم اینکه طرف مقابل ما یعنی جبهه ضد توحید در هراس می افتد.

 

عملکرد دبیرخانه علوم انسانی اسلامی

وی در ادامه به تبیین عملکرد مجموعه دبیرخانه علوم انسانی اسلامی پرداخت و گفت: این دبیرخانه از سال1391 کار خود را شروع کرده است، هدف اصلی از تاسیس این دبیرخانه پیگیری و تمرکز بر موضوع علوم انسانی و مسأله تحول در آن است تحولی که مبتنی بر مبانی اسلامی باشد.

 

سیاهپوش با بیان اینکه این مجموعه با کمی و کاستی‌های روبه رو است، ابراز داشت: شاید آن گونه که انتظار می‌رفت در برخی موارد نتیجه های مطلوبی حاصل نشد که دلایل مختلفی دارد و  امید است که دبیرخانه در آینده با رفع این مشکلات روند بهتری را طی کند.

 

 ظرفیت ورود حدود 70 دستگاه‌ و نهاد جهت اسلامی سازی علوم انسانی

قائم مقام دبیرخانه دائمی کنگره علوم انسانی اسلامی افزود بطور کلی مراکز همکار به سه دسته تقسیم می‌شوند،  نخست تمام مراکز دانشگاهی و حوزوی فعال در حوزه علوم انسانی اسلامی در هر دوره می‌توانند با ارائه حداقل سه مقاله علمی ـ پژوهشی به دبیرخانه کنگره که از جهت محتوا به تایید معاونت پژوهشی آن مرکز رسیده باشد، در لیست همکاران کنگره قرار گیرند،‌ دوم مراکز فرهنگی و رسانه‌ای واجد صلاحیت در هر دوره می‌توانند با ارائه کمک رسانه‌ای، فرهنگی و یا مالی در لیست همکاران کنگره قرار گیرند، سوم مراکز دانشگاهی و حوزوی که مسئولیت مستقیم در برگزاری کنگره دارند. 40 مرکز حوزوی و دانشگاهی در این دسته قرار می گیرند. اما به نظر ما دست کم70 دستگاه‌ و نهاد توانایی و ظرفیت ورود به اسلامی سازی علوم انسانی را دارند که این دبیرخانه تلاش دارد با آنها در این مسیر مهم همکاری کند.

 

 وی با اشاره به برگزاری دو پیش همایش در حوزه پیشرفت و عدالت قبل از شکل گیری دبیرخانه دائمی، تصریح کرد: این پیش‌همایش‌ها و استقبال گسترده پژوهشگران حوزه و دانشگاه، سبب شد دبیرخانه دائمی این همایش شکل بگیرد.

 

سیاهپوش با بیان اینکه کنگره هر دو سال یک بار برگزار می‌شود، ابراز کرد: تا کنون سه کنگره برگزار شده است که در کنگره نخست عمدتاً به مباحث مبنایی و روش شناختی پرداخته شد و کنگره دوم به صورت تخصصی‌تر و رشته ای برگزار شد و در کنگره سوم در 12رشته تخصصی شروع به فعالیت کردیم.

 

قائم مقام دبیرخانه دائمی کنگره علوم انسانی اسلامی با بیان اینکه از طریق یک همایش نمی‌شود تحول در علوم انسانی که هدف این مجموعه است را جریان سازی کرد، خاطرنشان کرد: به همین دلیل به موازات کارهای مختلفی در مجموعه صدرا انجام می شود. یکی از این فعالیتها انتشار فصل نامه علوم انسانی اسلامی صدرا است. وی اضافه کرد: در هر شماره این فصل‌نامه پرونده‌های مختلفی پیگیری می‌شود و از متخصصین هر حوزه مبتنی بر اهدافی که وجود دارد در قالب‌های مختلف مصاحبه، یادداشت، اقتراح در جهت تحول در علوم انسانی مطالبی دریافت می شود.

 

وی گفت: انتشار فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی با رویکرد علمی پژوهشی یکی دیگر از محصولات و محورهای کار کنگره و موسسه صدرا است.

 

 سیاهپوش با اشاره به اینکه اوج کار کنگره تولید «کتاب نظریه» است، تصریح کرد: کتاب نظریه خروجی اصلی و مطلوب کنگره است، کتابی است که به نظرات و مکتوباتی اختصاص پیدا کرده که صاحب نظران آن حوزه پذیرفته اند مقاله یا مکتوب تولید شده یک نظریه علمی مبتنی بر مبانی اسلامی است.

 

دبیرخانه علوم انسانی اسلامی

قائم مقام دبیرخانه دائمی کنگره علوم انسانی اسلامی با بیان اینکه جنس کار این مجموعه بین‌المللی است، تصریح کرد: بین‌المللی بودن به معنای صوری نیست، کنگره ما بین‌المللی است چون هدفمان اسلام و علوم انسانی اسلامی است در محدوده ملی الزاماً کارمان را تعریف نکردیم و می‌خواهیم از  ظرفیت علوم انسانی دنیای اسلام برای پیشبرد این هدف استفاده کنیم.

 

وی با بیان اینکه بخش‌های مختلف و رشته های مختلف محل توجه در کنگره با توجه به پتانسیل کشور توزیع شده است، گفت: فقه و حقوق با محوریت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، جامعه شناسی اسلامی با محوریت دانشگاه شیراز، اقتصاد اسلامی با محوریت دانشگاه تبریز، روان‌شناسی اسلامی با محوریت دانشگاه اصفهان، مدیریت اسلامی با محوریت دانشگاه امام صادق(ع) مدیریت تحول با محوریت دانشگاه عالی دفاع ملی، علوم سیاسی اسلامی با محوریت موسسه امام خمینی(ره)، تعلیم و تربیت اسلامی با محوریت دانشگاه علامه طباطبایی و فلسفه و روش با محوریت موسسه صدرا مدیریت می شوند.

 

سیاهپوش با بیان اینکه خروجی این کنگره از طریق پایگاه های اینترنتی تابعه و فصل‌نامه‌ها است و مجموعه دستاوردهای این مجموعه از این طریق منتشر می‌شود، پایگاه اینترنتی طلیعه هم یکی از تریبونهای اصلی دبیرخانه محسوب می شود./875/ت301/س

 

خبرنگار: علی شمس

ارسال نظرات