۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۱
کد خبر: ۴۳۶۵۴۴
امام جمعه اهر:

فضیلت شب عید فطر کمتر از شب قدر نیست

عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی گفت: در فضیلت، ثواب عبادت و احیاى شب عید فطر احادیث و روایت بسیار وارد شده که آن شب کمتر از شب قدر نیست.
عید فطر

حجت الاسلام جواد حاجی‌زاده، عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، به تشریح فضائل معنوی و برکات معرفتی عید فطر پرداخت و اظهار داشت: عموم مؤمنان باید در عید رحمت و مغفرت با همبستگی و وحدت دوشادوش یکدیگر برای حل مشکلات یکدیگر تلاش کنند.

 

وی با بیان این‌که یکی از اهداف پرداخت فطریه کمک به همنوع و رسیدگی به وضع نیازمندان و فقراست، خاطرنشان کرد: تحکیم پیوندهای وحدت و مودت، پیشبرد آرمان های متعالی دین مبین اسلام و گسترش آزادی، عدالت، امنیت و رفاه، سعادت و پیشرفت امت اسلامی رهآورد دیگر این عید است.

 

امام جمعه اهر ادامه داد: در روایتی از رسول خدا آمده است؛ هنگامی که روز اول شوال فرا می‌رسد، منادی ندا می‌دهد، ای مؤمنان، برای دریافت جوایز و پاداش‌های خود بشتابید؛ امام محمدباقر(ع) نیز فرمودند؛ جایزه‌های خداوند مانند جایزه‌های پادشاهان نیست، یعنی جایزه او بسیار بزرگ و معنوی و قبولی طاعات و رضوان الهی است.

 

حجت الاسلام حاجی زاده با اشاره به این‌که برای شب و روز عید فطر اعمالی ذکر شده است، گفت: شب اوّل شوال از جمله لیالى شریفه است و در فضیلت و ثواب عبادت و احیاى آن احادیث و روایت بسیار وارد شده است که آن شب کمتر از شب قدر نیست، بنابر این نباید از فضائل معنوی این شب غافل بود.

 

عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در این شب غسل هنگامی که آفتاب غروب می کند، شب‌زنده داری با نماز، دعا، استغفار و بیتوته در مسجد و قرائت دعای وارد شده بعد از نماز مغرب و عشاء و نماز صبح و قبل از نماز عید، از جمله اعمال شب عید سعید فطر است.

 

وی با تشریح اعمال روز اول شوال گفت: بعد از نماز صبح، حضور در نماز عید فطر بسیار مورد تأکید قرار گرفته است، البته پیش از نماز عید، مستحب است که مؤمن زکات فطره را جدا سازد؛ اگر دسترسی به مستحق دارد بپردازد، والا کنار بگذارد، برای هر نفر یک صاع (حدود سه کیلو) از گندم یا مواد غذایی دیگر که در آن شهر غذای غالب مردم محسوب می‌شود.

 

حجت الاسلام حاجی زاده افزود: باید توجه داشت که زکات فطره واجب مؤکد است و شرط قبولی روزه ماه رمضان است و خداوند نیز در قرآن آن را مقدم بر نماز عید شمرده است و می‌فرماید: «قَد اَفلَحَ مَن تَزَکّی وَ ذَکَر اسمَ رَبّهِ فَضَلی»، به یقین آن کس که زکات دهد و یاد پروردگارش را کند، سپس نماز بخواند، رستگار است.

 

امام جمعه اهر در ادامه یادآور شد: امام سجاد(ع) در بخشی از دعای وداع با ماه مبارک رمضان فرمودند؛ درود بر تو اى بزرگ ترین ماه خدا، و اى عید دوستان خدا. درود بر تو اى گرامی ترین وقت هایى که مصاحب و یار بودى و اى بهترین ماه در روزها و ساعت ها. درود بر تو ماهى که آرزوها در آن نزدیک است و کردار شایسته در آن فراوان است‏./302/854/ب1

ارسال نظرات