۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۴۳۶۳۴۴
آیت الله آل هاشم:

عید فطر جشن عبودیت و بندگی است

امام‌جمعه موقت تبریز گفت: مؤمنین و مسلمانان حقیقی، ماه رمضان را قدر دانسته و مدام درصدد حرکت به‌سوی معنویات و معرفت یابی نسبت به خدای خویش‌اند و درنهایت یک ماه بندگی خدا را در عید فطر جشن می‌گیرند.
عید فطر

آیت‌الله سید محمدتقی آل هاشم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، در تشریح واژه عید، بابیان اینکه عيد در لغت از ماده عود به معني بازگشت است، گفت: در اعياد اسلامي به مناسبت این‌که در پرتو اطاعت يک ماه مبارک رمضان و يا انجام فريضه حج، صفا و پاکي فطري نخستين به روح و جان بازمی‌گردد و آلودگي‌ها که برخلاف فطرت است، از ميان مي‌رود، عيد گفته‌شده است.

 

وی افزود: مؤمنین و مسلمانان حقیقی، ماه رمضان را قدر دانسته و مدام درصدد حرکت به‌سوی معنویات و معرفت یابی نسبت به خدای خویش‌اند، ازاین‌رو به خاطر بندگی و اطاعت آنان در این ماه مبارک همه روزهای رمضان برای آنان یک عید بوده و درنهایت یک ماه بندگی خدا را در عید فطر جشن می‌گیرند.

 

امام‌جمعه موقت تبریز با تأکید بر پرداخت زکات فطر، آن را ازجمله فرایض در زمان اثبات عید فطر دانست و افزود: همان‌طور که تمام بودن نماز به صلوات فرستادن بر پيامبر گرامی اسلام(ص) و اهل‌بیت ایشان است و بدون صلوات نماز ناتمام است، تمام بودن روزه نيز به پرداخت زكات فطره در عید فطر است.

 

وی اضافه کرد: حضرت امام صادق (ع) در خصوص کامل شدن روزه با پرداخت زکات، می‌فرمایند؛ از جمله كارهايى كه موجب كامل شدن روزه است، پرداخت زكات فطره است، همچنان كه صلوات بر پيامبر (ص) سبب كامل شدن نماز مى‏‌شود، اگر كسى روزه بدارد ولى زكات فطره را از روى عمد پرداخت نكند، در واقع روزه نداشته است و روزه‏اش مقبول نيست.

 

آیت‌الله آل هاشم بابیان این‌که در روايات اسلامي براي اعياد به‌ویژه اعياد مذهبي ازجمله عيد فطر، آداب‌ و رسوم خاصي توصیه‌ شده است، گفت: در حديثي از معصوم(ع) آمده است «زينوا أعيادکم بالتکبير/عيدهاي خودتان را با تکبير زينت‏ بخشيد.» در عید فطر انسان مؤمن که یک ماه روزه‌داری کرده است به فطرت پاک و طهارت نفس دست پیدا می‌کند.

 

وی بابیان اینکه یکی از مواردی که باید پس از پایان ماه رمضان موردتوجه قرار گیرد دستگیری و حمایت همه‌جانبه از نیازمندان و مستضعفان است، کمک به فقرا برکات مادی و معنوی فراوانی را در جامعه به همراه دارد، افزود: مؤمنان باید آنچه را در این ماه به دست آورده‌اند را باید حفظ و صیانت کند.

 

امام‌جمعه موقت تبریز افزود: اجازه ندهیم قلب ما در تصرف شیطان قرارگرفته و شیطان بر ما سلطه داشته باشد، باید زمینه‌های نفوذ شیطان در وجود خود را از بین برد، یکی از برکات ماه رمضان مقابله با شیطان و نفس بود که باید در ماه‌های دیگر سال نیز تداوم داشته باشد و مهم تلقی شود.

 

وی از عيد مبارک و خجسته فطر به‌عنوان مظهر وحدت و يکپارچگي مسلمانان و موحدان عالم یادکرد و بیان داشت: عيد سعيد فطر عيد آمادگي و سرزندگي مسلمانان و تبعیت آنان از ولی‌الله الاعظم(عج) است، برپايي نماز عيد سعيد فطر بزرگ‌ترین نمايش وحدت و عظمت مسلمانان جهان است./854/302/ب3

ارسال نظرات