۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۴
کد خبر: ۴۳۸۵۲۲
هانی زاده در گفت‌وگوی اختصاصی با رسا در اهواز؛

از برجام به جای تأثیرگذاری بر رشد اقتصاد به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده می‌‌شود

برجام فضای تعامل جدید میان جمهوری اسلامی ایران و جامعه جهانی به وجود آورد و عدم تعیین هیچ‌گونه شیوه اجرایی برای اجرای توافق نامه برجام از نقاط ضعف این توافق است؛ در حالی که خروج جمهوری اسلامی ایران از حالت جنگ روانی به فضای سیاسی و تعامل دلپذیر با کشورهای غربی از نقاط قوت برجام محسوب می‌شود.
انرژی صلح آمیز هسته ای ایران هانی زاده

به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا، سپرده شدن پرونده هسته‌ای با وزارت خارجه آغاز کننده فضای جدید تعامل میان جمهوری اسلامی‌‌‌ و جامعه جهانی است که نتیجه مذاکرات فشرده و نفس‌گیر هسته‌ای در پایان به توافق منجر شد؛ هر چند این توافق نقاط ضعف و قوتی دارد. اما اکنون جمهوری اسلامی‌‌‌ایران در حوزه بین الملل به جایگاه بسیار والا و ممتازی در پسا برجام دست یافته است.

 

در گفت‌وگو با دکتر حسن‌‌‌هانی‌زاده، تحلیل‌گر مسائل سیاسی و بین‌الملل درباره برجام و نقاط ضعف و قوت آن و تأثیر آن بر اوضاع اقتصادی و سیاسی کشور در داخل و خارج، کارشکنی‌های آمریکا و غرب در عدم اجرای تعهدات خود، عدم تعیین هیچ‌گونه شیوه اجرایی برای اجرای توافق نامه برجام، سخنان دبیرکل سازمان ملل، عبرت‌ها و درس‌های برجام برای مردم و مسؤولان و عدم خوشبینی رهبر معظم انقلاب به مذاکرات پرداخته شده است که علاقه‌مندان در ادامه متن این گفت‌وگو را از نظر می‌گذرانند؛

 

 

رسا ـ با توجه به این‌که در ایام یک سالگی برجام هستیم و شش ماه از اجرایی شدن آن می‌گذرد، تحلیل جناب عالی از دستاوردهای برجام و مذاکرات هسته‌ای چیست؟

 

در حقیقت یکسال از توافق‌نامه می‌گذرد و در گذشته اتهام زنی‌هایی علیه جمهوری اسلامی‌‌‌ایران در زمینه انرژی هسته‌ای صورت گرفت و بسیاری از کشورهای جهان همچون آمریکا، فرانسه، انگلیس و حتی برخی کشورهای منطقه همچون عربستان سعودی جریان سازی‌هایی علیه فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان انجام دادند اما اکنون جمهوری اسلامی‌‌‌ایران در حوزه بین الملل به جایگاه بسیار والا و ممتازی در پسا برجام دست یافته است.

 

از سال 2005 میلادی تاکنون عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی جبهه عبری ـ عربی علیه جمهوری اسلامی‌‌‌ایران تشکیل و جریان سازی‌های رسانه‌ای و سیاسی سختی علیه نظام اسلامی‌‌‌به راه انداختند و نتیجه چنین اقداماتی مواجه شدن جمهوری اسلامی‌‌‌ با مشکلاتی همچون احتمال قرار گرفتن در بند 7 منشور سازمان ملل و باز بودن دست بازیگران فرامنطقه‌ای برای حمله علیه کشورمان است.

 

مذاکرات هسته‌ای پیش از دولت یازدهم با مشکلاتی مواجه شد و پس از دولت یازدهم مذاکرات هسته‌ای شکل جدی به خود گرفت و پرونده هسته‌ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه سپرده شد که مفهوم این اقدام تبدیل پرونده هسته‌ای از حالت امنیتی به سیاسی است.

 

سپرده شدن پرونده هسته‌ای با وزارت خارجه آغاز کننده فضای جدید تعامل میان جمهوری سلامی‌‌‌ و جامعه جهانی است که نتیجه مذاکرات فشرده و نفسگیر هسته‌ای در پایان به توافق منجر شد؛ هر چند این توافق نقاط ضعف و قوتی دارد. نبود و عدم تعیین هیچ‌گونه شیوه اجرایی برای اجرایی توافق‌نامه برجام از نقاط ضعف این توافق است و آمریکایی‌ها اکنون در اجرایی شدن برجام کارشکنی می‌کنند و کنگره این کشور پنج مصوبه علیه جمهوری اسلامی‌‌‌ایران داشته است.

