۱۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۴۳۶۵۹۸
حجت الاسلام و المسلمین وحید پور مطرح کرد؛

ضرورت شناسایی افراد مستمند برای پرداخت زکات فطریه

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان این‌‌که فقیر توان اداره زندگی را طبق شأن خود ندارد، گفت: چون بیشتر این فقرا تحت پوشش کمیته امداد و نهادهای حمایتی نیستند بهتر است که آن‌ها را شناسایی کرده و به صورت مستقیم زکات فطریه خود را پرداخت کنیم.
حجت الاسلام حسین وحید پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین حسین وحید پور، استاد حوزه علمیه قم، صبح امروز در حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به چهار عید بزرگ غدیر، قربان، مبعث و فطر در فرهنگ اسلامی مسلمانان، گفت: با توجه به این‌که در ایام عید فطر قرار دادیم برای این عید یک سری از احکام و آداب خاص برای این روز وضع شده است..

 

وی افزود: تکبیرها و بشارت های عید فطر از شب گذشته آغاز شده و تا بعد از نماز عید فطر ادامه دارد و بعد از نماز عید فطر مستحب است که این تکبیرها را افراد پس از نماز بگویند و در این زمینه تفاوتی میان اقامه نماز عید به صورت فرادا و جماعت وجود ندارد.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: یکی از کارهای واجبی که باید در روز عید فطر انجام شود پرداخت زکات فطریه است که این زکات، از جمله زکات های واحب است و واجب بوده که سرپرست خانواده چه زن و چه مرد و چه پسر بزرگ این زکات فطریه را به تعداد نفرات نان‌خور تحت تکلف پرداخت کند و اضافه بر این اگر نان‌خور موقت یا همان میهمان بر آن‌ها وارد شد لازم است که زکات فطریه او نیز توسط سرپرست خانوار پرداخت شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین وحید پور با اشاره به این اگر فرد می‌خواهد در نماز عید فطر شرکت کند باید قبل از نماز فطریه خود را بپردازد و اگر نمی‌خواهد در نماز شرکت کند می‌تواند تا ظهر زکات فطریه خود را پرداخت کند، گفت: اگر فردی خواست زکات فطریه خود را به فقیری خاص که در شهر و روستای خود می‌شناسد پرداخت کند اشکالی ندارد ولی نباید این تأخیر بیش از حد شود چون فطریه دین است و دین الهی باید هر چه سریعتر ادا شود.

 

وی با بیان اینکه مقدار زکات فطره بر حسب انتخاب نوع برنج، خرما و گندم متفاوت است، گفت: اگر فرد برنج ایرانی انتخاب کند به طبع قیمت آن با برنج وارداتی متفاوت خواهد بود و اگر فرد خرما انتخاب کند قیمت آن ۱۵ هزار تومان است ولی کمترین مقدار فطره سه کیلو گرم گندم بوده که قیمت آن در شهر قم شش هزار تومان است.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با تأکید بر اینکه فقیر توان اداره زندگی را طبق شأن خود ندارد، گفت: چون بیشتر این فقرا تحت پوشش کمیته امداد و نهادهای حمایتی نیستند بهتر است که آن‌ها را شناسایی کرده و به صورت مستقیم زکات فطریه خود را پرداخت کنیم.

 

حجت الاسلام و المسلمین وحیدپور انجام غسل و عید گرفتن را از اعمال مستحبی روز عید فطر عنوان کرد، افزود: نماز عید فطر هم مانند سایر نمازهای مستحبی دو رکعتی بود و تنها نمازی است که می‌توان اضافه بر فرادا آن را به صورت جماعت نیز اقامه کرد.

 

وی افزود: در رکعت اول این نماز یک حمد و سوره اعلی خوانده می‌شود که می‌توان سوره دیگری را نیز خواند و بعد از آن پنج قنوت چه به فارسی و چه به عربی باید بیان شود و در رکعت دوم هم پس از حمد بهتر است سوره شمس خوانده شود که می‌تواند سوره دیگری به جای آن خواند و رکعت دوم این نماز نیز چهار قنوت دارد که به فارسی و عربی به ویژه برای افراد بی‌سواد قابل خواندن است.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: وقت خواندن نماز عید فطر از صبح عید تا اذان ظهر است و پس از آن دیگر نمی‌توان این نماز را خواند و این نماز یکی از با‌فضیلت ترین نمازها بوده و موجب قبولی اعمال انسان می شود./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات