۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹
کد خبر: ۴۳۸۵۳۸
عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه مطرح کرد؛

ضرورت توانمندسازی طلاب برای تدوین رساله علمی

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: خوشبختانه حدود یک دهه است که حوزه به سمت پایان‌نامه‌نویسی و تدوین رساله علمی سوق داده شد؛ اما طلابی که وارد این مرحله می‌شوند مسلط به انجام این گونه کارهای پژوهشی نیستند و توان تدوین پایان‌نامه‌ را ندارند.
حجت الاسلام غلامی

حجت الاسلام نجف علی غلامی در گفت‏‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های حوزه علمیه وجود فضای تحقیقی و پژوهشی است، گفت: وجود کتابخانه‌های بزرگ، نوشته‌ها و تحقیقات علما و فضلای قدیم نشان دهنده پویایی پژوهشی حوزه های علمیه است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: روحیه پژوهشی در سیره علمی و عملی بزرگان حوزه مشهود است، این فرصت ارزشمندی پیش روی مدیران حوزه علمیه است تا در نهادینه‌سازی پژوهش فعالیت های چشمگیری صورت دهند.

 

وی با بیان اینکه پژوهش در حوزه مبتنی بر چند مقدمه است، اظهار داشت: نخست باید از مدارس علمیه شروع شود و با برنامه ریزی های دقیق روحیه پژوهشی طلاب سطوح پایین‌تر را تقویت کنیم، همچنین جهت‌دهی فضای آموزشی و پژوهشی مدارس علمیه نیازمند فراهم‌سازی امکانات و لوازم مورد نیاز دانش آموختگان است.

 

حجت الاسلام غلامی با اشاره به اینکه مرحله دوم سرمایه گذاری پژوهشی باید در سطوح عالی حوزه کلید بخورد، تصریح کرد: متأسفانه در سطوح عالی حوزه شاهد سستی جایگاه پژوهش هستیم و روحیه تحقیقی در بین طلاب این سطوح کمتر دیده می شود.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی افزود: مرحله سوم تحول در فضای پایان‌نامه‌نویسی حوزه است، خوشبختانه حدود یک دهه است که حوزه به سمت پایان‌نامه‌نویسی و تدوین رساله علمی سوق داده شد؛ اما طلابی که وارد این مرحله می‌شوند مسلط به انجام این گونه کارهای پژوهشی نیستند و توان تدوین پایان‌نامه‌ را ندارند.

 

راهکارهای حل مشکلات پژوهشی

حجت الاسلام غلامی برای حل این مشکل راهکارهای مطرح کرد و گفت: ایجاد کارگاه‌های آموزشی که به جد امور پژوهشی را به محققان آموزش دهد، همچنین موضوعات رساله های علمی جهت دهی شوند و موضوعاتی کار شود که با مشکلات جامعه در ارتباطند؛ ولی متاسفانه بیشتر موضوع های که کار می شود هیچ ارتباطی با مشکلات جامعه ندارند.

 

عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه با بیان اینکه مدیریت حوزه باید به سمت جهت دهی به رساله های علمی طلاب برود، ابراز کرد:  برای این کار باید با مجامع علمی دیگر چه در داخل حوزه و چه در خارج از حوزه ارتباط برقرار شود و همچنین نیاز سنجی شود.

 

وی با بیان اینکه وجود موازی کاری در عرصه پژوهش مشکل دیگری است که باید برطرف شود، اظهار داشت:‌ پژوهشگاه های حوزه به صورت جزیره ای  عمل می کنند و هیچ ارتباطی با هم ندارند، ممکن است که چند پژوهشگر یک موضوع را کار کنند.

 

حجت الاسلام غلامی در پایان با اشاره به ضرورت حمایت از پژوهشگران گفت: امید است که مدیریت جدید امکانات و منابع لازم را جهت انجام کارهای پژوهشی فراهم کند تا فضای پژوهشی حوزه به سمت قابل قبولی حرکت کند./875/ت302/س

خبرنگار: علی شمس

ارسال نظرات