 

منع خرید هواپیما، منع خرید آب سنگین اراک، برداشت غیرقانونی از پول‌های بلوکه شده کشورمان، منع تعامل با بانک‌‌‌های خارجی، منع انتقال آزاد ارز از سوی کشورهای اروپایی به کشور از جمله این موارد است که در چارچوب فشار لابی رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه قابل تجزیه و تحلیل است و متأسفانه در جریان مذاکرات ایران و 5 + 1 سازوکاری برای اجرایی شدن برجام تعریف نشد که اگر شورای امنیت سازمان ملل به عنوان نهاد بین المللی مسؤولیت اجرایی شدن بندهای برجام را بر عهده می‌‌‌گرفت، بسیار بهتر بود.

 

خروج جمهوری اسلامی ‌‌‌ایران از حالت جنگ روانی به فضای سیاسی و تعامل دلپذیر با کشورهای غربی از نقاط قوت برجام است و در گذشته سخنانی درباره حمله نظامی ‌‌‌علیه کشورمان مطرح بود اما اکنون با امضای توافق نامه برجام تقریبا تهدیدهای خارجی به صفر رسید و فضای روانی مناسبی در سرمایه گذاری و فعالیت‌‌‌های اقتصادی را به وجود آورد.

 

آمریکایی‌‌‌ها و غربی‌‌‌ها در توافق برجام به تعهدات خود عمل نکردند و این اقدام مسأله و مشکلی به وجود آورده که تاکنون حل نشده است و دولت یازدهم در صورت عدم یافتن راهکاری برای اجرایی شدن برجام در 6 ماه آینده با مشکلات جدی روبرو خواهد شد.

 

 

رسا ـ تأثیر برجام در ارتقاء موفقیت منطقه‌ای و جهانی جمهوری اسلامی ‌‌‌ایران را چگونه ارزیابی می‌‌‌کنید؟

 

برجام فضای تعامل جدید میان جمهوری اسلامی ‌‌‌ایران و جامعه جهانی به وجود آورد و ایران به کشور عمل کننده به توافقات خود شناخته شد و این سخن به معنای آن است که جمهوری اسلامی ‌‌‌در یکسال گذشته به همه تعهدات خود از جمله تبدیل آب سنگین اراک و رأکتور آب سنگین اراک به کاربرد‌‌‌ها و استفاده‌‌‌های دیگر و نیز کاهش سانتریفیوژها در نطنز و فردو عمل کرده و این اقدامات باعث شده تا آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای نسبت به جمهوری اسلامی ‌‌‌نظر مساعدی داشته باشد.

 

گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای نشان دهنده اجرایی کردن همه بندهای توافقنامه برجام از سوی جمهوری اسلامی‌‌ ‌ایران است و اکنون توپ در زمین کشورهای 5 + 1 است که باید برجام و تعهدات خود در برابر جمهوری اسلامی‌‌ ‌را عملیاتی کنند. متأسفانه جامعه جهانی نگاهی دوگانه به مسائل جهانی دارد و ابزارهای قدرت و بین‌المللی در اختیار آمریکا است و قطعا لابی صهیونیسم اجازه اجرایی شدن برجام را نخواهد داد، اما جایگاه جمهوری اسلامی ‌‌‌ایران از جنبه بین‌المللی و منطقه‌ای به شدت افزایش یافته است.

 

بازید بیش از 40 هیأت بین المللی از کشورهای اروپایی و شرق آسیا در سطوح بسیار بالا در یکسال اخیر از کشور که توافق‌نامه‌‌‌های اقتصادی و مبادلات تجاری را امضا کردند و این بازدیدها نشان دهنده آن است که اکنون جمهوری اسلامی‌‌ ‌ایران به مرحله جدیدی از روابط سیاسی با کشورهای جهان رسیده است.

 

رسا ـ جناب عالی درباره اظهارنظرهای آقای بان کی مون درباره جمهوری اسلامی ‌‌‌ایران را چگونه ارزیابی می‌‌‌کنید؟

 

آقای بان کی مون در سال آخر ریأست خود بر سازمان ملل اظهار نظرهای غیر مسؤولانه بیان می‌‌‌کند که به نظر می‌‌‌آید این اظهارنظرها در اثر فشار لابی صهیونیستی باشد و وی برنامه ریزی‌‌‌هایی برای انتخاب شدن به عنوان رییس جمهور کره جنوبی پس از پایان دوره دبیر کلی بر ریاست سازمان ملل دارد و به نظر می‌‌‌آید این اظهارنظرها برای هماهنگی با آمریکا و بهره بردن از ظرفیت‌‌‌های این کشور و لابی صهیونیستی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی است.

