۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۴۳۶۲۴۵
حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد مطرح کرد؛

نماز عید فطر نماد عظمت اسلام و اتحاد مسلمانان است

استاد درس اخلاق حوزه علمیه پیام اجتماعی نماز عید فطر را به تصویر کشیدن عظمت مسلمانان عنوان کرد و گفت: مسلمانان با حضور در این عبادت بزرگ، اتحاد و همدلی خود را به جهانیان نشان داده و خط بطلانی بر یاوه گویی‌های دشمنان می کشند.
حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد

حجت الاسلام والسملمین علی نظری‌منفرد، نویسنده و از استادان برجسته درس اخلاق حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان به ضرورت حفظ دست آوردهای این ماه تأکید کرد و گفت: روایت داریم «الإبقاء علی العمل أشد من العمل» که پایداری بر یک عمل و از دست ندادن معنویت آن از انجام خود عمل سخت تر است، بنابراین روزه داران گرامی باید دقت داشته باشند معنویت هایی را که در این ماه بزرگ به دست آورده اند به راحتی از دست ندهند و برای حفظ آن بکوشند.

 

تقوا راه کار حفظ معنویت ماه رمضان

وی با اشاره به راهکارهایی که می تواند برکات ماه رمضان را حفظ کند، افزود: با توجه به آیات قرآن و روایات فلسفه روزه گرفتن رسیدن به مقام متقین و تقوا است همچنانکه خداوند در قرآن می فرماید «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِن قَبلِكُم لَعَلَّكُم تَتَّقونَ» بنابراین اگر هرفردی ارزش تقوایی را که با زحمت در ماه رمضان کسب کرده است، را بداند در جهت حفظ آن تلاش می کند.

 

وی ادامه داد: انسان نیاز زیادی به تقوا دارد و همین تقوا می تواند ره توشه خوبی برای فردای قیامت باشد؛ روز آخر ماه رمضان روز عفو عمومی است و روایت است شب آخر این ماه که فرا می رسد عده فرواوانی از آتش جهنم رهایی می یابند، بنابراین در این روز از خدا بخواهیم به ما توفیقی عنایت کند که این پاکی و تقوا را برای ما حفظ و زمینه را برای کمال ما فراهم کند.

 

از ساعات پایانی ماه رمضان غافل نباشیم

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد با بیان این که از همین یکی دو روز پایانی ماه رمضان نباید غافل شد، اظهار داشت: تا نفس در سینه انسان است وقت برای برگشتن به سمت خدا فراهم است و انسان می تواند گذشته خود را جبران کند؛ عاقل هم به گذشته و هم به آینده نظر دارد و می تواند در همین ساعات پایانی ماه مبارک رمضان با تأمل و اندیشه راه خود را سمت و سوی معنویت هموار کند.

 

وی با اشاره به فرارسیدن عید سعید فطر نیز گفت: روز عید فطر از ایام مخصوص خدا است بنابراین در این روز بهترین ها را از خدا بخواهیم همچنانکه که در قنوت نماز عید فطر بیان می کنیم «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ خَيْرَ مَا سَأَلَكَ بِهِ عِبَادُكَ الصَّالِحُونَ» و یقین داشته باشیم هرچه قدر هم از خدا درخواست داشته باشیم او به ما عنایت می کند و از خزائن او چیزی کم نمی شود.

 

استاد درس اخلاق حوزه علمیه پیام اجتماعی نماز عید فطر را به تصویر کشیدن عظمت مسلمان ها دانست و افزود: نماز عید فطر همچون نماز جمعه از عبادت های بسیار مهمی است که در دوران ظهور امام زمان(عج) واجب می شود و مسلمانان با حضور در این عبادت بزرگ و به تصویر کشیدن صفوف به هم پیوسته خود اتحاد و همدلی خود را به جهانیان نشان داده و خط بطلانی بر یاوه گویی های دشمنان بکشند.

 

وی در پایان عنوان داشت: افراد مؤمن از دادن فطریه نیز غفلت نکنند چراکه در روایات ما فطریه شرط قبولی روزه دانسته شده است و در کنار معنویتی که دارد و مایه قبولی اعمال است، می تواند در جهت حل مشکلات اقتصادی نیازمندان و فقرا نیز راهگشا باشد./1330/ت302/ی

 

ارسال نظرات