۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۴۳۹۴۰۹
یکی از علمای بحرین:

فقه شیعی اجازه تسلط دولت بر خُمس را نمی دهد

یکی از علمای ارشد شیعه بحرین با انتقاد از تلاش دولت برای تسلط بر اموال خُمس تصریح کرد که متولیان خمس از معتمدان مراجع تقلید و افراد امین در کشور هستند.
آیت الله غریفی از علمای بحرین

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از اللؤلؤه، آیت الله سید عبدالله الغریفی از علمای ارشد بحرین، شب گذشته در مسجد امام صادق(ع) قفول این کشور، اوضاع بحرین را به شدت بحرانی توصیف کرد و گفت: ما هیچگاه منادی و مبلغ فتنه، کینه، خشونت، بحران، انتقام، تندروی و تروریسم نبودیم چرا که دین و قرآن و ارزش ها و ملی گرایی‎مان با این مسائل مغایرت دارد. این را به دلیل ترس و هراس نمی گوییم بلکه نسبت به این مساله کاملا قناعت داشته و در دل و جانمان موجود است.

 

وی با اشاره به خیرخواهی و آرامش طلبی برای کشور افزود: خشم ما از عملکرد نظام بر اساس دیدگاه شرعی صادر می شود و تا هنگامی که رهنمودهای دینی را دنبال کنیم هیچگاه از دایره اصلی خارج نخواهیم شد. 

 

آیت الله غریفی با انتقاد شدید از هجمه علیه شیخ عیسی قاسم تصریح کرد: آیت الله شیخ عیسی احمد قاسم یک فقیه جلیل القدر از فقهای مدرسه اهل بیت(ع) است. این مدرسه در معیارهای علمی، معنوی و عملی انتخاب فقهای متخصص به شدت سختگیر است و شیخ عیسی قاسم به دلیل توانایی علمی، معنوی و عملی توانست به عنوان یکی از فقها معرفی شود.

 

تقوای شیخ عیسی قاسم کم نظیر است

 

این عالم بحرینی ادامه داد: ایشان از مردان برجسته اندیشه، فرهنگ و بیداری است که دستاوردهای علمی و فرهنگی فراوانی برای جامعه داشته است. وی چهره نورانی برای کشور بوده و در تقوای الهی کم نظیر به شمار می آید.

 

وی درباره ادعای آل خلیفه مبنی بر فتنه و کینه توزانه رهبر شیعیان بحرین اظهار داشت: شیخ عیسی قاسم هیچگاه حتی در ذهنش نیز به خشونت طلبی و کینه توزی نپرداخته بلکه سخنانش کاملا بر اساس مسؤولیت پذیری و ارشاد بوده است، سکوت نیز سبب بهبود وضع و دفع فساد نمی شود.

 

آیت الله غریفی تأکید کرد: ادعا می کنند که سخن گفتن از مظلومیت شیعیان به معنای طایفه گرایی است، این سخن کاملا اشتباه است زیرا طایفه گرایی به معنای خشونت طلبی، توهین، کینه توزی و تبعیض علیه پیروان یک مذهب به شمار می آید. پیروان یک مذهب در صورتی که احساس تبعیض کنند باید از دولت بخواهند در سیاست خود تجدید نظر سازد.

 

وی واکنش های صادر شده در قبال توهین به رهبر شیعیان بحرین را طبیعی برشمرد و گفت: شیخ عیسی قاسم یک شخصیت معروف در زمینه علمی و دینی است و نباید با وی چنین برخورد شود. نباید به فتنه گران اجازه گسترش فتنه و کینه داد، زیرا ما به گفتمان محبت آمیز و به دور از تفرقه نیاز داریم.

 

این عالم بر لزوم تجدیدنظر در احکام صادر شده تأکید کرد و افزود: دولت باید از بزرگنمایی وضع خودداری کرده و کشور را از وقوع در منجلاب و پرتگاه های خطرناک دور سازد. بدین منظور لازم است دلایل بحران مورد بررسی قرار گرفته تا مقدمات ثبات و دوری بحرین از تروریسم و خشونت و تندروی فراهم شود.

 

متولیان خُمس در بحرین از معتمدان مراجع تقلید هستند 

 

آیت الله غریفی با انتقاد شدید از هجمه آل خلیفه علیه فریضه خُمس تصریح کرد: سخنان و اقدامات رسمی مقامات درباره این فریضه سبب شد تا شیعیان احساس کنند در معرض هدف قرار گرفته اند. الگوی فقهی مذهب تشیع در مشخص کردن منابع خمس بهترین شیوه برای کنترل اموال خمس است که دولت این توانایی را ندارد، ضمن اینکه دیدگاه فقهی شیعه اجازه در اختیار گرفتن این اموال از سوی دولت را نمی دهد.

 

وی افزود: متولیان فریضه خمس در بحرین از علمای معتمد مراجع تقلید و کاملا امین هستند و به خود اجازه نمی دهند که در این اموال افراط کنند. شیوه کنونی کاملا درست است و دخالت دولت سبب به هم خوردن این سیستم شده و واکنش هایی را همراه خواهد داشت./980/ب901/د

مترجم: محمدرضا جایروند

ارسال نظرات