۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۱
کد خبر: ۴۳۷۰۳۱
حجت الاسلام جوشقانیان تشریح کرد؛

محورهای مهجوریت نهج البلاغه در جامعه اسلامی

عضو هیأت امنای مؤسسه فرهنگی روایت سیره شهدا به تشریح محورهای مهجوریت نهج البلاغه در جامعه اسلامی پرداخت و گفت: نخبگان جامعه و بزرگان حوزه و دانشگاه باید توجهی جدی و مضاعف به نهج البلاغه داشته باشند.
جوشقانیان

حجت الاسلام حسین جوشقانیان، استاد حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این‌که نهج البلاغه تجلی قرآن عظیم و قرآن ناطق است، گفت: نهج البلاغه اثر گرانسنگ شخصیتی است که فرمود من به راه های آسمان بیشتر از راه های زمین آگاهم و در عالم وجود دومی ندارد.

 

وی افزود: نهج البلاغه بهترین کتاب انسان شناسی، هستی شناسی، خداشناسی و ولی شناسی است و در بسیاری از علوم عدیده نهج البلاغه بعد از قرآن کریم در تراز اول قرار دارد.

 

سجده بر سخنان امیرمؤمنان(ع)

عضو هیأت امنای مؤسسه فرهنگی روایت سیره شهدا اظهار داشت: متأسفانه نهج البلاغه امروز در حالی در جامعه اسلامی و به ویژه شیعی مهجور مانده که برخی از دانشمندان مسیحی نقل کرده اند ما بیش از 200 مرتبه این کتاب را خوانده ایم و در میان علمای اهل سنت شخصی همچون ابن ابی الحدید شرح مفصلی برای این کتاب نوشته است و می گوید برخی از سخنان امیرمؤمنان(ع) باید همچون آیات سجده دار قرآن مورد سجده قرار گیرد.

 

حجت الاسلام جوشقانیان با بیان این که مهجوریت نهج البلاغه به چند محور بر می گردد که بیشتر متوجه خواص جامعه است، ادامه داد: محور اول این است که توجه جدی در محافل علمی حوزوی و دانشگاهی به این کتاب عظیم صورت نگرفته است.

 

ضرورت توجه ویژه نخبگان جامعه و بزرگان حوزه و دانشگاه به نهج البلاغه

وی با تأکید بر این که از نهج البلاغه باید به عنوان متون و سرفصل درسی در فضای حوزه و دانشگاه و مجامع علمی بهره مند شد، بیان داشت: نخبگان جامعه و بزرگان حوزه و دانشگاه باید توجهی جدی و مضاعف به نهج البلاغه داشته باشند و به صورتی اساسی از این کتاب بهره مند شوند.

 

استاد حوزه علمیه محور دوم مهجوریت قرآن را عدم توجه به این کتاب گرانسنگ در بُعد تبلیغی و ترویجی دانست و افزود: متأسفانه نهج البلاغه در سبد فرهنگی و تبلیغی عمده علما و مبلغان دینی که واسطه بین حوزه و مردم هستند قرار داده نشده است.

 

وی تصریح کرد: رسالت مبلغان و طلاب علوم دینی این است که معارف نورانی نهج البلاغه را بیاموزند و آن را در ابعاد گوناگون برای مردم تبیین کنند.

 

حجت الاسلام جوشقانیان سومین محور مهجور واقع شدن نهج البلاغه را عدم توجه مردم دانست و خاطرنشان کرد: امروز وقتی نگاه می کنیم، می بینیم که توده مردم در مساجد و مجامع عمومی با نهج البلاغه مأنوس نیستند.

 

وی به فصاحت و بلاغت نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: با توجه به سنگینی و ثقل زبان نهج البلاغه اکثر مردم از فهم این کتاب محروم هستند و ضروری است که علما و مبلغان دینی با ترجمه و شرح این کتاب و ارائه روان آن برای مردم زمینه حضور نهج البلاغه را در جامعه بیش از پیش فراهم کنند.

 

عضو هیأت امنای مؤسسه فرهنگی روایت سیره شهدا با اشاره به این که کتاب نهج البلاغه، کتابی قطور و پرمحتوا است و اهتمام به آن سخت است، افزود: لازم است نهج البلاغه را بخش بخش کنیم و به صورت موضوعی آن را در مساجد، محافل و مجالس عمومی برای مردم ارائه دهیم تا همه بتوانند از معرفت والای این کتاب گرانقدر بهره مند شوند.

 

وی در پایان تصریح کرد: اگر توجه جدی به نهج البلاغه داشته باشیم بسیاری از نابسامانی ها و ناهنجاری ها در فضای جامعه حل خواهد شد./907/ت302/ی

ارسال نظرات