۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۴۳۸۵۳۷
رییس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی:

نیازسنجی پژوهشی فضای علمی کشور را کاربردی‌تر می‌کند

حجت الاسلام مخدوم با بیان این که نیازسنجی پژوهشی باید در اولویت نهادهای پژوهشی قرار گیرد، گفت: با این کار شبهات‌ به وجود آمده را از بین می بریم؛ بنابراین نوع دوم پژوهش کاربردی تر است، معمولا حوزه تلاش کرده که چنین ظرفیت هایی را داشته باشد.
حجت الاسلام مخدوم

حجت الاسلام علی مخدوم، رییس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به بررسی انواع پژوهش و جایگاه آنها پرداخت و اظهار داشت: احساس نیازی که در حوزه علمیه در زمینه پژوهش می شود این است که عرصه پژوهش، عرصه تولید علم است،‌ تولید علم گاهی می تواند ناظر به نیازهای امروز باشد و گاهی می خواهد ارزش خود علم را افزایش دهد.

 

وی افزود: پژوهشی که نیازهای بنیادین یک جامعه را در نظر می گیرد، اصولی است؛ چون بر اساس آن کارها انجام می گیرد.

 

پژوهش در پاسخگویی به شبهات دینی

حجت الاسلام مخدوم با بیان اینکه نوع دوم پژوهش نسبت به بخش اول دارای ارزش بهتر و بالاتری است، تصریح کرد: باتوجه به اینکه شبهات عمیقی درباره آموزه های شیعه وجود دارد، وظیفه داریم پژوهش هایمان را در جهت حل این شبهات قرار دهیم.

 

رییس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی اضافه کرد: با این کار شبهات به وجود آمده را از بین می بریم؛ بنابراین نوع دوم پژوهش کاربردی تر است، معمولا حوزه تلاش کرده که چنین ظرفیت هایی را داشته باشد.

 

حجت الاسلام مخدوم با اشاره به اینکه یک سری پژوهش ها هستند که اصولا گم می شوند، تصریح کرد: این پژوهش های ناظر بر نیازهای و سؤالات مردم است که در کارهای بزرگی که در حیطه پژوهش صورت می گیرد عمدتا از این قسم اخیر پژوهش غافل می‌مانند.

 

پژوهش براساس نیازسنجی

وی پرهیز از سهل انگاری پژوهشی در رسیدگی به نیازهای اولیه جامعه را ضروری دانست و گفت: در مرحله اول باید برای فعالیت های پژوهشی نیازسنجی شود و بر اساس نیازها اولویت‌بندی شوند، در مرحله دوم باید به نیازهای روزمره جامعه توجه شود و از سهل انگاری در این عرصه پرهیز کرد.

 

حجت الاسلام مخدوم در پایان گفت: دقت عمل پژوهشگران به نیازهای ساده جامعه گاهی اوقات برای افراد عادی زندگی‌ساز است و بخشی از اقشار جامعه ما به سبب همین خلأ نیازهای ساده آسیب‌های جبران ناپذیری می بینند؛ بنابراین نباید از کنار مسائل کوچک اجتماعی گذشت./875/ت303/س

 

خبرنگار: علی شمس

ارسال نظرات