 

بان کی مون اخیرا اشتباهات فراوانی از جمله قرار دادن عربستان سعودی در فهرست ناقضان حقوق کودکان و یک روز بعد عدول از تصمیم خود و خارج ساختن آن از چنین فهرستی است که نشان دهنده ضعف و عدم توانمندی وی برای دبیر کلی سازمان ملل است.

 

رسا ـ دولتمردان به ویژه آقای روحانی در زمان انتخابات و پس از آن بر چرخیدن چرخ زندگی مردم و سانتریفیوژها تأکید و تحقق این امر را منوط به اجرایی شدن برجام می‌‌‌دانند. به نظر شما کدامیک از آن‌ها محقق شده است؟

 

هیچ کدام از آن‌ها محقق نشد و چرخه سانتریفیوژها تا حدود زیادی متوقف و وضع معیشتی مردم بهبودی نیافت و مردم در طول یکسال گذشته از توافق نامه برجام، یک اثر اقتصادی ملموس در حوزه داخلی مشاهده نکردند. مسائلی همچون سوئیفت میان بانک‌‌‌ها، عدم صادرات و واردات ارز، مبهم بودن مبادلات بانکی، سرمایه گذاری کلان در حوزه‌‌‌های مختلف و مشکل سازی در این‌باره و همچنین اعمال فشار بیشتر آمریکایی‌‌‌ها علیه ایران از جمله مشکلات در این زمینه است و به نظر می‌‌‌آید برجام به جای این‌که جنبه عملیاتی و تأثیرگذار بر اقتصاد کشور داشته باشد بیشتر جنبه تبلیغاتی و به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده می‌‌‌شود.

 

 

رسا ـ رهبر معظم انقلاب بارها پیش، حین و پس از مذاکرات هسته‌ای بر عدم اعتماد به آمریکا و بدبینی به مذاکرات سخن گفتند و اکنون شاهد کارشکنی‌‌‌های آمریکا در زمینه‌‌‌های مختلف هستیم. حضرتعالی این مسأله را چگونه تحلیل می‌‌‌کنید؟

 

پیش‌گویی رهبر معظم انقلاب درباره غیرقابل اطمینان بودن آمریکایی‌‌‌ها و عدم خوشبینی به مذاکرات هسته‌ای با شناخت سیاست‌‌‌های غرب و آمریکا کاملا دقیق است و ایشان تأکید فراوانی بر عمل نکردن آمریکایی‌‌‌ها به وعده‌‌‌ها دارند و این بیان سخنی صادق و به دلیل تجربه ایشان در مسائل و سیاست بین‌المللی است.

 

رهبر معظم انقلاب به خوبی از عدم عملی کردن آمریکایی‌‌‌ها به وعده‌‌‌های خود در قبال جمهوری اسلامی‌ ‌‌آگاه هستند؛ بنابراین ایشان ضمن پشتیبانی از روند مذاکرات همواره درباره خوشبینی به آمریکا هشدار دادند و اکنون با اقدامات اخیر کنگره آمریکا و اعمال تحریم‌‌‌ها، برداشت‌‌‌های غیرقانونی و منع ایران از خرید هواپیماهای بوئینگ سبب شد تا آمریکایی‌‌‌ها در برابر ایران به تعهدات خود عمل نکنند و این اقدامات صدق سخنان رهبر معظم انقلاب را ثابت کرد.

 

رسا ـ برجام چه درس‌‌‌ها و عبرت‌‌‌های برای مردم و مسؤولان دارد؟

 

برجام مسأله‌ای ملی است و نباید به عنوان ابزار جناحی به آن نگاه کرد. توافق صورت گرفته فضای روانی خاص خود را در پی داشت و جایگاه بین‌المللی و منطقه‌ای برای جمهوری اسلامی‌ ‌‌به همراه دارد اما مشکلات خاص آن خارج از اراده دولت یازدهم و تیم مذاکره کننده است.

 

آمریکایی‌‌‌ها خواهان عدم وجود جایگاه ممتاز جمهوری اسلامی‌ ‌‌در سطح منطقه و جهان و بهبود وضعیت اقتصادی کشور هستند و این‌ها مشکلات خاص برجام است در حالی که مردم از برجام انتظار کمک به وضع معیشتی خود و بهبود وضعیت اقتصاد داخلی را دارند.

 

رسا ـ از شما به سبب وقتی که در اختیار ما گذاشتید تشکر می‌کنیم.

/704/ر/9456

ارسال نظرات