۱۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۴۳۶۶۰۲
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه:

عید فطر پاداش الهی برای یک ماه روزه‌داری است

حجت الاسلام والمسلمین زینتی با بیان این‌که عید فطر پاداش الهی برای یک ماه روزه داری است، گفت: اهل بیت(ع) در این روز فرخنده و مبارک، لباس نو بر تن می کردند، عطر می زدند و به یکدیگر شادباش می گفتند.
زینتی

حجت الاسلام والمسلمین علی زینتی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیة و استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فرارسیدن عید سعید فطر اظهار داشت: عید فطر پاداش الهی برای یک ماه روزه داری و مائده ای آسمانی از جانب خدا است و در این روز رحمت و مغفرت خدا شامل حال بندگان می شود.

 

اعمال عید فطر

حجت الاسلام والمسلمین زینتی ادامه داد: امام باقر(ع) فرمودند بندگان در این روز برای گرفتن جایزه های الهی از یکدیگر سبقت می گیرند؛ روز عید فطر در سنت های الهی از اعیاد بسیار مبارک است که اهل بیت(ع) در این روز لباس نو بر تن می کردند، عطر می زدند و به یکدیگر شادباش می گفتند.

 

وی با بیان این که پرداخت زکات فطره تضمین کننده سلامتی جسم و روح است، افزود: پرداخت زکات فطره باعث رشد و پاکیزگی انسان می شود و برکتی را برای  انسان فراهم می کند و از طرفی می تواند باری را از دوش نیازمندان بردارد و کمکی به ایتام باشد.

 

معانی عید فطر

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیة ابراز داشت: عید فطر در حقیقت برگشت به فطرت است که در سه معنا به کاربرده می شود و هر سه قابل تأمل است؛ نخست به این معنا است که انسان در روز عید فطر به روحی پاک و سرشار از محبت الهی برمی گردد، چرا که با روزه داری و تلاوت قرآن سعادت خود را تضمین کرده است و دوم آن که در این روز روح انسان از پلیدی ها پاک شده است زیرا انسان یک ماه از تعلقات دنیایی دور شده است و گویا به روحی پاک و سالم برگشته و به تولدی دوباره دست پیدا کرده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین زینتی با بیان این که انسان باید همیشه در مسیر فطرت قرار داشته باشد، عنوان داشت: انسان در روز عید فطر همچون طفلی است که از مادر متولد شده و طاهر و پاک است که باید همیشه خود را از فطرت اصلی خود خارج نکند که اصلا معجزه امام زمان(عج) عمر طولانی نیست بلکه چون در مسیر فطرت قرار دارد باید همیشه باشد و تا خدا اراده نکند از این دنیا نمی رود.

 

توجه به مبدأ اصلی در روز عید فطر

وی با اشاره به معنای سوم عید فطر تصریح کرد: ما در روز عید فطر شیطان را از خود دور کرده ایم و با توجه به حق از رحمت بی منتهای الهی برخوردار شده ایم و به همین دلیل باید در این روز به مبدأ اصلی خود یعنی خدای متعال توجه و عنایت ویژه ای داشته باشیم.

 

عضو در پایان هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیة نماز عید فطر را اجتماعی الهی دانست و عنوان کرد: اسلام عزیز آیین های اجتماعی فراوانی دارد و اصلا نفس اجتماع در اسلام ارزش دارد و به همین دلیل است که مردم در شب های قدر علاقه بیشتری به برگزاری مراسم احیا در مساجد دارند که امر بسیار مطلوبی است و در استجابت دعا نیز اثر زیادی دارد./1330/ت302/ی

ارسال نظرات