۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۴۳۸۴۴۶

اتهام بزرگ آل‎خلیفه به شیخ عیسی قاسم درباره فریضه خُمس

رهبر شیعیان بحرین در حالی در ماه آگوست محاکمه خواهد شد که به نظر می رسد آل‎خلیفه به دلیل پرداخت خُمس به شیخ عیسی قاسم از سوی شیعیان، این عالم را به جمع آوری اموال غیرقانونی متهم کرده است.
آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرآة الیوم، دادستانی بحرین 3 پرونده مرتبط با فریضه خُمس شیعیان را به دادگاه ارسال کرد. 

 

احمد الدوسری از وکلای مدافع بحرین با اعلام خبر فوق گفت: دادستانی بحرین تحقیقات لازم را درباه جمع آوری اموال غیرقانونی و پول‎شویی از سوی برخی جمعیت ها و اشخاص انجام داده و این مدارک را به دادگاه ویژه ارسال کرده است.

 

وی افزود: در پرونده جمع آوری اموال غیرقانونی، سه متهم وجود دارند که یکی از آنان از علمای بحرین بوده که البته اتهام پول‎شویی نیز به وی وارد است. همدستی دو متهم دیگر نیز اثبات شده و آنها به اجرای این موارد از سوی این عالم دینی اعتراف کرده اند.

 

الدوسری که به بیان اتهامات واهی و بی پایه و اساس آل خلیفه علیه یکی از علمای شیعه بحرین می پرداخت، تصریح کرد: در یکی از حساب های این عالم دینی مبلغ 10 میلیون دلار وجود دارد و مبلغ دیگری را نیز برای دور ماندن از چشم دولت در مکان های دیگری نگهداشته است. وی همچنین املاکی را با این دارایی های غیرمشروع خریده است.

 

آل خلیفه همانند گذشته، ایران را نیز در این پرونده وارد کرده است و ادعا می کند که مبلغی از این اموال به مخالفانی که در ایران و سایر کشورها حضور دارند، ارسال شده است.

 

این وکیل مدافع درباره پرونده پولشویی نیز یکی از جمعیت ها را عامل این اقدام دانست و اظهار داشت که قرار است دادگاه های ویژه این پرونده در ماه آگوست برگزار شود.

 

این در حالی است که دیروز خبر رسید که آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین قرار است در ماه آگوست محاکمه شود و می توان پیش بینی کرد که عالم دینی مورد ادعا در این گزارش، شیخ عیسی قاسم است.

 

اتهام جمع آوری اموال غیرقانونی نیز اتهامی است که آل خلیفه به فریضه خُمس وارد می کند. دولت بحرین چندی پیش در اقدامی عجیب تصمیم گرفت بر فریضه خمس تسلط یابد و دستور داد که شیعیان از این پس باید خمس را در اختیار دولت قرار دهند و حق ندارند آن را به علما بسپارند.

 

آل خلیفه مدعی است خُمسی که شیعیان به علما پرداخت می کنند غیرقانونی است و آن را باید در اختیار دولت قرار دهند و بر همین اساس اتهام جمع آوری غیرقانونی را به علمای شیعه وارد می کند.

 

این اقدام با واکنش شدید و قاطع علمای شیعه مواجه شد و آنان اعلام کردند که خُمس از فریضه های شیعیان است و این مساله، دخالت و تجاور آشکار آل خلیفه در مسائل مذهبی تشیع به شمار می آید.

 

آنان تأکید کردند که پذیرش اموال خمس از سوی نمایندگان مراجع تقلید به هیچ وجه به معنای جمع آوری اموال نیست بلکه یک فریضه دینی همانند سایر فرایض به شمار می آید.

 

بلافاصله پس از صدور این پیام بود که آل خلیفه تابعیت شیخ عیسی قاسم را سلب کرد و پس از آن نیز اتهاماتی به وی وارد کرد.

 

این در حالی است که تقریبا همه علما و روحانیان شیعه بحرین از سوی آل خلیفه به موارد مختلف متهم شده اند و برخی از آنان نیز در حبس قرار دارند./980/ب901/د

مترجم: محمدرضا جایروند

ارسال نظرات