۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۴۳۶۵۳۳
مدیر مرکز علامه امینی:

عید فطر آینه خدانمای فطرت بشری است

مدیر مرکز تخصصی علامه امینی حوزه علمیه تبریز گفت: عید سعید فطر پیام‌آور یک ماه بندگی خالصانه در جهت زودن دل از زنگار گناهان است.
عید فطر

حجت‌الاسلام رحیم همزبان قراملکی، مدیر مرکز تخصصی علامه امینی حوزه علمیه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با بیان این‌که عید سعید فطر پیام‌آور یک ماه بندگی خالصانه در جهت زودن دل از زنگار گناهان است، اظهار داشت: مسلمانان باید در پایان ماه رمضان اعمال خود را سنجیده و بکوشند که در روحیه معنوی را در دیگر ایام سال نیز داشته باشند.


این استاد حوزه و دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: افراد باید اعمال خود را بسنجند و ببینند که چقدر در برابر انجام گناه می‌توانند مقاومت کنند هر اندازه این مقاومت بیشتر باشد مشخص می شود که روزه داری تاثیرات مثبتی بر جسم و روح این فرد گذاشته است و او از گناهان مبرا شده است.


مدیر مرکز تخصصی علامه امینی حوزه علمیه تبریز با بیان این‌که عید سعید فطر با عنوان یوم الجوائز شناخته می شود، گفت: آخرین شب ماه مبارک رمضان از جمله لیالی شریفه است، احیا و شب زنده داری در این شب بسیار وارد شده و در روایات آمده است که این شب کمتر از شب قدر نیست. 


حجت الاسلام همزبان در خصوص اعمال این شب، افزود: غسل هنگام غروب آفتاب، شب زنده داری، ذکر «یا ذاالمن و الطول یا ذاالجود یا مصطفی محمد و ناصره صل على محمد و آل محمد و اغفرلی کل ذنب احصیته وهو عندک فی کتاب مبین» پس از ادای نماز مغرب، زیارت امام حسین(ع) از جمله آن اعمال است.


وی یادآور شد: بهتر است در این شب ذکر «یا دائم الفضل علی البریة یا باسط الیدین بالعطیة یا صاحب المواهب السنیة صل علی محمد و آله خیرالوری سجیة و اغفرلنا یا ذاالعلی فی هذه العشیة» و اقامه 10 رکعت نماز مخصوص شب آخر ماه مبارک رمضان فراموش نشود که این اعمال در روایات متعدد توصیه شده است.


این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه پرداخت زکات فطره را یکی از واجبات الهی بر عهده هر مسلمان دانست و با اشاره به اعمال روز عید سعید فطر گفت: اقامه نماز عید فطر، پرداخت زکات فطره در اولین فرصت، زیارت امام حسین(ع)، دعای ندبه و صله ارحام از جمله اعمالی است که برای انجام در این روز سفارش شده است.


حجت الاسلام همزبان در پایان عید فطر را بازگشت به فطرت پاک بشری عنوان کرد و گفت: نباید فطرت را که همانند آیینه خدانما در درون، ما را راهنمایی می کند و آیین حق را نشان می دهد به باد فراموشی بسپاریم، بلکه باید در پرتو جهاد اکبر در ماه رمضان خود را به این مرحله برسانیم تا از این عید بزرگ اسلامی بهره مند شویم./302/935/ب1

ارسال نظرات