۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۴۳۶۴۷۹
مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان‌شرقی:

عید فطر تجلی وحدت مسلمانان است

حجت الاسلام انتظاری عید فطر را تجلی وحدت مسلمانان دانست و گفت: مؤمنان روزه‌دار پس از یک ماه بندگی و عبودیت خالصانه، در عید فطر پاداش اعمال و نیت‌های خیر خود را می گیرند.
عید فطر

حجت‌الاسلام علی انتظاری، مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، عید فطر را پاداش بندگی مسلمانان پس از یک ماه روزه‌داری در ماه مبارک رمضان دانست و اظهار داشت: مؤمنان نخستین روز ماه شوال را به‌عنوان عید فطر جشن گرفته و برخلاف روز گذشته‌اش روزه‌داری امری حرام شمرده می‌شود.

 

وی بابیان این‌که زکات فطره این روز به شکرانه یک ماه توفیق عبادت و روزه‌داری پرداخت می‌شود، خاطرنشان کرد: رسول اکرم(ص) در حدیثی طولانی، عید فطر را زمان اعطای پاداش الهی به بندگان و به عبارتی یوم الجوائز معرفی می‌کند و فرموده؛ خداوند به فرشتگان در این روز می‌فرماید؛ شاهد باشید که پاداش روزه ماه مبارک رمضان و مناجات شبانه بندگانم را رضایت خویش و آمرزش قرار دادم.

 

حجت‌الاسلام انتظاری با اشاره به برخی از اعمال برای شب عید فطر، یادآور شد: غسل هنگام غروب آفتاب، بیتوته در مسجد و طلب استغفار، نافله نماز مغرب، حضور در نماز عید فطر، زیارت امام حسین (ع)، 10 رکعت نماز که به‌صورت پنج نماز دورکعتی، در هر رکعت بعد از حمد، سوره توحید 10 بازخوانده شود و در رکوع و سجود 10 مرتبه ذکر "سبحان الله والحمدلله ولا اله الاالله والله اکبر" گفته شود. پس از نماز هزار مرتبه استغفار کند.

 

وی افزود: اعمال دیگری نیز در شب عید فطر وارد شده که مؤمنان می‌توانند با مراجعه به کتاب شریف مفاتیح‌الجنان از جزئیات آن آگاه شوند، اما آنچه مهم است؛ تمامی این اعمال مستحبی آمادگی برای حضور در نماز عید فطر و دریافت پاداش رحمت و معرفت الهی در ماه مبارک رمضان است.

 

حجت‌الاسلام انتظاری در ادامه با بیان این‌که مسلمانان در عید فطر به صفاى باطن و فطرت پاکی که خداوند متعال در وجود انسان نهاده، دست‏ می‌یابد، گفت: در حقیقت، انسان در این روز شخصیت واقعى و معنوی خویش را باز می‌یابد، انسان در این روز نظارت خداوند بر اعمال خود را به‌خوبی حس می‌کند و در جهت رهایی گناه و معصیت با حضرت حق پیمان می‌بندد.

 

وی با تأکید بر این‌که باید معنویت و روحیه‌ای که در ماه مبارک رمضان به دست آورده‌ایم، حفظ کنیم، گفت: بایستی نورانیت خاصی که در سایه روزه‌داری و انس با خدا در ماه مبارک رمضان نصیب ما شده است، در دیگر ایام سال از دست ندهیم.

 

مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی عید فطر را بازگشت به فطرت و سرشت انسان دانست و اظهار داشت: عید فطر تجلی وحدت مسلمین و روزی است که خداوند برای مؤمنان روزه‌دار در ماه مبارک رمضان، پاداش معنوی عطا می‌کند، از این‌ رو نباید از فرصت معنوی عید فطر غافل بود./302/854/ب1

ارسال نظرات