۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۴
کد خبر: ۴۳۵۹۷۰
آیت الله مکارم شیرازی:

اسراف و تبذیر جامعه را به بدبختی می کشاند

حضرت آ‌یت الله مکارم شیرازی با بیان این که اسراف و تبذیر یکی از بلاهای بزرگ دنیای امروز است، گفت: اگر دنیای امروز از اسراف و تبذیر بپرهیزد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید شنبه شب در برنامه سخنرانی ماه مبارک رمضان که از شبکه دوم سیما پخش شد، با بیان این که یکی از شاخه های اخلاق اسلامی، اخلاق در برابر طبیعت و جهان آفرینش است، گفت: یکی از شاخه های ضد اخلاق در برابر عالم آفرینش و طبیعت مسأله اسراف و تبذیر است.

 

وی افزود: اسراف و تبذیر یکی از بلاهای بزرگ دنیای امروز است، قرآن مجید در سوره غافر آیه 43 می فرماید اسراف کنندگان اهل جهنم هستند، همچنین آیه 27 سوره اسرا می فرمای تبذیرکنندگان برادران شیطان هستند؛ کار شیطان تخریب بوده و کار اسراف و تبدیر نیز تخریب جامعه است.


استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیه 31 سوره اعراف اظهار داشت: این آیه می فرماید ای فرزندان آدم وقتی به مسجد می روید با لباس تمیز و خوب بروید، برخی بدترین لباس ها را وقتی می خواهند به مسجد بروند می پوشند.

 

وی ادامه داد: در برخی جاها نیز با زیر پیراهن به مسجد می آیند که کار درستی نیست، مسجد خانه خدا، مرکز اجتماع مسلمین و آبروی اسلام است؛ قرآن می فرماید از آنچه خداوند روزی دادی بخورید و بیاشامید اما اسراف نکنید که خداوند اسراف کنندگان را دوست ندارد.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به تفاوت اسراف و تبذیر ابراز داشت: اسراف معمولا در کیفیت است یعنی انسان به جای یک یا دو نوع غذا، ده نوع غذا در پذیرایی بیاورد تا خودنمایی، برتری جویی و اظهار ثروت کند حتی اگر همه غذا مصرف شود اسراف است.

 

وی عنوان کرد: تبذیر در کمیت است به عنوان مثال انسان ده مهمان دارد و برای خودنمایی و برتری جویی برای بیست نفر غذا تهیه می کند، بنابراین اسراف در کیفیت و تبذیر در کمیت است که هر دو از نظر اسلام محکوم بوده و مایه بدبختی جامعه هستند.

 

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: نباید تصور شود که اسراف و تبذیر فقط برای غذا است، در دنیا از طرفی در آفریقا میلیون ها نفر از گرسنگی می میرند و طرفی دیگر برای حیوانات برنامه های طویل و عریض اجرایی می شود؛ حتی گاهی شنیده شده برای این که نرخ و قیمت نشکند هزاران تن گندم را به دریا می ریزند.

 

وی اضافه کرد: در برخی از شهرهای کشور در یکی از سال های برای این که قیمت و نرخ نشکند مقداری زیادی شیر را به چاه ریختند، آیا نمی شود به جای این کار آن را به مراکز خیریه داد، این بلای بزرگی است که در دنیا وجود دارد، امام صادق(ع) می فرماید کمترین اسراف دور ریختن نیم خورده آب است، همچنین پوشیدن لباس بیرون خانه در درون خانه نیز اسراف است، سومین چیزی که حضرت فرمودند این است که هسته خرما نیز نباید دور ریخته شود.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که در دنیای امروز حتی زباله ها نیز قابل استفاده هستند، گفت: امروزه چیزی دور ریختنی نیست و همه قابلیت استفاده دارد؛ برخی مجالس وقتی می خواهند پذیرایی کنند مقدار انبوهی غذا تهیه می کنند که هرکس هر اندازه خواست استفاده کند از طرفی خوب است چون انسان می تواند به اندازه خود بر دارد و از طرفی نیز عده ای مقدار زیاد بر می دارند و اضافی را به زباله دان می ریزند که این کا نیز اسراف است؛ اگر دنیای امروز از اسراف و تبذیر بپرهیزد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد./1323/پ202/ج

ارسال نظرات