۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۴۳۶۳۲۳
عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس نهم:

چشم و هم‌چشمی مورد سرزنش قرآن است

عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس نهم گفت: قرآن کریم نقد زیادی به چشم و هم‌چشمی وارد کرده است و در سوره تکاثر افرادی که به دنبال این امر می‌روند را توبیخ و مورد سرزنش قرار می‌دهد.
لاله افتخاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، از نیمه ماه مبارک رمضان امسال طرحی گسترده با نام «آینه شمعدون» با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) شکل گرفته و قرار است با همراهی و حمایت مردمی به بیش از 75 هزار نوعروس تحت پوشش کمیته امداد جهیزیه داده شود.

 

لاله افتخاری عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس نهم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره شرایط سخت ازدواج جوانان و تأثیر چشم و هم‌چشمی‌ها بر بالا رفتن سن ازدواج آنها گفت: چشم‌وهم‌چشمی‌هایی که وارد بحث ازواج جوانان شده، باعث تغییر سبک زندگی مردم ما و سخت‌تر شدن شروع یک زندگی مشترک شده است.

 

وی بابیان اینکه در امر ازدواج جای اصل‌وفرع عوض‌شده است، عنوان کرد: قرآن کریم نقد زیادی به چشم و هم‌چشمی وارد کرده است و در سوره تکاثر افرادی که به دنبال این امر می‌روند را توبیخ کرده و مورد سرزنش قرار می‌دهد.

 

عضو سابق کمیسیون فرهنگی با انتقاد از مسیر پرپیچ‌وخم ازدواج در جامعه امروز اظهار داشت: امروز به‌گونه‌ای شده است که برای عروس خانم‌ها ابتدا در مرحله تهیه جهیزیه و سپس در مرحله تهیه سیسمونی نیز به علت چشم و هم‌چشمی‌ها گرفتاری‌های فراوانی وجود دارد.

 

افتخاری با انتقاد از ورود تجملات به زندگی جوانان بیان داشت: هیچ کجا آماری درباره اینکه مهریه بالا یا جهیزیه لوکس و عالی باعث خوشبختی جوانان شود ارائه نشده است اما برعکس آمار زیادی درباره طلاق به علت چشم و هم‌چشمی ثبت‌شده است.

 

وی در ادامه افزود: ازآنجایی‌که معیارهای ازدواج دیگر الهی نبوده و از مسیر سبک زندگی علوی و فاطمی فاصله گرفته است، هزینه‌های کلانی که صرف خرید جهیزیه‌های آن‌چنانی می‌شود به‌جای آنکه شادی و خوشبختی به همراه بیاورد، باعث جدایی می‌شود، چراکه بالاخره فرد دیگری پیدا می‌شود که جهیزیه بالاتری بدهد.

 

عضو سابق گروه فرهنگی همچنین عنوان کرد: تجملات و جهیزیه سنگین نه پیش خداوند قابل توجیه خواهد بود و نه باعث سعادت دنیا و آخرت کسی می‌شود.

 

 

افتخاری در توضیح نقش نهادهای مؤثر در آسان کردن امر ازدواج برای جوانان و افرادی که اقدام به تهیه جهیزیه برای دختران دم بخت می‌کنند، گفت: این نهادها در دو جهت می‌توانند به تسهیل امر ازدواج برای جوانان کمک کنند.

 

 

وی افزود: برخی نهادها فرهنگ‌ساز هستند که باید با اقدامات فرهنگی نهضت ازدواج آسان و با جهیزیه در حد لازم و بدون تشریفات و تجملیات را به راه بیندازند و در این صورت دیده خواهد شد که تعداد زیادی از جوانان از این سبک ازدواج استقبال می‌کنند.

 

عضو سابق کمیسیون فرهنگی درباره سبک ازدواج برخی از کشورهای مسلمان، گفت: در بسیاری از کشورها حسینیه‌های خود را برای عروسی‌های جوانان تزئین می‌کنند و در اختیار زوج‌های جوان می‌گذارند تا زندگی خود را بدون گناه آغاز کنند و هزینه‌های کلان تالار از روی دوش جوانان برداشته می‌شود.

 

افتخاری در پایان خاطرنشان کرد: نهادها و تشکل‌ها باید علاوه بر فرهنگ‌سازی برای ازدواج آسان جوانان، اقدامات عملی در این راستا نیز داشته باشند؛ به‌عنوان‌مثال تهیه جهیزیه برای دختران دم بخت و نوعروسان در حد رفع نیازهای اولیه زندگی و با کمترین مبالغ که روی‌هم گذاشته می‌شود امری پسندیده و خدا دوستانه است که فرهنگ زندگی و ازدواج آسان را میان جوانان ترویج می‌کند.

 

گفتنی است، همه افراد می توانند به راحتی و با شماره گیری #767* و انتخاب گزینه سوم(آینه شمعدون) و یا با ورود به سامانه اینترنتی www.AyneShamdoon.ir در طرح خیر «آینه شمعدون» شرکت کنند./302/807/ب1

ارسال نظرات